Μειώσεις που ξεπερνούν το 30% σημειώνουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, μετά τον άτυπο πόλεμο τιμών που έχει κηρύξει η Σαουδική Αραβία.
Η απόφαση της Ρωσίας να αρνηθεί τη συμμετοχή στη συμφωνία του Οργανισμού Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και των συμμάχων του για πρόσθετες περικοπές της παραγωγής πετρελαίου προς σταθεροποίηση των αγορών, είχε ως αποτέλεσμα την άμεση αντίδραση της Σαουδικής Αραβίας, που αποφάσισε να μειώσει ραγδαία τις τιμές.
Την ίδια στιγμή, η Σαουδική Αραβία ετοιμάζεται να ενισχύσει την παραγωγή, γεγονός που συνεπάγεται ότι οι μειώσεις των τιμών αναμένονται ακόμα μεγαλύτερες.
Οι διεθνείς εξελίξεις δεν άφησαν ανεπηρέαστες τις αγορές, με τα περισσότερα χρηματιστήρια να σημειώνουν πτώση, ενώ η τιμή του αμερικανικού αργού υποχωρεί κατά 19% στα 33,4 δολάρια το αργό. Η τιμή του πετρελαίου ανά βαρέλι παράλληλα υποχώρησε στα 27,59 δολάρια.
Ενώ όμως οι τιμές του πετρελαίου κατρακυλούν στις διεθνείς αγορές, δεν υπάρχει μια αντίστοιχη υποχώρηση στις τιμές που πληρώνει ο τελικός καταναλωτής.
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρατηριούχων Νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης, οι τιμές διυλιστηρίων δεν καθορίζονται από τους πρατηριούχους, αλλά από μια σειρά παράγοντες, μεταξύ των οποίων και η φορολογία από το κράτος.
Αναφερόμενος στις υφιστάμενες μειώσεις ο κ. Σαμόλης υποστηρίζει:
«Η μέση τιμή στο πετρέλαιο κίνησης έχει πέσει ήδη 13 με 14 λεπτά ανά λίτρο.
Η μέση τιμή στην απλή αμόλυβδη κατά μέσο όρο έχει πέσει κατά 5 με 6 λεπτά.
Το πετρέλαιο θέρμανσης βρίσκεται ήδη στα 99 λεπτά ανά λίτρο.
Οι μειώσεις λοιπόν, έτσι όπως διαμορφώνονται από τις εταιρείες, έχουν περάσει στους καταναλωτές».
Ο κ. Σαμόλης διευκρινίζει, επίσης, ότι παρά τις μειώσεις των διεθνών τιμών, στο μέσον της προηγούμενης εβδομάδας, ενώ υπήρχε πτώση τιμών στην παγκόσμια αγορά, στην Ελλάδα οι τιμές διυλιστηρίων εμφανίστηκαν αυξημένες κι οι πρατηριουχοί αγόρασαν με υψηλότερες τιμές.
«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι πρατηριούχοι δεν διαμορφώνουν τιμές κι επιδιώκουν να υπάρχουν χαμηλότερες τιμές διυλιστηρίων, διότι τα κέρδη τους καθορίζονται με βάση τα λίτρα» υποστηρίζει ο κ. Σαμόλης και προσθέτει:
«Εμείς από την πλευρά μας ελπίζουμε κι ευχόμαστε να περάσουν ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις στις τιμές και πάγια θέση μας παραμένει να υπάρχει η χαμηλότερη δυνατή τιμή στο καύσιμο, προς όφελος των καταναλωτών και της ανταγωνιστικότητας. Θέλουμε να μπορούμε να πουλάμε φθηνά, γιατί όσο πιο φθηνή είναι η τιμή στο καύσιμο, τόσο μεγαλύτερη είναι αναλογικά η κατανάλωση.
Αυτό αποτελεί και διαχρονικό αίτημα προς την κυβέρνηση από την οποία κατ’ επανάληψη έχουμε ζητήσει να χαμηλώσει τη φορολογία και παράλληλα να χαμηλώσει τις τιμές διυλιστηρίου που επηρεάζει, προκειμένου να αυξηθεί η κατανάλωση».