Πριν ακόμα στεγνώσει το μελάνι από την υπογραφή του υπουργού Χρίστου Δήμα για την αποζημίωση του αναδόχου του έργου του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με το ποσό των 21 εκατ. ευρώ λόγω «θετικών ζημιών» που προκλήθηκαν με ευθύνη του Δημοσίου, ετοιμάζεται και δεύτερη γερή αποζημίωση αφού μετατίθεται ο χρόνος παράδοσης ενός ακόμα τμήματος του έργου. Πρόκειται για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη που λαμβάνει παράταση κατά 16,3 μήνες και ο ανάδοχος του έργου ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις καθώς αφορούν την έλλειψη ωριμότητας των απαλλοτριώσεων ζητά αποζημίωση ύψους 124 εκατ. ευρώ! Η εξέλιξη αυτή έρχεται για να επιβεβαιώσει εμφατικά πόσο ακριβά καλείται να πληρώσει η κοινωνία «το μάρμαρο» της έλλειψης ωριμότητας ενός έργου το οποίο έχει γίνει εφαλτήριο της επικοινωνιακής κυβερνητικής πολιτικής που προβάλλει πανηγυρικά την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.
Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι γνωστό, η παράδοση του έργου Χερσόνησος- Νεάπολη αρχικά είχε οριστεί για την 21η Απριλίου 2027. Όμως ο ανάδοχος του έργου υπέβαλλε αίτημα παράτασης της προθεσμίας του έργου κυρίως λόγω της καθυστέρησης απόδοσης απαλλοτριωθέντων χώρων, γεγονός που προκάλεσε αλυσιδωτή καθυστέρηση στην εξέλιξη του έργου. Απότοκο της καθυστέρησης του έργου είναι και το αίτημα της αποζημίωσης 124 εκατ. ευρώ το οποίο καλείται να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο καθώς για την αναβολή παράδοσης του δρόμου δεν έχει ευθύνη το ανάδοχο σχήμα ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε νέα προθεσμία παράδοσης του έργου μετάθεση της προγραμματισμένης παράδοσης του έργου και παράλληλα έχει δεχτεί το δικαίωμα αποζημίωσης του αναδόχου, το ποσό της οποίας, όπως σημειώνεται, «θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών δικαιολογητικών και την εξέτασή τους από την Αναθέτουσα Αρχή».
Βάσει των όσων καταγράφονται στην απόφαση του υπουργείου «δεν διαπιστώθηκαν εργασίες, τις οποίες θα μπορούσε να εκτελέσει ο κατασκευαστής και Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ), προκειμένου να περιοριστούν ή να αποκατασταθούν οι καθυστερήσεις στο έργο», κατά συνέπεια «η μη έγκαιρη παράδοση των χώρων κατασκευής μεταθέτει την ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών, η οποία με τη σειρά της αναγκαστικά μεταθέτει την προγραμματισμένη ημερομηνία διαθεσιμότητας υπηρεσιών και την απώτερη ημερομηνία της Σύμβασης Σύμπραξης».
Όπως είναι γνωστό, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη περιλαμβάνουν, μήκος αυτοκινητοδρόμου 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Θα κατασκευαστούν 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.) και 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.). Προβλέπεται η κατασκευή συνολικά 5 νέων ανισόπεδων κόμβων. Τέλος θα υπάρχει και 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ).
Είναι το δεύτερο τμήμα στο οποίο ξεκινούν οι κατασκευές μετά το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στο οποίο τα έργα είναι πλέον εμφανή σε μεγάλο μήκος του δρόμου. Αυτό το τμήμα των 14,5 χιλιομέτρων αναμένεται να είναι και το πρώτο που θα ολοκληρωθεί. Κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο και εκτελείται από την ΤΕΡΝΑ και την AKTOR. Το έργο κόστους 186 εκατ. ευρώ είναι επίσης ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης.