Ο ΒΟΑΚ τρέχει με… 145 εκατ. Ευρώ
Αποζημιώσεις και καθυστερήσεις με τη βούλα του υπουργού

Με τη βούλα του υπουργού Υποδομών Χρίστου Δήμα, αλλάζει ο χρόνος παράδοσης του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη και ανοίγει ο δρόμος για την αποζημίωση του αναδόχου, με το ποσό των 124 εκατ. ευρώ, που αθροιστικά με τις «θετικές ζημιές» στον ανάδοχο του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, θα πρέπει να στραγγίξουν από τις τσέπες μας 145 εκατομμύρια ευρώ (!).

Στο έγγραφο του υπουργού γίνεται δεκτή η πρόταση του αναδόχου για την παράταση του έργου, που αρχικά είχε οριστεί για την 21η Απριλίου 2027 και τελικά μετατίθεται για την 11η Ιουλίου 2028, χωρίς να συντρέχει υπαιτιότητα ή εν γένει ευθύνη του αναδόχου.

Στην απόφαση του υπουργού ξεκαθαρίζεται, επίσης, ότι γίνεται δεκτό το αίτημα του δικαιώματος αποζημίωσης του αναδόχου για αυξημένες δαπάνες, λόγω εκτιμώμενης μεταβολής κόστους σύμπραξης και που συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες, λόγω της καθυστέρησης παράδοσης των χώρων κατασκευής του έργου, το ποσό της οποίας θα οριστικοποιηθεί, μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών δικαιολογητικών από τον ανάδοχο και την εξέτασή τους από την αναθέτουσα Αρχή.

Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο, για άλλη μια φορά, το γεγονός ότι είναι κυριολεκτικά «ναρκοθετημένη» η πορεία υλοποίησης του ΒΟΑΚ από τις απαράδεκτες ελλείψεις στην προετοιμασία του έργου, που έχουν σαν αποτέλεσμα ο ανάδοχος, αμέσως μετά την εγκατάστασή του στο εργοτάξιο, να τραβάει χειρόφρενο και να εισπράττει αποζημιώσεις, περιμένοντας να ωριμάσουν οι απαλλοτριώσεις, που έπρεπε να έχουν γίνει πριν από την συμβασιοποίηση.

Το αποτέλεσμα της διαχείρισης αυτής δείχνει πόσο ακριβά καλείται να πληρώσει η κοινωνία «το μάρμαρο» της έλλειψης ωριμότητας ενός έργου, το οποίο έχει γίνει εφαλτήριο της επικοινωνιακής κυβερνητικής πολιτικής, που προβάλλει πανηγυρικά την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.

Όπως είναι γνωστό, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη περιλαμβάνουν μήκος αυτοκινητοδρόμου 22,44 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.

Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Θα κατασκευαστούν 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.) και 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.). Προβλέπεται η κατασκευή συνολικά 5 νέων ανισόπεδων κόμβων. Τέλος, θα υπάρχει και 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ).

Είναι το δεύτερο τμήμα, στο οποίο ξεκινούν οι κατασκευές μετά το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, στο οποίο τα έργα είναι πλέον εμφανή σε μεγάλο μήκος του δρόμου.

Αυτό το τμήμα των 14,5 χιλιομέτρων αναμένεται να είναι και το πρώτο που θα ολοκληρωθεί. Κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο και εκτελείται από την ΤΕΡΝΑ και την AKTOR. Το έργο κόστους 186 εκατ. ευρώ είναι επίσης ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Έγκριση από το ΚΑΣ για την ΜΠΕ Χανιά-Κίσσαμος

Στο μεταξύ, χθες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε την περιβαλλοντική μελέτη για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Κίσσαμος, που βρίσκεται σε διαβούλευση. Η αντίστοιχη έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων δόθηκε, με την αίρεση ότι η χάραξη του δρόμου στο τμήμα Νοπηγείων-Κολένι, θα αλλάξει, για να μην επηρεάσει τον αρχαιολογικό χώρο.

Από την πλευρά της, η Υπηρεσία Μνημείων και Τεχνικών Έργων δίνει το «πράσινο φως», με τον όρο να διασφαλιστεί η προστασία παραδοσιακών κτηρίων και η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας προτείνει αυτοψίες στις περιοχές Μελισσουργείου και Πλατανιά, όπου έχουν εντοπιστεί βραχοσκεπές.

Με την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από το ΥΠΕΝ το τμήμα μήκους 30,4 χλμ θα ενταχθεί στην σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το κυρίως τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο.

Το κόστος του έργου κυμαίνεται από 200-250 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως ακόμα να έχει κλειδώσει, καθώς θα ακολουθήσουν οι οριστικές μελέτες που θα προσδιορίσουν το τελικό του κόστος ανάλογα με το τεχνικό αντικείμενο.

Ουσιαστικά, ο ΒΟΑΚ με αυτό το τμήμα φτάνει σε κόστος τα 2,5 δισ. ευρώ, αν συνυπολογίσει κανείς πως το Χανιά-Ηράκλειο είναι περίπου 1,75 δισ. ευρώ, το Χανιά-Κίσσαμος έως 250 εκατ. ευρώ, το Χερσόνησος-Νεάπολη 350 εκατ. ευρώ και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος 180 εκατ. ευρώ. Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα φτάσει τα 219,3 εκατ. ευρώ και συνολικά 243,5 εκατ. ευρώ.

Το δημόσιο, αντίστοιχα, θα συμβάλει 99 εκατ. ευρώ και συνολικά 693 εκατ. ευρώ. Δανειακά, το ύψος με το νέο τμήμα θα αγγίξει τα 1,07 δισ. ευρώ.