Ο Χρήστος Σπρίτζης και ο δρόμος - ανάσα για τη Μεσσαρά
Παραδίδεται σήμερα ο νέος δρόμος Ηράκλειο-Μεσσαρά.
Παραδίδεται σήμερα ο νέος δρόμος Ηράκλειο-Μεσσαρά.

Παραδίδεται σήμερα, μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων και πλήθος προβλημάτων, το πολύπαθο έργο του άξονα Ηράκλειο – Μεσσαρά.  Το έργο, συνολικού μήκους 16 χιλιομέτρων παραδίδεται ως προς το κύριο τμήμα του με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη να έρχεται για πολλοστή φορά στην Κρήτη προκειμένου να εγκαινιάσει το έργο.

Την επόμενη εβδομάδα παράλληλα υπάρχει το ενδεχόμενο να εποπτεύσει το έργο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κρήτη την Πέμπτη 23 Μαΐου για την κεντρική προεκλογική του ομιλία με φόντο τις ευρωεκλογές.

ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης

Η παράδοση του έργου είναι προγραμματισμένη για τις 12:00 το μεσημέρι σήμερα, με την αρμόδια Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης να εκφράζει την αισιοδοξία του για την ολοκλήρωση του βασικού τμήματος ενός έργου με πολύ μεγάλες απαιτήσεις και τεχνικές δυσκολίες.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Οργανισμού, με το συγκεκριμένο έργο  ο χρόνος θα μειωθεί κατά 15 λεπτά και η απόσταση κατά 5 χιλιόμετρα περίπου.

Η κίνηση των οχημάτων από το Ηράκλειο προς Μεσσαρά θα γίνεται μέσω του νέου κυκλικού κόμβου στην είσοδο του οικισμού της Αγίας Βαρβάρας προς Μοίρες, ενώ από Μοίρες προς Ηράκλειο θα γίνεται μέσω του ισόπεδου κόμβου στην περιοχή Καστελίου Μοιρών. Ο νέος οδικός άξονας περιλαμβάνει σήραγγες και στέγαστρα συνολικού μήκους 1,6 χιλιομέτρων καθώς και κοιλαδογέφυρες συνολικού μήκους 928 μέτρων.

Η κίνηση μέσα στις σήραγγες και στις γέφυρες θα πρέπει να γίνεται με προσοχή, χωρίς προσπεράσεις και με αυστηρή τήρηση των ορίων ταχύτητας.

δρομος μεσαρας τουνελ

Λειτουργικά – μη λειτουργικά τμήματα

Με βάση την ενημέρωση από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης θα λειτουργήσουν ο κλάδος εξόδου στον ημικόμβο Πρινιά, ο κόμβος του Μορώνιου και ο κλάδος εξόδου από Αγία Βαρβάρα.

Τα τμήματα που δεν είναι ακόμη έτοιμα και αναμένεται να λειτουργήσουν τμηματικά ως το τέλος καλοκαιριού είναι ο κόμβος Γέργερης, ο κόμβος Πανασού και ο κόμβος εισόδου από Αγία Βαρβάρα.

ο νέος δρόμος Ηράκλειο-Μεσσαρά.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Ένα από τα δυσκολότερα έργα ως προς την κατασκευή του είναι το έργο κατασκευής του δρόμου Ηράκλειο – Μεσσαρά που παραδίδεται σήμερα στην κυκλοφορία.

Το έργο περιλαμβάνει συνολικά τρεις σήραγγες με δύο cut & covers (κατασκευές στεγάστρων) και πέντε κοιλαδογέφυρες εκ των οποίων η μία είναι γέφυρα εδαφικής ευστάθειας. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις σήραγγες Αγίας Βαρβάρας, Πλουτής και Απομαρμά.

Οι γέφυρες επίσης που έχουν κατασκευαστεί είναι η γέφυρα Αγίας Βαρβάρας, Απομαρμά 1, Απομαρμά 2 και Καστελλίου.

Στη μεγαλύτερη έκταση του ο δρόμος είναι μονού κλάδου με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, με εξαίρεση 3,5 χιλιόμετρα, τα οποία οριοθετούνται από τη σήραγγα Πλουτής ως την έξοδο του δρόμου και στους κόμβους Πανασού και Γέργερης, που είναι διπλού κλάδου με διαχωριστικό τμήμα στο κέντρο, το οποίο ήδη έχει τοποθετηθεί.

Ιστορικό

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 αρχίζει η συζήτηση για το δρόμο Ηράκλειο – Μεσσαρά. Ως το 2007 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του πρώτου τμήματος συνολικού μήκους 7,5 χιλιομέτρων ως την Αγία Βαρβάρα, με το υπόλοιπο τμήμα του έργου από Αγία Βαρβάρα έως Απομαρμά και από Απμαρμά έως Καστέλλι να χωρίζεται σε δύο εργολαβίες.  Η πρώτη εργολαβία αρχίζει το 2007 και ολοκληρώνεται το 2013. Στη δεύτερη ωστόσο εργολαβία συνολικού μήκους 7,8 χιλιομέτρων παρουσιάζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα, με την εργολαβία να αρχίζει το 2008, αλλά να μην ολοκληρώνεται ποτέ.

Το Υπουργείο Υποδομών, το 2014 προκηρύσσει νέο διαγωνισμό ύψους 47 εκατομμυρίων ευρώ, ο οποίος διεξάγεται στις 9 Δεκεμβρίου 2014 με τη σύμβαση να υπογράφεται τον Σεπτέμβριο του 2016 με αρχικό χρονοδιάγραμμα τους 24 μήνες.

Μετά από πλήθος ανατροπών λόγω της δυσκολίας εκτέλεσης του έργου, αλλά και πολλές ανατροπές, το έργο φθάνει στα όρια της απένταξης, για να παραδοθεί τελικά σήμερα ως προς το κύριο τμήμα του και την πλήρη λειτουργικότητα του δρόμου να αναμένεται ως το τέλος καλοκαιριού.