Σε ένα απέραντο εργοτάξιο πρόκειται να μετατραπεί μέσα στο 2026 όλο το Ηράκλειο, προκειμένου να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο της εγκατάστασης οπτικών ινών, καθώς με βάση τον σχεδιασμό που δρομολογείται, κυριολεκτικά δεν θα μείνει δρόμος της πόλης που δεν θα σκαφτεί.
Ωστόσο, το πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσονται τα έργα έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα σε σχέση με τους κανόνες ασφάλειας, με αποτέλεσμα να καταγράφεται ένα απίστευτο χάος και μια φοβερή ασυδοσία, που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, εκτός φυσικά από τα προβλήματα που προκαλούνται με τα σπασίματα αγωγών νερού.
Με εντολή του αντιδημάρχου Γ. Σισαμάκη, σε αυτή τη φάση έχουν σταματήσει οι εργασίες και στα δέκα εργοτάξια που αναπτύσσονται στην πόλη μέχρι τις 3 Ιανουαρίου λόγω των γιορτών, των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Την ερχόμενη Δευτέρα έχει συγκαλέσει σύσκεψη στο γραφείο του με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με σκοπό να προκύψει ένα ημερήσιο πρόγραμμα ώστε να υπάρχει έλεγχος σε σχέση με την πορεία υλοποίησης των έργων.
Ο ίδιος με δηλώσεις του στην «Π», τονίζει ότι αν δεν τηρούνται οι κανόνες που ο νόμος ορίζει, είναι αποφασισμένος να πάρει πίσω τις άδειες και να σταματήσουν τα έργα, καθώς είναι καταιγιστικές οι αντιδράσεις πολιτών και φορέων, ενώ ήδη έχουν κατατεθεί και σχετικά ερωτήματα στη Βουλή από τους τοπικούς βουλευτές.
Σε τεράστιο εργοτάξιο μετατρέπεται το Ηράκλειο
«Το σχέδιο που βρίσκεται σε εξέλιξη, προβλέπει ότι θα πρέπει κάθε σπίτι να συνδεθεί με οπτικές ίνες και δίνει τον τόνο για το τι θα ακολουθήσει από την επόμενη χρονιά, όπου το Ηράκλειο θα σκάβεται παντού», τονίζει ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Γιώργος Σισαμάκης.
Ο ίδιος εξηγεί ότι εκτός από τα προάστεια της πόλης, αντίστοιχες εργασίες θα γίνουν και στο κέντρο της πόλης, οι οποίες προγραμματίζονται για τον Οκτώβρη του 2026, ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα με την έλευση των τουριστών.
Ο αντιδήμαρχος τονίζει ότι υπάρχει γενικευμένο κλίμα δυσαρέσκειας για τον τρόπο που εκτελούνται τα έργα και σημειώνει ότι και ο ίδιος είναι διατεθειμένος να αφαιρέσει άδειες από την αρχή του νέου έτους, εάν συνεχιστεί η απαράδεκτη κατάσταση που υπάρχει σήμερα.
Όπως παραδέχεται, από την πλευρά του Δήμου υπάρχει ένα έλλειμα σε σχέση με την επίβλεψη των εργασιών, για το οποίο τονίζει ότι δρομολογείται λύση μέσα από μια πρόσληψη πολιτικού, μηχανικού που θα γίνει δια μέσω του Αναπτυξιακού Οργανισμού.
Στη Βουλή το θέμα των οπτικών ινών
Η απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τις οπτικές ίνες στο Ηράκλειο οδηγείται στη Βουλή, με σχετική ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Χ. Μαμουλάκης και του ΠΑΣΟΚ, Φ. Παρασύρης.
Για την ακρίβεια, οι βουλευτές αναδεικνύουν την ηχηρή παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας – Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, όπου ξεκαθαρίζεται ότι δεν εφαρμόζονται οι εγκεκριμένες προδιαγραφές σήμανσης εκτελούμενων έργων, παραβιάζονται βασικές αρχές προσωρινής σήμανσης, με αποτέλεσμα την πλήρη έλλειψη προειδοποίησης των χρηστών της οδού, απουσιάζει ακόμη και η στοιχειώδης πινακίδα προειδοποίησης έργων (Κ-20), καθώς και οποιαδήποτε σήμανση για αλλαγή διατομής, νέο όριο ταχύτητας, απαγόρευση εισόδου, αποκλεισμό, εκτροπή ή συγχώνευση κυκλοφορίας.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «το τελευταίο χρονικό διάστημα εκτελούνται εκτεταμένες εργασίες για την εγκατάσταση δικτύων οπτικών ινών εντός του αστικού ιστού. Υπό κανονικές συνθήκες, τα έργα αυτά θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται ως εργοτάξια μικρής διάρκειας σε κύριες ή τοπικές αστικές οδούς, σύμφωνα με τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων – Σήμανση Εκτελούμενων Έργων σε Οδούς, με την επιφύλαξη βεβαίως της πραγματικής διάρκειας των εργασιών.
Ωστόσο, από αυτοψίες και καθημερινή διέλευση σε οδούς όπου εκτελούνται τα εν λόγω έργα, διαπιστώνονται σοβαρότατες αποκλίσεις από τα προβλεπόμενα: Δεν τηρείται κανένα απολύτως πρωτόκολλο ασφάλειας εργοταξίου. Δεν εφαρμόζονται οι εγκεκριμένες προδιαγραφές σήμανσης εκτελούμενων έργων.
Παραβιάζονται βασικές αρχές προσωρινής σήμανσης, με αποτέλεσμα την πλήρη έλλειψη προειδοποίησης των χρηστών της οδού. Δεν υφίσταται κινητή σήμανση αποκλεισμού, εκτροπής ή περιορισμών. Δεν ορίζονται οι προβλεπόμενες ζώνες (ζώνη προειδοποίησης, ζώνη συναρμογής, ζώνη έργων). Δεν υπάρχει παρουσία σηματωρών, ακόμη και σε σημεία αυξημένης επικινδυνότητας.
Ήδη καταγράφονται δεκάδες τροχαία συμβάντα με υλικές ζημιές και μικροτραυματισμούς, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης.
Το γεγονός καθίσταται ακόμη πιο ανησυχητικό, καθώς τις τελευταίες ημέρες τα έργα επεκτείνονται σε βασικούς οδικούς άξονες και κύριες αρτηρίες της πόλης, όπως η Λεωφόρος Εθνικής Αντιστάσεως (εθνικό δίκτυο) και η Λεωφόρος Δημοκρατίας, χωρίς καμία ουσιαστική μεταβολή στην επικίνδυνη αυτή πρακτική».
Κ. Ξυλούρης: Να ληφθούν άμεσα μέτρα για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση
Μέτρα εδώ και τώρα για την απαράδεκτη κατάσταση που έχει δείξει πού μας οδηγεί και τι μας επιφυλάσσει, ζητά ο πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Νομού Ηρακλείου Κώστας Ξυλούρης, τονίζοντας ότι είναι απαράδεκτος ο τρόπος με τον οποίο εκτελούνται τα έργα των οπτικών ινών.
Όπως τονίζει, «η όλη διαδικασία που ακολουθείται μας επιστρέφει στην εκτέλεση έργων στη δεκαετία του ΄50 και το χειρότερο είναι ότι αυτό θα το πληρώσουμε ακριβά.
Είναι τεράστιοι οι κίνδυνοι από τις κοπές στους δρόμους για όλο τον κόσμο και πολύ περισσότερο για τους ηλικιωμένους, τους ποδηλάτες και όσους οδηγούν πατίνια, που παίζουν τη ζωή τους κορώνα γράμματα.
Υπάρχει θυμός και αγανάκτηση στον κόσμο για την κατάσταση αυτή και ο Δήμος έχει τεράστια ευθύνη να λάβει μέτρα προστασίας και να μην αφήνει να εξελίσσεται αυτή η απαράδεκτη εικόνα που αφενός μας προσβάλλει αλλά κυρίως αποτελεί τεράστια απειλή για τους πολίτες».
