Μετρά αντίστροφα ο χρόνος για τη δημοπράτηση του νέου μεγάλου εργοταξίου στο κέντρο της πόλης, που αφορά στη διαμόρφωση του «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου», καθώς χθες η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε τους όρους χρηματοδότησης, για την υποβολή της σχετικής πρότασης στο Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» 2021-2027, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Πρόκειται για μια κομβική παρέμβαση στον πυρήνα του κέντρου της πόλης, στο πλαίσιο του οποίου προβλέπονται νέες διαμορφώσεις κεντρικών οδικών αρτηριών, που ανταλλάσσονται κατά τα πρότυπα του κεντρικού άξονα της Δικαιοσύνης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση που ενέκρινε η Επιτροπή, ο προϋπολογισμός των παρεμβάσεων ανέρχεται στο ποσό των 1.418.767,10 ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί από το χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, ενώ ένα ποσό ύψους 1.272.751 ευρώ θα καλυφθεί από ιδίους πόρους του Δήμου Ηρακλείου.
Όπως είναι γνωστό, το ανοικτό εμπορικό κέντρο χωροθετείται στην περιοχή, που ορίζεται από τις οδούς Αβέρωφ και Σμύρνης, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές και τις οδούς Ρούσου Χούρδου, Γιαννιτσών, Κοζύρη και Ζωγράφου.
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Γ. Σισαμάκη, πρόκειται για οδούς που η κάθε μια από αυτές έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες και ο στόχος της μελέτης είναι μέσα από τη λειτουργική και αισθητική ανάπλασή τους να αναταχθεί και να αναβαθμιστεί η εμπορική δραστηριότητα.
Βασικοί στόχοι της μελέτης είναι η τόνωση της ελκυστικότητας της περιοχής και της εμπορικής δραστηριότητας, η απόδοση του μέγιστου δυνατού χώρου σε πεζούς και ποδηλάτες και η ασφαλής διέλευση οχημάτων και πεζών.
Ακόμα, στόχος είναι η διαμόρφωση κατάλληλης και σύμφωνης με τις προδιαγραφές διαδρομής για ΑμεΑ, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ελεύθερη και αυτόνομη μετακίνησή τους. Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογείται η αισθητική και λειτουργική ενοποίηση της περιοχής μελέτης με την ανάπλαση του κεντρικού άξονα της Δικαιοσύνης, που εκτιμάται ότι θα συμβάλει καθολικά στην ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού, εμπορικού, επιχειρησιακού και κοινωνικού ρόλου της ευρύτερης περιοχής.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του συνολικότερου σχεδιασμού που δρομολογείται, τα καταστήματα θα πρέπει να έχουν ομοιομορφία ως προς τη σήμανση και την εξωτερική εμφάνιση, προκειμένου να είναι απόλυτα σαφές το ποιοι συμμετέχουν στην δράση.
Τι προβλέπει η μελέτη
Η μελέτη ανάπλασης του Open Mall έχει σχεδιαστεί με τρόπο, ώστε να «κουμπώνει» με τα έργα πεζοδρόμησης που έγιναν στον άξονα της Δικαιοσύνης και της 1821, με αποτέλεσμα να εξωραΐζεται αισθητικά και λειτουργικά ένα ευρύτερο κομμάτι του κέντρου του Ηρακλείου.
Όπως είναι γνωστό, με βάση την κυκλοφοριακή μελέτη που ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο, η Ζωγράφου, η Χ. Γιάνναρη και η Σμύρνης χαρακτηρίστηκαν οδοί ήπιας κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που δρομολογείται, το κατάστρωμα των οδών ήπιας κυκλοφορίας επιστρώνεται με τοπικό γκρι λίθο, όπως στην οδό Έβανς, υπό την μορφή όμως πλακών διαφόρων διαστάσεων.
Στα πεζοδρόμια επαναλαμβάνεται το υλικό και η χάραξη του καταστρώματος με την προσθήκη ένθετων πλακών κίτρινου πωρόλιθου. Έτσι, εισάγεται στην επίστρωση του πεζοδρομίου το χαρακτηριστικό και κυρίαρχο κίτρινο χρώμα της περιοχής, που νοηματικά είναι ταυτισμένο με τον χώρο που αποδίδεται στην πεζή κυκλοφορία. Το διαχωριστικό κράσπεδο ανάμεσα σε κατάστρωμα και πεζοδρόμιο κατασκευάζεται από γκρι μάρμαρο, όπως στις οδούς Έβανς και Γιάνναρη.
Στην οδό Αβέρωφ, τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται κατά τον ίδιο τρόπο και αποτελούν ένα ενιαίο δίκτυο γύρω από το Open Mall. Τα παγκάκια, οι επιστύλιοι κάδοι, οι εσχάρες των δέντρων και λοιπά στοιχεία εξοπλισμού είναι όμοια με αυτά που έχουν τοποθετηθεί στην οδό Δικαιοσύνης.
Σε ό,τι αφορά στους πεζόδρομους και συγκεκριμένα την οδό Γιαννιτσών (διαμορφωμένο τμήμα), Τσαγκαράκη, Κοζύρη και Ρούσου Χούρδου, γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος των πεζοδρόμων στο ύψος των υφιστάμενων πεζοδρομίων και οι ανισοσταθμίες εξαλείφονται.
Στους πεζοδρόμους αυτούς, κατασκευάζεται ζώνη όδευσης τυφλών, που συνδέεται με τις υφιστάμενες στους ήδη διαμορφωμένους δρόμους, και με τις νέες των υπό διαμόρφωση οδών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενιαία, αυτόνομη και ασφαλής μετακίνηση των ΑμεΑ, περιμετρικά και εντός του Open Mall.
Σε ό,τι αφορά στην Αβέρωφ, διατηρείται τοπική συλλεκτήρια οδός μονής κατεύθυνσης, με διατομή 6,00 μ. (έως 6,25 μ.). Ως τμήμα δρόμου κυκλοφορίας οχημάτων περιφερειακά του Οpen Mall, το τμήμα της οδού Αβέρωφ, που εμπίπτει στην περιοχή επέμβασης, επιστρώνεται με ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας και δεν γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος.
