Αναγκαστικά την επόμενη ημέρα κοιτούν τόσο οι παραγωγοί κηπευτικών προϊόντων, όσο όμως και οι ιδιοκτήτες εστιατορίων, καφέ και μπαρ.
Κι αν ενδεχομένως σε παλαιότερες εποχές μια συνεργασία μεταξύ των παραγωγών και των επιχειρηματιών κρίνονταν δύσκολη έως αδύνατη, τώρα φαίνεται πως οι συνθήκες, και η ανάγκη ευνοούν τα συγκεκριμένα δεδομένα. Όπως άλλωστε έχει ήδη αρχίσει να διαφαίνεται, μια τέτοια συνεργασία σε επίπεδο Κρήτης θεωρείται όχι μόνο πως βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, αλλά ότι γίνεται και επιβεβλημένη λόγω των νέων συνθηκών.
Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις βρίσκονται πλέον στο χείλος του γκρεμού, ενώ οι περισσότεροι παραγωγοί εργάζονται χωρίς να καλύπτουν σε πλήθος περιπτώσεων ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα. Η παρουσία πολλών μεσαζόντων, αλλά και τα ενδιάμεσα στάδια αγορών και πωλήσεων καθιστούν πλέον την αγορά πολύ δύσκολη, και την επιβίωση έως αδύνατη.
Γι’ αυτό όπως φαίνεται κι όπως ήδη αρχίζουν να συζητούν παραγωγοί κι επαγγελματίες μεταξύ τους μια συνεργασία χωρίς μεσάζοντες σε επίπεδο Κρήτης, θα μπορούσε ενδεχομένως να φέρει πολλαπλά οφέλη. Κατ’ αρχάς θα μπορούσε σε ένα πρώτο επίπεδο να επιτευχθεί ένα πολύ καλό πλαίσιο ευεργετικών συμφωνιών για όλες τις πλευρές, ούτως ώστε και οι παραγωγοί να μπορούν να καλύπτουν τα έξοδα τους, αλλά και οι επιχειρηματίες να λαμβάνουν ποιοτικά προϊόντα σε πολύ καλές τιμές εν μέσω ανταγωνισμού.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, οι παραγωγοί με μια ευρεία συνεργασία θα μπορούσαν να γνωρίζουν τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και να προχωρήσουν σε έναν πιο οργανωμένο προγραμματισμό παραγωγής. Οι επιχειρηματίες από την άλλη πλευρά θα μπορούσαν να ωφεληθούν με ποιοτικά προϊόντα, χωρίς να χρειάζονται οι παρεμβάσεις μεσαζόντων ή οι αναζητήσεις υλικών. Σε ένα τρίτο επίπεδο, θα μπορούσε να ενισχυθεί ιδιαίτερα το brand name Κρήτη μέσα από τη συγκεκριμένη διμερή συνεργασία, ούτως ώστε να δημιουργηθεί μια «περιφέρεια γεύσεων» που να χαρακτηρίζει ολόκληρο το νησί, αλλά και να αναδεικνύει τη γαστρονομική μοναδικότητα του.
Όλο αυτό το πλέγμα, ενταγμένο σε ένα πλαίσιο φιλοσοφίας slow food και μικρότερου ενεργειακού αποτυπώματος θα μπορούσε να αποτελέσει μια νέα και καινοτόμα πρόταση για την εστίαση και τον τουρισμό στην Κρήτη. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ήδη έχουν αρχίσει κάποιες απ’ ευθείας συζητήσεις παραγωγών με επιχειρηματίες, ενώ γίνεται προσπάθεια για να διευρυνθούν. Εφόσον αυτό το πλαίσιο μπορέσει τελικά να αναπτυχθεί, ενδεχομένως και να «γεννήσει» μια νέα, καινοτόμα ιδέα, που πιθανά να βγάλει την Κρήτη από το τέλμα στο οποίο οδηγείται σε επίπεδο επισιτισμού, διασκέδασης και αγροτικής παραγωγής λόγω του παρατεταμένου lockdown.