Άνοιξαν τον υπολογιστή, τσέκαραν μήπως έλαβαν κάποιο μήνυμα αλλά εις μάτην… Ελάχιστα ήταν χθες τα σχολεία στο Ηράκλειο, όπου έγινε τηλεκπαίδευση. Πολλοί σύλλογοι διδασκόντων αποφάσισαν να απέχουν ομαδικά από τη διαδικασία ενώ σε άλλα σχολεία κάποιοι εκπαιδευτικοί έκαναν μάθημα και κάποιοι άλλοι όχι.
Ουσιαστικά, επαναλήφθηκε το ίδιο σκηνικό που είχαμε δει τις προηγούμενες ημέρες με τις καταλήψεις. Οι εκπαιδευτικοί και μέσω των ομοσπονδιών τους, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, έχουν ξεκαθαρίσει πως σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τηλεκπαίδευση από το σπίτι τους. Συνεπώς, όταν δεν είναι εφικτή η πρόσβαση στο σχολείο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απλώς δε γίνεται, τόσο απλά!
Υπήρχαν, βέβαια, και σχολικές μονάδες, που από το απόγευμα της Κυριακής φρόντισαν και έστειλαν πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης στους μαθητές τους. Σε ένα βαθμό, το αν θα γίνει τηλεκπαίδευση ή όχι εξαρτάται από τη διεύθυνση του σχολείου και το προσωπικό του.
Βέβαια, υπάρχουν και μαθητές που δεν έχουν ακόμα τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα, ειδικά όταν μιλάμε για πολύτεκνες οικογένειες ή οικογένειες εκπαιδευτικών που την ίδια ώρα πρέπει να συνδέονται στον υπολογιστή τους.
«Πόλεμος» μεταξύ Υπουργείου και συνδικαλιστών
Στο ίδιο έργο θεατές βρέθηκαν τα τελευταία 24ωρα οι γονείς που παρακολουθούσαν τις ανακοινώσεις μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Από την Κυριακή το πρωί, η υπουργός, κ. Νίκη Κεραμέως, διεμήνυε ότι όπου η κακοκαιρία «Ελπίς» κλείσει τα σχολεία, θα γίνει τηλεκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί δεν άργησαν να αντιδράσουν, αμέσως με αναρτήσεις τους και με ανακοινώσεις των συνδικαλιστών, καλούσαν τους συναδέλφους τους σε αποχή από τη διαδικασία. Υπενθύμιζαν ότι δεν είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τηλεκπαίδευση από το σπίτι τους, με δικό τους εξοπλισμό και με ερώτημα αν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή όχι. «Ο υπολογιστής μου χάλασε και αλυσίδες δεν έχω για το αμάξι…», έλεγαν χαρακτηριστικά.
Η υπουργός αναφερόταν και στο voucher των 200 ευρώ, το οποίο, ωστόσο, ακόμα δεν έχει δοθεί ενώ ήδη έχει χαρακτηριστεί ως «ψίχουλα» από δασκάλους και καθηγητές.
Την Κυριακή το απόγευμα, το γραφείο του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αλέξανδρου Κόπτση, ανακοίνωσε πως σε περιπτώσεις που η Τοπική Αυτοδιοίκηση, κατά λόγο αρμοδιότητας, αποφασίζει την αναστολή λειτουργίας σχολικών μονάδων εξαιτίας ακραίων καιρικών φαινομένων, προβλέπεται εφαρμογή τηλεκπαίδευσης κατά τις πρωινές ώρες και για την Πρωτοβάθμια και για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η τηλεκπαίδευση αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για την απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας όταν για έκτακτους αντικειμενικούς λόγους δεν μπορεί αυτή να διεξαχθεί δια ζωσης.
Χθες, ο κ. Κόπτης έστειλε εγκύκλιο με οδηγίες για την τηλεκπαίδευση, προς όλους τους διευθυντές των σχολείων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οδηγίες:
- Όλοι οι Διευθυντές/Προϊστάμενοι σχολικών μονάδων να ενημερώσουν εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές ότι για τις ημέρες που θα παραμείνουν κλειστές οι σχολικές μονάδες λόγω καιρικών συνθηκών, θα πραγματοποιείται κανονικά τηλεκπαίδευση τις πρωινές ώρες.
- Ταυτόχρονα να αποστέλλουν στους μαθητές από την προηγούμενη ημέρα το πρόγραμμα που θα ακολουθεί κάθε τάξη/τμήμα κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.
- Οι Διευθυντές/Προϊστάμενοι σχολικών μονάδων να μεριμνούν ώστε να αποστέλλονται σε όλους τους μαθητές οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις – σύνδεσμοι webex όλων των εκπαιδευτικών την προηγούμενη της έναρξης της τηλεκπαίδευσης.
- Παράλληλα να φροντίσουν εφεξής να έχουν έτοιμο σχέδιο άμεσης ενημέρωσης εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών ώστε να τους παρέχουν κάθε δυνατή πληροφορία πριν την έναρξη της τηλεκπαίδευσης για την απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε ανάρτησή της στο Facebook, ανέφερε πως «μαθητές και εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν τηλεκπαίδευση από το πρωί σε πάνω από 46.000 ψηφιακές τάξεις, στις περιοχές όπου τα σχολεία είναι κλειστά εξαιτίας της κακοκαιρίας. Τους ευχαριστούμε θερμά, όπως και τους γονείς και τα στελέχη εκπαίδευσης, για την ετοιμότητα και τη συνέπειά τους».
