ΒΟΑΚ - Κώστας Καραμανλής

Μερικές δεκαετίες -και 12 μήνες με αυτή την κυβέρνηση- περιμένουν οι Κρητικοί κάποια απτή ανακοίνωση για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ο οποίος έχει περάσει από «σαράντα κύματα» κι όπως όλα δείχνουν θα περάσει από πολλά περισσότερα.

Η τελευταία ανακοίνωση από τα χείλη του αρμόδιου υπουργού Κώστα Καραμανλή έγινε τον Μάιο, στην οποία απαντούσε σε σχετική ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ πως μέσα στους επόμενους μήνες θα είναι έτοιμες οι μελέτες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα.

Πρόσφατα υπήρξε μία ακόμα δήλωση από τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη, ο οποίος και αρκούνταν να αναφέρει πως τους τελευταίους μήνες έχει δοθεί βαρύτητα στην υλοποίηση των μελετών, προκειμένου ως τον ερχόμενο Οκτώβριο να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες.

Καμία αναφορά για την πορεία εξέλιξης ωστόσο. Καμία αναφορά για τις όποιες σκέψεις. Καμία αναφορά για τον υφιστάμενο προγραμματισμό. Πάντως ο υφυπουργός δεσμεύθηκε ότι μέχρι το τέλος του 2021 η κυβέρνηση θα είναι έτοιμη για να δημοπρατήσει το μεγαλόπνοο έργο.

Κι αν η κυβέρνηση δεν επενδύει στην επικοινωνία σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα και την εξέλιξη του μεγαλύτερου οδικού έργου που έχει απομείνει για την Ελλάδα, φαίνεται πως δεν επενδύει ούτε στη συνεργασία με τους αρμόδιους οργανισμούς ή φορείς.

Είναι χαρακτηριστικό πως στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο τέθηκε το ζήτημα του ελλείματος πληροφόρησης σε σχέση με την εξέλιξη του έργου, ενώ τονίστηκε πως η κυβέρνηση οφείλει να βρίσκεται κοντά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και τους αρμόδιους Οργανισμούς που εποπτεύει για ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο.

Εκτός από την Περιφέρεια Κρήτης πάντως, αντίστοιχο έλλειμα ενημέρωσης φαίνεται να έχει και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, ο οποίος και, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει κάποια επικοινωνία με το Υπουργείο που να αφορά στο συγκεκριμένο έργο.

Ενδεχομένως η πρακτική της «σιγής ασυρμάτου» που παρατηρείται και σε άλλα μεγάλα κυβερνητικά θέματα, να έχει εφαρμογή και στην περίπτωση του Βόρειου Οδικού Άξονα, ωστόσο είναι αναγκαίο τόσο η τοπική κοινωνία, όσο και οι φορείς να έχουν ενημέρωση για ένα τόσο μεγάλο έργο που τους αφορά.

Υπενθυμίζεται ότι, αυτό που ισχύει ως τώρα και δεν έχει διαφοροποιηθεί ακόμα από την κυβέρνηση, είναι ο σχεδιασμός του ΣΥΡΙΖΑ, με τον διπλό διαγωνισμό που άρχισε το 2018 με την φάση προεπιλογής για τον ΒΟΑΚ.

Σύμφωνα με αυτόν, το πρώτο τμήμα Ηράκλειο-Χερσόνησος, δημοπρατείται με τη μέθοδο της παραχώρησης. Είναι μήκους περίπου 163 χιλιομέτρων, από τα οποία έχουν ήδη κατασκευαστεί 51 χιλιόμετρα.

Στη σύμβαση προβλέπεται δικαίωμα προαίρεσης με το οποίο αποφασίστηκε ότι μπορεί να κατασκευαστεί η ανατολική επέκταση του ΒΟΑΚ, το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται σε 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Πάνω σε αυτό τον σχεδιασμό καλείται η κυβέρνηση να απαντήσει ή καλείται να τον ανατρέψει, υποστηρίζοντας πως μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει δώσει όλες τις απαντήσεις. Η έλλειψη πάντως ενημέρωσης και η σιωπή από το Υπουργείο, δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή τουλάχιστον από την τοπική κοινωνία, ως «σιωπή εργασίας», αφού όσο δεν δίνονται απαντήσεις, τόσο περισσότερο επικρατεί η άποψη ότι ένα ακόμα μεγαλόπνοο έργο για την Κρήτη θα παραπεμφθεί στις καλένδες.