Δεν μπορεί κανείς να απαντήσει με σαφήνεια πώς θα φτιαχτεί ο νέος ΒΟΑΚ κι αν θα έχει διόδια ή όχι
Ακόμα κι αν υλοποιηθεί τελικά ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ότι δεν θα υπάρχουν διόδια σε αυτόν.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η κυβέρνηση αναζητά τους τρόπους που η χρηματοδότηση και συντήρηση ενός νέου Βόρειου Οδικού Άξονα θα περνά πιθανότατα σε ιδιώτες. Αυτός προφανώς είναι και ο λόγος που στο νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου, τόσο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, όσο και η νέα Ειδική Υπηρεσία Δημόσιων Έργων αποκλείονται από τη συμμετοχή σε έργα που θα δοθούν με συμπράξεις.
Επίσημα μέσα στη Βουλή, ο αρμόδιος Υφυπουργός Νίκος Μαυραγάνης, προσπαθεί να κάνει σαφές πως ένας νέος και σύγχρονος Βόρειος Οδικός Άξονας θα έχει δημοπρατηθεί ως τον Ιούνιο του 2018, αλλά την ίδια στιγμή ο υφυπουργός δεν μπορεί, όπως κανένα άλλο κυβερνητικό στέλεχος ως τώρα, να απαντήσει με σαφήνεια, σε καίρια θέματα.
«Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, το μοντέλο θα είναι χρηματοοικονομικά ισόρροπο, ψάχνουμε να βρούμε λύσεις τέτοιες που να μην επιβαρύνουν του κατοίκους της Κρήτης», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Γραμματέα Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας Λευτέρη Αυγενάκη.
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση, ωστόσο, δεν δίνει απαντήσεις ούτε για τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου (ο Καμίνης από το Ηράκλειο είπε πως το έργο δεν μπορεί να γίνει με άλλο τρόπο εκτός από σύμβαση παραχώρησης), ούτε όμως και για το αν θα έχει ή όχι διόδια μετά την ολοκλήρωσή του.
Υπενθυμίζεται ότι η απάντηση του υφυπουργού έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά γενικόλογων και αντιφατικών απαντήσεων σε σχέση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα, που αποδεικνύει ότι τα στελέχη της κυβέρνησης σίγουρα δεν έχουν κοινή γραμμή για το θέμα και πιθανότατα ούτε και σχέδιο για την υλοποίηση του έργου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 14 Ιανουαρίου 2016, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης από την Περιφέρεια Κρήτης έκανε λόγο για κατασκευή του ΒΟΑΚ χωρίς διόδια και δήλωνε: “Έχουμε έναν συνολικό σχεδιασμό ως κυβέρνηση για την εξεύρεση ανταποδοτικών για τους αυτοκινητόδρομους. Αυτό προβλέπει τη μη ιδιωτικοποίηση και καλύτερη αξιοποίηση δημόσιων δρόμων”.
Δέκα μήνες αργότερα ανέφερε στη Διυπουργική Επιτροπή ότι το έργο του ΒΟΑΚ θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.
Στις 21 Σεπτεμβρίου του 2017, ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο του 3ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κρήτης δήλωνε πως δεν θέλει “συμβάσεις παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ” και πως θα εξεταστούν άλλοι τρόποι για να μην επιβαρυνθούν οι Κρήτες.
Στην ίδια γραμμή κινήθηκε και η απάντηση Μαυραγάννη, η οποία ωστόσο αυτοδιαψεύδεται από δημοσκόπηση που φέρονται να κάνουν υπάλληλοι του Υπουργείου σε διερχόμενους οδηγούς – σύμφωνα με τους ισχυρισμούς Αυγενάκη στην επίκαιρη ερώτησή του – οι οποίοι και ρωτούσαν αν οι Κρητικοί θα ήθελαν διόδια σε έναν νέο Βόρειο Οδικό Άξονα.
Η προχειρότητα προσέγγισης του θέματος είναι ενδεικτική της γενικότερης προχειρότητας ως προς την αντιμετώπιση σημαντικών ζητημάτων και σε καμία περίπτωση δεν προϊδεάζει για μια σωστά οργανωμένη και βιώσιμη λύση δημιουργίας ενός, νέου και σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.