Η αντιδήμαρχος Μαρία Καναβάκη
Η αντιδήμαρχος Μαρία Καναβάκη

Έκανε την ανατροπή στη λειτουργία του το τμήμα ΤΑΠ της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Ηρακλείου, πετυχαίνοντας να συρρικνώσει θεαματικά το μέσο όρο εξυπηρέτησης των πολιτών. Έτσι ενώ στο παρελθόν εξαναγκαζόταν ο κόσμος  σε πολύμηνες αναμονές, πλέον διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις μέσα σε 20 μέρες.

Πρόκειται για από τα πιο σημαντικά τμήματα της Οικονομικής Υπηρεσίας, που εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες οι οποίοι στο παρελθόν βρίσκονταν αντιμέτωποι με αφόρητες καθυστερήσεις που προκαλούσαν οργή και αντιδράσεις

Έτσι ενώ στο παρελθόν η πολύμηνη καθυστέρηση ήταν δεδομένη ακόμα και στις πιο απλές και χωρίς δυσκολία περιπτώσεις, πλέον η όλη διαδικασία έκδοσης ΤΑΠ έχει απλοποιηθεί χωρίς ασφαλώς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερης βελτίωσης. Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του τμήματος το 2020 από τις 4976 αιτήσεις που κατατέθηκαν, χορηγήθηκαν 4954 βεβαιώσεις.

Αντίστοιχα τους δύο πρώτους μήνες της τρέχουσας χρονιάς και συγκεκριμένα ως τις 19 Φλεβάρη από τις 531 αιτήσεις που κατατέθηκαν χορηγήθηκαν 492 βεβαιώσεις. Το τμήμα εκτός από βεβαιώσεις μη οφειλής ΤΑΠ  επίσης χορηγεί υπεύθυνες δηλώσεις για ηλεκτροδότηση και επεξεργάζεται ελέγχους ακινήτων (καταχώρηση τακτοποιήσεων κ.λπ.) με παρόμοια αποτελέσματα και χρόνους.

Έτσι από την αρχή του χρόνου μέχρι τις 19 του μήνα  έγιναν 947 αιτήσεις και χορηγήθηκαν 762 βεβαιώσεις. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του τμήματος υπάρχουν περίπτου 100-120 άτομα τα οποία έχουν ειδοποιηθεί για να τακτοποιήσουν εκρεμότητες τους αλλά δεν εμφανίστηκαν. Ο χρόνος επεξεργασίας μιας αίτησης συνήθως είναι 8 με 10 μέρες, πολλές  φορές είναι λιγότερες και σε αρκετές περιπτώσεις δίνονται βεβαιώσεις αυθημερόν (κυρίως σε επανεκδόσεις).

Όπως τονίζει η αρμόδια αντιδήμαρχος Οικονομικών, το τμήμα έχει μπει σε μια νέα τροχιά λειτουργίας, με πρώτο βήμα να ανοίξουν οι πόρτες του προς το κοινό, και να προχωρήσει η διεκπεραίωση των αιτήσεων σε ταχύτερους χρόνους. Το εγχείρημα είναι δύσκολο όχι μόνο διότι το ίδιο το αντικείμενο είναι απαιτητικό, αλλά και επειδή παραλάβαμε ένα μεγάλο όγκο δουλειάς που δεν είχε διεκπεραιωθεί.

Η μεγάλη δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι τακτοποιούμε παράλληλα παλιές και νέες αιτήσεις ώστε ο κόσμος να εξυπηρετηθεί και να μην ταλαιπωρείται. Σε κάθε περίπτωση έχει ξεκινήσει μια σοβαρή προσπάθεια που δεν έχει φτάσει ακόμα στο ιδανικό επίπεδο αλλά είναι φανερό ότι έχουν γίνει ξεκάθαρες βελτιώσεις.

Η σωστή λειτουργία του ΤΑΠ εξακολουθεί να είναι στοίχημα και μια πρόκληση για να γινόμαστε συνεχώς όλο και καλύτεροι… Προσωπικά  είμαι ικανοποιημένη, παρά το γεγονός ότι ξέρω καλά πως  έχουμε ακόμα δουλειά. Όμως δεν μπορώ να μην εξάρω το ρόλο της νέας προϊσταμένης που σε συνεργασία και με τα υπόλοιπα στελέχη του τμήματος δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους και αυτό προκύπτει και από το αποτέλεσμα.

Προφανώς υπάρχουν περιπτώσεις που είναι περισσότερο πολύπλοκες ή έχουν ιδιαιτερότητες και θέλουν παραπάνω χρόνο, όπως επίσης δεν είναι λίγες οι φορές που οι αιτήσεις δεν είναι πλήρεις, ζητάμε δικαιολογητικά και εκεί παίζει ρόλο ο βαθμός ανταπόκρισης στο να προσκομιστούν τα δικαιολογητικά.

‘Όπως είναι γνωστό στο ΤΑΠ  ότι πλέον το κοινό εξυπηρετείται καθημερινά, και όχι μόνο μια φορά την εβδομάδα, όπως γινόταν στο παρελθόν. Επίσης υπάρχουν ενεργές δύο τηλεφωνικές γραμμές στη διάθεση των πολιτών ενώ το τμήμα δέχεται ψηφιοποιημένες αιτήσεις, Τα τηλέφωνα επικοινωνίας του κοινού είναι 2813 409154,  2813  409357, 2913 409449  και 2813 409231. Η ηλεκτρονική διεύθυνση της υπηρεσίας είναι [email protected] 

Ψηφιακή έκδοση βεβαίωσης μη οφειλής

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να εκδίδουν ψηφιακά τις  βεβαιώσεις μη οφειλής ΤΑΠ. Η διαδικασία έχει ως εξής: Ο ενδιαφερόμενος  πολίτης καταθέτει με e-mail στο [email protected] αίτηση για βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ στην οποία αναφέρει τον αρμόδιο συμβολαιογράφο και τον εξουσιοδοτεί να παραλάβει τη βεβαίωση όταν εκδοθεί. Τα δικαιολογητικά αποστέλλονται σκαναρισμένα.

Η υπηρεσία επεξεργάζεται την αίτηση και ενημερώνει τον πολίτη για τυχόν οφειλές που προκύπτουν και τον τρόπο που μπορεί να γίνει η πληρωμή τους.

Μετά την πληρωμή των οφειλών και την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδίδεται η βεβαίωση μη οφειλής και αποστέλλεται ψηφιακά υπογραμμένη στο e-mail του συμβολαιογράφου.