Την ίδια στιγμή, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος κάνει λόγο για έλλειψη προετοιμασίας εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας.
Σχετικά με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για τηλεκπαίδευση, η Ομοσπονδία αναφέρει πως πρόκειται για «επικοινωνιακή μέριμνα», καθώς «δεν έλαβε κανένα μέτρο εγκαίρως και δεν προχώρησε σε καμία οδηγία προς τα σχολεία για την περίπτωση που δεν θα είναι δυνατή η λειτουργία τους από τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου».
«Τι θα γίνει με τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς (και τους μαθητές) που δεν διαθέτουν τεχνολογικό εξοπλισμό στα σπίτια τους και δεν είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν για υπηρεσιακή χρήση, τους συναδέλφους που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων για την τηλεκπαίδευση αλλά δεν θα έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στα σχολεία εξαιτίας των καιρικών φαινομένων; Εγγυάται και καλύπτει το ΥΠΑΙΘ την ασφαλή μετακίνησή τους; Τι θα γίνει με τους γονείς που δεν τυγχάνουν “ειδικής άδειας”; Ποιος θα κρατήσει τα παιδιά στο σπίτι;
Τι θα γίνει με τους συναδέλφους που έχουν παιδιά σε σχολική ηλικία και καλούνται τα ίδια να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης; Πώς θα γίνει τηλεκπαίδευση στις περιοχές που θα υπάρχουν διακοπές ρεύματος κι εκεί που δεν υπάρχει internet;», υπογραμμίζει η ΔΟΕ.
Για τεράστιο ποσοστό αποχής στα σχολεία του Ηρακλείου κάνει λόγο ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος», κ. Γιώργος Μακράκης. Όπως αναφέρει στην «Π», ο κλάδος έχει ενοχληθεί με τη στάση του Υπουργείου που μένει στο φαίνεσθαι και όχι την ουσία, παρόλο που οι εκπαιδευτικοί στήριξαν την τηλεκπαίδευση την περίοδο της πανδημίας.
Τονίζει πως όσοι απέχουν είναι σύννομοι καθώς η νομοθεσία δεν υποχρεώνει κανένα να κάνει τηλεκπαίδευση από το σπίτι του. Σημειώνει πως η τηλεκπαίδευση δε στήνεται μέσα σε δύο ώρες ενώ κάποιοι διευθυντές έστελναν μηνύματα στους δασκάλους μέσα στη νύχτα για να φτιάξουν πρόγραμμα, κάτι που δεν ήταν εφικτό. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που έχουν παιδιά μαθητές και είναι δύσκολο σε ένα σπίτι να παρακολουθούν τηλεκπαίδευση τέσσερα και πέντε άτομα.
«Δε γίνονται όλα με το πάτημα ενός κουμπιού. Φτάνει πια με το φαίνεσθαι και την επικοινωνιακή διαχείριση», σχολιάζει ο κ. Μακράκης. Παράλληλα, όπως λέει, υπάρχουν και γονείς που δείχνουν μια αδιαφορία, δεν μπαίνουν στη διαδικασία να κάνουν τηλεκπαίδευση για μία μέρα, οι ίδιοι εργάζονται και όταν πρόκειται για μικρά παιδιά δεν μπορούν να είναι δίπλα τους και να τα καθοδηγούν.
Ο κ. Μακράκης αναφέρει πως είναι άλλη περίσταση, να κλείνουν τα σχολεία για ένα 24ωρο και άλλη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ακόμα και στα σχολεία, όπως λέει, δεν υπάρχει επαρκής εξοπλισμός για να κάνουν τηλεκπαίδευση όλοι οι εκπαιδευτικοί ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που το δίκτυο δεν το «σηκώνει».
Ο πρώην πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, κ. Ζαχαρίας Ρηγάκης, αναφέρει πως χθες άλλοι καθηγητές έκαναν μάθημα και άλλοι όχι ενώ κάποιοι άνοιγαν τον υπολογιστή και δεν είχε συνδεθεί ούτε ένας μαθητής! «Η παρωδία συνεχίζεται», λέει χαρακτηριστικά.Σημειώνει πως η τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση, δημιουργεί τρομακτικά προβλήματα, περισσότερα και από όσα καλείται να λύσει, είναι ένα υποστηρικτικό εργαλείο και έτσι μόνο μπορεί να λειτουργήσει.
Κάνει λόγο για ανισότητα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα εξ αποστάσεως και αυτό, φυσικά, είναι άδικο.
Σημειώνει πως οι εκπαιδευτικοί είναι ο μόνος κλάδος του Δημοσίου που υποχρεώνεται να δουλεύει με δικό του εξοπλισμό στο σπίτι του.
Μιλάει για «επικοινωνιακές κορώνες» από πλευράς Υπουργείου και ένα voucher που δεν αρκεί για να αγοράσει κανείς τον απαραίτητο εξοπλισμό.
Αντίθετα, το Υπουργείο θα έπρεπε να φροντίσει να εξοπλίσει τα σχολεία και να αναβαθμίσει το σχολικό δίκτυο.
Για την τηλεκπαίδευση αυτή καθαυτή, περιγράφει πως κάποιοι μαθητές απλώς ανοίγουν τον υπολογιστή, δηλώνουν παρόντες και μετά… συνεχίζουν τον ύπνο τους. Η όλη διαδικασία, όπως λέει, έχει αποτύχει στην πράξη και ακόμα και τις επιπτώσεις, κοινωνικού και ψυχολογικού χαρακτήρα, τις βλέπουν οι καθηγητές στα σχολεία.
