«Κλείδωσε» η χρηματοδότηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η χρηματοδότηση του έργου τοποθετεί τον ΒΟΑΚ στα λεγόμενα «εμβληματικά έργα» για τη χώρα, τα οποία μέσα στο Δεκέμβριο, με σχετικές αποφάσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Σκυλακάκη, εντάχθηκαν και επίσημα στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συνολική δημόσια δαπάνη που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του συνόλου των έργων που εντάχθηκαν ανέρχεται συνολικά σε περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπρόσθετα, αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, η χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης εγκρίθηκε και για το έργο με τίτλο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου».
Το έργο αφορά στη βελτίωση υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος σε 4ιχνη αρτηρία με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού πλάτους 22,5 μέτρων. Το συνολικό μήκος της αρτηρίας είναι περίπου 14,5 χιλιόμετρα.
Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου διακρίνονται τρία βασικά ορόσημα.
1) «Κοινοποίηση ανάθεσης των συμβάσεων για τα τρία υποέργα του BOAK» 2o τρίμηνο 2023 (κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) τη σύμβαση παραχώρησης· β) τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα· και το γ) δημόσιο έργο).
2) «Πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών του BOAK» (ποσοστό της αξίας των έργων που ολοκληρώθηκαν, εγκρίθηκαν με έκθεση ανεξάρτητου μηχανικού και έλαβαν έγκριση από το Υπουργείο Υποδομών) 2o τρίμηνο 2025 (ολοκλήρωση του 60 % της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης έγκριση από ανεξάρτητο μηχανικό για το υποέργο 2: Χερσόνησος– Νεάπολη και το υποέργο 3: Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος).
3) «Ολοκλήρωση του έργου BOAK» (ολοκλήρωση του 100% της αξίας των εργασιών με την πιστοποίηση ανεξάρτητου μηχανικού, το πιστοποιητικό ολοκλήρωσης θα φέρει έγκριση του Υπουργείου Υποδομών) 4o τρίμηνο 2025.
Περιγραφή στόχων: Το υποέργο 2: (Χερσόνησος–Νεάπολη) και το υποέργο 3: (Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος) ολοκληρώθηκαν και τέθηκαν σε λειτουργία. Όσον αφορά το υποέργο 1 (Χανιά–Ηράκλειο), θα έχουν ολοκληρωθεί οι ακόλουθες εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου:
α). Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
β) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες– Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει 2 κόμβους.
Συνολικό μήκος γεφυρών: 2036 m Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10 215 m.
γ) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο.
Συνολικό μήκος γεφυρών: 710 μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4230 m Η ολοκλήρωση πιστοποιείται από τον ανεξάρτητο μηχανικό και το Υπουργείο Υποδομών.