Στην ανακοίνωση που εξέδωσε, αναφέρεται στην ιστορία του συλλόγου και πως δημιουργήθηκε αλλά και στα προβλήματα που υπάρχουν…
Αναλυτικά:
Τι είναι το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου;
Το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου (Σ.Ε.Π.) ακολουθεί το ευρωπαϊκό πρόγραμμα σπουδών, όπως ορίζει η Γενική Γραμματεία των Ευρωπαϊκών Σχολείων, τόσο στη διάρθρωση όσο και στο περιεχόμενο της διδακτέας ύλης.
Περιλαμβάνει 2 χρόνια Προσχολικής Εκπαίδευσης (Προνήπιο και Νηπιαγωγείο), 5 χρόνια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δημοτικό) και 7 χρόνια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο και Λύκειο). Διαθέτει δύο γλωσσικά τμήματα, ένα Ελληνόφωνο και ένα Αγγλόφωνο, και είναι το μοναδικό σχολείο στην Ελλάδα που προσφέρει το πολυγλωσσικό πρόγραμμα σπουδών των Ευρωπαϊκών Σχολείων.
Στο τέλος της 7ης δευτεροβάθμιας τάξης οι μαθητές υποβάλλονται σε 5 γραπτές δοκιμασίες (ταυτόχρονα και σε ίδια θέματα για όλα τα ευρωπαϊκά σχολεία) και σε 3 προφορικές εξετάσεις (σε θέματα που έχουν εγκριθεί από τους αρμόδιους ευρωπαίους επιθεωρητές). Η απόδοσή τους σε αυτές τις δοκιμασίες αποτελεί το 50% του τελικού βαθμού για το Ευρωπαϊκό Απολυτήριο (European Baccalaureate). Το υπόλοιπο 50% εξάγεται από τη βαθμολογία τους στα δύο εξάμηνα στη διάρκεια της 7ης (στην οποία συνυπολογίζονται και οι ενδοσχολικές εξετάσεις 1ου εξαμήνου- PREBAC).
Το σχολείο αξιολογείται για το έργο του από ομάδα ξένων Επιθεωρητών των Ευρωπαϊκών Σχολείων και πιστοποιείται με επιτυχία κάθε φορά.
Ποιοι έχουν δικαίωμα εγγραφής;
Δικαίωμα εγγραφής στο σχολείο έχουν παιδιά των οποίων ο ένας τουλάχιστον από τους γονείς είναι πολίτης χώρας-μέλους της Ε.Ε., συμπεριλαμβαμένης φυσικά και της Ελλάδας, με προτεραιότητα τα παιδιά των υπαλλήλων του ENISA και άλλων ευρωπαϊκών ή διεθνών οργανισμών/αποστολών. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών του σχολείου προέρχεται από Έλληνες γονείς που κατοικούν μόνιμα στο Ηράκλειο. Δεν πρόκειται λοιπόν για ένα σχολείο «ελίτ» όπως από άγνοια έχει χαρακτηριστεί στο παρελθόν έχει αλλά ένα σχολείο ανοιχτό στην τοπική κοινωνία.
Τι είναι το European Baccalaureate και ποια τα προβλήματα στη χώρα μας;
Το Σ.ΕΠ. απονέμει στους αποφοίτους του το European Baccalaureate όπως όλα τα άλλα Ευρωπαϊκά Σχολεία. Ένα ζήτημα που αντιμετωπίζει το σχολείο από την ίδρυσή του είναι η εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια με το European Baccalaureate. Μια δυνατότητα που δίδεται σε όλα τα άλλα Ευρωπαϊκά Σχολεία. Οι απόφοιτοι τους μπορούν να σπουδάσουν σε ελληνικά πανεπιστήμια. Οι απόφοιτοι του δικού μας σχολείου, στερούνται αυτής της δυνατότητας. Ο μόνος τρόπος να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας είναι να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Πρόκειται όμως για μια δυνατότητα που είναι μόνο θεωρητική καθώς πρακτικά α) οι χρόνοι των δυο εξετάσεων συνήθως συμπίπτουν, καθιστώντας αδύνατο πρακτικά το να μπορούν οι απόφοιτοι του σχολείου να εισαχθούν στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση τη χρονιά της αποφοίτησης τους και β) η λογική και η νοοτροπία απόκτησης γνώσεων για προετοιμασία των παιδιών για τις πανελλήνιες εξετάσεις είναι εντελώς διαφορετική από την προετοιμασία των παιδιών για την απόκτηση του European Baccalaureate.
Αποτέλεσμα αυτού είναι οι απόφοιτοι του σχολείου να αποκλείονται ουσιαστικά από την δυνατότητα φοίτησης σε ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα και να απορροφούνται αποκλειστικά από ξένα πανεπιστήμια.
