Πλήρωσαν για βίλες τα “σπιτάκια ανακύκλωσης”
Από τη χθεσινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΣΔΑΚ

  • Προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο από τον ΕΣΔΑΚ, που καλείται να επιστρέψει 11 εκατ. ευρώ

Το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου παρουσιάζει σήμερα η «Π», βάσει του οποίου το Υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να ζητήσει από τον ΕΣΔΑΚ να επιστρέψει σχεδόν 11 εκ. ευρώ για τα περίφημα «σπιτάκια ανακύκλωσης».

Όπως είναι γνωστό ο ΕΣΔΑΚ αμύνεται με προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ανακοπή κατά της απόφασης, με την οποία του ζητείται να επιστρέψει τα χρήματα, υποστηρίζοντας ότι κινήθηκε μέσα στο πλαίσιο των οδηγιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος το οποίο άνοιξε τον δρόμο για τη συμμετοχή του Ενιαίου Συνδέσμου στη διαγωνιστική διαδικασία, αφού απέσπασε όλο το αναγκαίο πλέγμα των εγκρίσεων.

Στο μεταξύ το αρμόδιο Υπουργείο ζητά από τον ΕΣΔΑΚ να επιστρέψει το ποσό των 10.955.400 ευρώ που αφορά στο 50% των κονδυλίων που διατέθηκε για να αγοραστούν 60 «σπιτάκια ανακύκλωσης», τα οποία συνολικά στοίχησαν 22.320.000 ευρώ. Ο ΕΣΔΑΚ μαζί με τις Περιφέρειες Αττικής και Πελοποννήσου, ελέγχονται για υπερτιμολογήσεις και διαγωνισμούς που δεν διασφαλίζουν τον υγιή ανταγωνισμό.

Τι λέει το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου

Σημαντικά ευρήματα εντοπίζει η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου ΕΔΕΛ, μέσα από την οποία ξετυλίγει το κουβάρι της υπόθεσης. Το κρίσιμο πρόβλημα που εντοπίζεται στην πολύκροτη υπόθεση με τα σπιτάκια ανακύκλωσης είναι ότι για τα λεγόμενα πολύκεντρα ανακύκλωσης πληρώθηκαν «χρυσάφι» με υπερκοστολογημένο κόστος που φτάνει τα 300.000 ευρώ ανά μονάδα, την ίδια ώρα που αντίστοιχα προϊόντα που κόστιζαν από 60.000 – 70.000 ευρώ.

Επιπλέον, τα «σπιτάκια ανακύκλωσης» χρησιμοποιούνταν για ανακύκλωση υλικών συσκευασίας, τα οποία έπρεπε να διαχειρίζονται μέσω των υφιστάμενων συστημάτων «ευθύνης του παραγωγού», όπως η ανταποδοτική ανακύκλωση ή οι μπλε κάδοι της ΕΕΑΑ, και όχι από τους φορείς διαχείρισης απορριμμάτων, με αποτέλεσμα σπατάλη ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων.

Το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου που διαπίστωσε μεταξύ άλλων ότι ο προσδιορισμός των τεχνικών προδιαγραφών του διαγωνισμού δεν διασφάλισε την ισότιμη πρόσβαση όλων των υποψηφίων.

Επίσης δεν διασφάλισε και τη μη δημιουργία εμποδίων στην ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού και δεν τεκμηριώθηκε ο εύλογος προϋπολογισμός των συμβάσεων.

Επίσης το πόρισμα διαπιστώνει μερική διαφοροποίηση μεταξύ προκηρυγμένου και παραληφθέντος φυσικού αντικειμένου και ότι δεν έγιναν επαρκείς έλεγχοι για την αξιοπιστία των ποσοτήτων των ανακυκλώσιμων υλικών που δηλώνονταν.

Χαρακτηριστικά στο πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «η μη επαρκής διαδρομή ελέγχου για την αξιοπιστία του συστήματος καταγραφής και μέτρησης των λοιπών ανακυκλώσιμων υλικών που συλλέχθηκαν από τα ΠΑ (Πολύκεντρα Ανακύκλωσης) και εν συνεχεία δηλώθηκαν στο ΗΜΑ (ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων) για τα έτη 2023 και 2024 αποτελεί, κατά την ΟΕ, «σοβαρή έλλειψη, η οποία συνιστά εξαιρετικά σοβαρή αστοχία» των ελεγχόμενων πράξεων, θέτοντας σε κίνδυνο τη νομιμότητα και την κανονικότητα ενός πολύ υψηλού ποσοστού των σχετικών δαπανών».

Σε άλλο σημείο του πορίσματος τονίζεται ότι «δεν καθίσταται εφικτή η διατύπωση ασφαλών συμπερασμάτων σχετικά με την αξιοπιστία του συστήματος καταγραφής και μέτρησης των λοιπών ανακυκλώσιμων υλικών που συλλέγονται από τα ΠΑ (Πολύκεντρα Ανακύκλωσης) και εν συνεχεία δηλώνονται στο ΗΜΑ (ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων)»

Προσφυγή του ΕΣΔΑΚ στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τα Πολύκεντρα Ανακύκλωσης

Ομόφωνα η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΑΚ αποφάσισε προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το θέμα της δημοσιονομικής διόρθωσης που έχει επιβληθεί από το Υπουργείο Οικονομικών και στον ΕΣΔΑΚ, όπως και στους φορείς διαχείρισης αποβλήτων Αττικής (ΕΣΔΝΑ) και Πελοποννήσου, συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Φορέα, το μεσημέρι της Παρασκευής 3/10.

Κατά την εισήγησή του, ο πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ, Αλέξης Καλοκαιρινός, αναφέρθηκε στους λόγους της δημοσιονομικής διόρθωσης η οποία αφορά την περίοδο 2022 – 2024, επισημαίνοντας το παράδοξο της οριζόντιας επιβολής της, με μια τεκμηρίωση στην οποία δεν υπάρχει αναφορά στον ΕΣΔΑΚ, ούτε και στον φορέα της Πελοποννήσου, παρά μόνο στα αποτελέσματα του ελέγχου στον ΕΣΔΝΑ (φορέας διαχείρισης Αττικής).

Αναφέρθηκε επίσης στο ιστορικό της υπόθεσης, τονίζοντας ότι η προμήθεια δρομολογήθηκε με όλες τις προβλεπόμενες διαγωνιστικές και λοιπές διαδικασίες συμπεριλαμβανομένων πολυεπίπεδων ελέγχων και εγκρίσεων από τους προβλεπόμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς (Υπουργείο – ελεγκτικό συνέδριο κ.λπ.), με τη συμμετοχή δύο εταιρειών, χωρίς καμιά ένσταση ούτε προδικαστική προσφυγή κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας και της υπογραφής της σύμβασης.

Ο πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ επεσήμανε επίσης την ανάγκη άσκησης έφεσης και αίτησης αναστολής κατά της απόφασης της δημοσιονομικής διόρθωσης και τον ορισμό πληρεξούσιων δικηγόρων για τον σκοπό αυτό.

Ακολούθησε συζήτηση και τοποθετήσεις των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής και όπως ομόφωνα αποφασίστηκε, ο φορέας θα ασκήσει άμεσα ανακοπή κατά της απόφασης και θα προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο είχε παρακολουθήσει και εγκρίνει όλη την διαγωνιστική διαδικασία, δίνοντας το «πράσινο φως» για την υπογραφή της σύμβασης.