Και νέα παράταση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης
Και νέα παράταση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Παράταση στην… παράταση δόθηκε για τη διαδικασία υποβολής προσφορών που σχετίζονται με τη β’ φάση του διεθνούς διαγωνισμού για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Η καταληκτική διαδικασία υποβολής προσφορών είχε αρχικά οριστεί για σήμερα, ωστόσο μετά από σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέσω Διαύγειας δόθηκε και νέα παράταση έως τις 8 Μαϊού, προκειμένου να ολοκληρωθεί με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο».

Υπενθυμίζεται ότι αυτή είναι η δεύτερη παράταση για την υποβολή των προσφορών, αφού αρχικά ως καταληκτική ημερομηνία είχε οριστεί η 31η Μαρτίου, στη συνέχεια η 20ή Απριλίου και τώρα η 8η Μαΐου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργος Γεραπετρίτης δεσμευόταν από το Ηράκλειο πως μέχρι αυτή την εβδομάδα η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί.

Με βάση την επίσημη ανακοίνωση πάντως του Υπουργείου, τρεις εκ των προεπιλεγέντων φορέων έχουν αιτηθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών κατά τουλάχιστον 15 ημέρες. Έτσι, παρίσταται ανάγκη παράτασης της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό του θέματος, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου.

Υπενθυμίζεται ότι στην τελική φάση έχουν προκριθεί οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S., ACCIONA CONCESIONES-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ. Ωστόσο, όπως πρόσφατα πάλι ανέφερε το insider.gr, θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα προκύψουν αλλαγές και συνεργασίες μεταξύ των διεκδικητών. Πρόκειται για το μεγάλο οδικό κομμάτι του ΒΟΑΚ «Χανιά – Ηράκλειο» (μήκους σχεδόν 160 χλμ. και εκτιμώμενης αξίας 1,7 δισ. ευρώ, ίσως και περισσότερο) που προωθείται μέσω σύμβασης παραχώρησης (με ηλεκτρονικά – αναλογικά διόδια).

Η ιδιαιτερότητά του έγκειται και στο γεγονός ότι υπάρχει η πρόβλεψη το Δημόσιο να καταβάλει ένα επιπλέον ποσό για διόδια πάνω σε αυτά που θα πληρώνει ο χρήστης, με την εν λόγω «επιδότηση» να αποτελεί βασικό κριτήριο της προσφοράς των υποψήφιων αναδόχων.

Ενώ και για το κόστος υπάρχουν πληροφορίες ότι θα ξεπεράσει τις αρχικές εκτιμήσεις του 1,5 δισ. ευρώ και ίσως κινηθεί προς τα 1,7-2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.).

Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»).

Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να έχει μήκος αυτοκινητόδρομου 37,5 χλμ.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου Χανιά – Ηράκλειο προβλέπονται, μεταξύ άλλων:

Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

26 σήραγγες

10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.