Μ. Συντυχάκης για ΒΟΑΚ: Τεράστια κερδοφόρα επένδυση για το κεφάλαιο που θα την χρυσοπληρώσει ο λαός

Μέρος ενός συνολικότερου σχεδιασμού «για την πραγματοποίηση επενδύσεων, προκειμένου να βρουν διέξοδο τα λιμνάζοντα κεφάλαια, να εξασφαλίσουν ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία για τους επιχειρηματικούς ομίλους» αποτελεί η κατασκευή του ΒΟΑΚ, τόνισε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας σε συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τη σύμβαση του έργου. 

Όπως είπε, πιο συγκεκριμένα, η κατασκευή του ΒΟΑΚ έχει τεθεί σε άμεση προτεραιότητα ακριβώς επειδή αυτό απαιτεί η σημερινή καπιταλιστική ανάπτυξη στην Κρήτη και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον τομέα του Τουρισμού, ενώ ανέδειξε, παράλληλα, τις ευθύνες των κυβερνήσεων διαχρονικά για το «σημερινό χάλι» του και τα δεκάδες δυστυχήματα και χιλιάδες ατυχήματα, αλλά και της ΕΕ που θεωρούσε τον ΒΟΑΚ ένα «μη επιλέξιμο» έργο που «δεν “χωρούσε” στις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης των προηγούμενων δεκαετιών».

Σχετικά με τη χρηματοδότηση που προβλέπεται για το έργο, ο βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε πως παρά τα εκατομμύρια ευρώ που πρόκειται να δοθούν, από τη στιγμή που ο δρόμος κατασκευάζεται και θα συντηρείται και θα λειτουργεί ως ιδιωτικός, άρα και με βάση τα κριτήρια της αγοράς και της λογικής του «κόστους-οφέλους»- ως εκ τούτου το έργο δεν θα παρέχει «ελεύθερη, ασφαλή και απρόσκοπτη μετακίνηση» σε όλο το νησί, δεδομένου ότι το έργο δεν θα φτάνει μέχρι τη Σητεία του νομού Λασιθίου. Κάτι τέτοιο, όπως είπε, «δείχνει ότι το κριτήριο» της κυβέρνησης «δεν είναι η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, αλλά το αν ένα έργο και η διαχείρισή του είναι επικερδής επένδυση για τον ιδιώτη», εξηγώντας πως αφενός ένα τέτοιο σχέδιο απαιτεί μεγαλύτερο κόστος κατασκευής και έτσι, «δεν συμφέρει τους κατασκευαστικούς ομίλους» και αφετέρου, «με βάση την αναμενόμενη χρήση, τα διόδια δεν θα αποδώσουν τα προσδοκώμενα κέρδη σε σχέση με άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ».

Επίσης, ο Μ. Συντυχάκης προειδοποίησε ότι ο λαός θα κληθεί να βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη εξαιτίας της εμπορευματοποίησης του ΒΟΑΚ μέσω διοδίων και φοροαφαίμαξης και να πληρώσει την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, δεδομένου κιόλας ότι πρόκειται για μια «τεράστια επένδυση για το κεφάλαιο και όπως κάθε μεγάλη επένδυση, προσδοκά πολλαπλά κέρδη για μεγάλο χρονικό διάστημα που θα την χρυσοπληρώνει ο λαός είτε με φανερά είτε με σκιώδη διόδια, είτε άμεσα είτε σταδιακά». Στο πλαίσιο της ομιλίας του επισήμανε και το «ταξικό-πολιτικό» πρόσημο που διαπνέει το έργο, καθώς οι τεχνικές πλευρές του «κουμπώνουν», μεταξύ άλλων, και στα παζάρια μεταξύ κατασκευαστικών ομίλων για το ποιος θα πάρει το μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των κερδών.

Απαντώντας στη γνωστή κοκορομαχία, στην οποία επιδίδονται ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ με την κυβέρνηση για το «ποιος μπορεί να τα κάνει καλύτερα», ο Μ. Συντυχάκης κατήγγειλε ως «υποκριτική» τη στάση τους, δεδομένου ότι και αυτά ως αστικά κόμματα υπηρετούν τον νόμο του κέρδους και δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία να αμφισβητήσουν τόσο την επιβολή διοδίων στον νέο ΒΟΑΚ, όσο και τον ιδιωτικό του χαρακτήρα. Στηλίτευσε, ακόμα, ως «παραπλανητικό» και «ψεύτικο» το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δήθεν θα βγουν όλοι κερδισμένοι από το συγκεκριμένο έργο με το «τυράκι» των νέων θέσεων εργασίας, εξηγώντας πως στην πραγματικότητα ο νέος αυτοκινητόδρομος θα εξυπηρετεί τα σχέδια μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων εις βάρος των βιοπαλαιστών αγροκτηνοτρόφων, των εργαζομένων ειδικά στην Εστίαση και στον Τουρισμό, αλλά και του περιβάλλοντος. Έκανε λόγο και για τα κυκλοφοριακά προβλήματα που αναμένεται να προκληθούν στο νησί με το έργο εξαιτίας της ύπαρξης διοδίων, σημειώνοντας πως υπάρχει και ο κίνδυνος του εγκλωβισμού των κατοίκων σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, αλλά και για τα προβλήματα που αναμένεται να δημιουργηθούν στην αντιπλημμυρική θωράκιση.

Ο Μ. Συντυχάκης υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ προτείνει ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο και ασφαλές που θα αποσκοπεί στην κάλυψη του συνόλου των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, με τον ΒΟΑΚ να ξεκινά από την Κίσσαμο και να καταλήγει στη Σητεία και με συνδετήριους άξονες Βορρά–Νότο, με αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση της κατασκευής-λειτουργίας-συντήρησης, ελεύθερη πρόσβαση, σεβασμό στο περιβάλλον. Πρόσθεσε ότι χρειάζονται μέτρα για την αναβάθμιση γενικά του σημερινού οδικού δικτύου της Κρήτης και σχέδιο και ανάπτυξη δημοσίων μεταφορών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις.

Τέλος, διευκρίνισε ότι όλα αυτά προϋποθέτουν να υπαχθούν πλήρως σε ενιαίους κοινωνικοποιημένους φορείς για την κατασκευή-λειτουργία-συντήρηση έργων και για τις Μεταφορές σε άλλες συνθήκες, με κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής και κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία: «Το ΚΚΕ παλεύει να ανοίξει αυτός ο δρόμος. Για μια κοινωνία που θα έχει στο επίκεντρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Με εργατική-λαϊκή εξουσία που θα σχεδιάζει και θα οργανώνει κεντρικά επιστημονικά την οικονομία έχοντας στη διάθεσή της γι’ αυτό το σκοπό τα κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής».