Άνοιγμα εστίασης
Ακόμα δεν έχει φανεί έντονη αύξηση στην κίνηση της εστίασης

Από σήμερα, αλλά κυρίως το Σάββατο αναμένεται να υπάρξει έντονη αύξηση στην εστίαση, η οποία ήδη από τη Δευτέρα πορεύεται παράλληλα με το λιανεμπόριο.

Οι πρώτες ημέρες ανοίγματος των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα, αφού η κίνηση ήταν υποτονική. Αυτό το παράδοξο βέβαια, ενδεχομένως να οφείλεται και στο γεγονός πως αρκετός κόσμος κατάφερε να επισκεφθεί το χωριό του για τις ημέρες των γιορτών, ενώ πάρα πολλοί επίσης περιορίστηκαν στην οικογενειακές συναθροίσεις, που αντικειμενικά ήταν και ασφαλέστερες.

Θεωρητικά από σήμερα προβλέπεται να υπάρξει μια μικρή άνοδος στην κίνηση, αφού όλοι όσοι είχαν καταλύσει στα χωριά τους έχουν επιστρέψει πλέον, ενώ η πόλη μπαίνει σε μια κανονικότητα. Την ίδια στιγμή, από σήμερα ανοίγουν και πολλές επιχειρήσεις εστίασης που επέλεξαν να παραμείνουν κλειστές τις πρώτες ημέρες, είτε γιατί δεν είχαν ολοκληρώσει τις διαδικασίες επανεκκίνησης και εύρεσης προσωπικού, είτε γιατί θεωρούσαν ότι δεν θα έχουν την απαιτούμενη κίνηση που θα επιθυμούσαν.

Άνοιγμα εστίασης
Από σήμερα αναμένεται μια σχετική τόνωση σε καφέ και εστιατόρια

Από την άλλη πλευρά, η θεωρία σύμφωνα με την οποία το λιανεμπόριο θα μπορέσει να συμπαρασύρει και την εστίαση μοιάζει πως δεν επαληθεύεται, αφού ακόμα και χθες, η κίνηση στα καταστήματα παρέμενε υποτονική, με τις αγορές να περιορίζονται κατά κανόνα σε παιδική ένδυση και υπόδηση, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων από Δευτέρα.

Μέχρι στιγμής πάντως φαίνεται πως ο φόβος επικρατεί σε όλα τα επίπεδα, με τους καταναλωτές να έχουν αφενός την ανάγκη για έξοδο και για αγορές, αλλά να μην προχωρούν σε αυτές επειδή ακριβώς τα κρούσματα του κοροναϊού παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ενώ οι εμβολιασμοί σε πολύ χαμηλά.

Ένα άλλο δεδομένο που μοιάζει να επηρεάζει τη μειωμένη κίνηση σε λιανεμπόριο και εστίαση σχετίζεται αφενός με τον παράγοντα «συνήθεια» και αφετέρου με τις τεράστιες οικονομικές δυσκολίες που υπάρχουν. Κι αυτό γιατί, εδώ και πάρα πολλούς μήνες, χιλιάδες καταναλωτές έχουν «συνηθίσει» στο να βρίσκονται σπίτι, να παραγγέλνουν καφέ ή φαγητό στο χώρο τους και να περιορίζουν με αυτό τον τρόπο πολύ σημαντικά τα έξοδα τους. Την ίδια στιγμή, μια πολύ μεγάλη μερίδα κόσμου που απασχολείται στον τουρισμό στην Κρήτη, βρίσκεται για σχεδόν ένα χρόνο άνεργη και υποστηριζόμενη από βοηθήματα κι επιδόματα.

Πρακτικά λοιπόν, οι κατηγορίες που δεν έχουν πληγεί σοβαρά, περιορίζονται στους δημόσιους υπάλληλους κι ενδεχομένως σε κάποιες ακόμα ειδικότητες ελεύθερων επαγγελματιών, μιας και οι περισσότεροι μισθωτοί έχουν βιώσει το σκληρό πρόσωπο της πανδημίας. Αυτό έχει ως μοιραίο αποτέλεσμα τον τεράστιο περιορισμό των εξόδων, αφού αντικειμενικά υπάρχει ένας πολύ μεγάλος περιορισμός εσόδων, σχεδόν σε όλα τα νοικοκυριά.

Αυτό που διαφαίνεται πάντως, είναι ότι οι καταναλωτές έχουν την ανάγκη να βγουν εκτός σπιτιού και να αναζητήσουν τρόπους διασκέδασης. Η πανδημία όμως δυστυχώς τους «εκπαίδευσε» αναγκαστικά σε εναλλακτικές και σαφώς οικονομικότερες επιλογές εξόδων, γεγονός πως επιδρά τώρα και στην εστίαση.