Πώς μπορούμε να μιλάμε για το πρόβλημα του brain drain και για το πώς θα μπορούσαμε να αντιστρέψουμε την τάση των προηγούμενων ετών, ενώ την ίδια στιγμή συνεχίσουμε να διώχνουμε τους αποφοίτους του Σ.Ε.Π. σε ξένα πανεπιστήμια;
Το ελληνικό κράτος επενδύει στο Σ.Ε.Π. και στην προετοιμασία των παιδιών για την απόκτηση του European Baccalaureate από το 2005. Επενδύει στην απόκτηση ενός τρόπου μάθησης και ενός τίτλου σπουδών με ευρέως αναγνωρισµένη αξία και την ίδια στιγμή εμποδίζει την απόδοση αυτής της επένδυσης στην χώρα μας. Το Σ.Ε.Π. παράγει μεγάλο κέρδος και αυτό φαίνεται και από τις αξιολογήσεις των ξένων Επιθεωρητών και από τους επιτυχημένους σπουδαστές του στο εξωτερικό. Εδώ και δέκα χρόνια απόφοιτοι του σχολείου φεύγουν από τη χώρα μας και γίνονται αποδεκτοί από επαγγελματικούς και ερευνητικούς οργανισμούς και από Πανεπιστήμια σε όλη την Ευρώπη, τα οποία όχι μόνο τους καλωσορίζουν αλλά και τους υποστηρίζουν με στόχο να μείνουν και να προσφέρουν στις εκεί χώρες.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, ακόμα και οι μαθητές που διακόπτουν τις σπουδές τους στο Σ.Ε.Π., για να συνεχίσουν σε κάποιο άλλο σχολείο και να προετοιμαστούν για τις πανελλήνιες, μένουν στο σχολείο όσο περισσότερο μπορούν μέχρι να διαρρεύσουν σε άλλα σχολεία προς το τέλος της Β’θμιας εκπαίδευσης.
Έχει φτάσει η στιγμή να σταματήσει το ελληνικό κράτος να γυρίζει την πλάτη του στους αποφοίτους του Σ.Ε.Π. και να αναγνωρίσει την εξαιρετική του αξία και τις μεγάλες δυνατότητες του και να επιτρέψει την επιστροφή αυτής της επένδυσης στη χώρα μας.
Το κτίριο που φιλοξενείται το σχολείο
Άλλο ζήτημα που απασχολεί εδώ και χρόνια το σχολείο και αναφέρεται κάθε φορά στις αξιολογήσεις των επιθεωρητών είναι η αδυναμία του υπάρχοντος κτιρίου να φιλοξενήσει τις ανάγκες του σχολείου. Αποτέλεσμα αυτού είναι το νηπιαγωγείο (ελληνόφωνο και αγγλόφωνο) να στεγάζεται σε διαφορετικό κτίριο, διαχωρίζοντας τον πρωτοβάθμιο κύκλο με συνέπεια μια σειρά ζητημάτων ομαλής λειτουργίας. Οι υπόλοιπες βαθμίδες από το Δημοτικό έως και την τελευταία τάξη της δευτεροβάθμιας, ελληνόφωνος και αγγλόφωνος κύκλος ουσιαστικά 6 σχολεία λοιπόν, στοιβάζονται σε ένα κτίριο που δημιουργήθηκε και φιλοξενούσε για χρόνια το 3ο Δημοτικό Σχολείο στην Αγία Τριάδα. Δημιουργώντας ένα φοβερό πρόβλημα επάρκειας αιθουσών, προκαλώντας κάθε χρόνο εξαιρετικές δυσκολίες στην αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου και στην προσπάθεια της διεύθυνσης, των εκπαιδευτικών, των παιδιών και των γονέων που παλεύουν κάθε χρόνο να κρατήσουν το επίπεδο του σχολείου.
Το νέο κτίριο που περιμένουμε από το 2012
Το έργο κατασκευής του νέου κτιρίου που θα φιλοξενήσει τα οκτώ (8) ουσιαστικά σχολεία του ΣΕΠ (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο – ελληνόφωνος κύκλος και αγγλόφωνος κύκλος) βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στάδιο ολοκλήρωσης των τελικών διορθώσεων της μελέτης εφαρμογής. Επόμενα βήματα είναι η δημοπράτηση του έργου και η κατασκευή του. Υπάρχει δεσμευμένη χρηματοδότηση; Θα τηρηθούν τα απαραίτητα χρονοδιαγράμματα για να μπορέσει να ξεκινήσει επιτέλους και να ολοκληρωθεί η κατασκευή του κτιρίου, που είναι ζωτικής σημασίας για την συνέχιση σχολείου;
Θα πρέπει άμεσα να αναθεωρηθεί η πρόσκαιρη οπτική που διδόταν τα τελευταία χρόνια στο Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου και να ολοκληρωθεί η προσπάθεια και η επένδυση της Πολιτείας σε αυτό, αξιοποιώντας τις ιδιαιτερότητές του και όσα έχει να προσφέρει μέσα από τη διαφορετικότητά του στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η ενδυνάμωση του σχολείου, μέσα από την επίλυση αυτών των σημαντικών ζητημάτων, θα κοπάσει τις ανησυχίες για το μέλλον του σχολείου ώστε να μπορέσει να αποτελέσει πόλο έλξης για ακόμα περισσότερους ερευνητές, επιστήμονες και επαγγελματίες από όλη την Ευρώπη αλλά και να δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερα παιδιά από την Ελλάδα και το εξωτερικό να απολαύσουν το σχολείο.
Με εκτίμηση,
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων
Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου
Άννα Ψωμά, Πρόεδρος
Αγγελική Κροντηρά, Αντιπρόεδρος
Ειρήνη Δρίτσα, Γραμματέας
Μαρία Παπαχρήστου, Ταμίας
Ελευθέριος Μπιμπάκης, Μέλος
Βασίλειος Τριγωνάκης, Μέλος
Τζοάνα Τσάρλτον, Μέλος