Πρόσω ολοταχώς για το νέο μεγάλο εργοτάξιο που ανοίγει στο κέντρο της πόλης η Λότζια στην οποία παραδόθηκε η οριστική μελέτη για τη δημιουργία του Οpen Μall η οποία εκτιμάται ότι θα βγει στον αέρα μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Συγκεκριμένα η μελέτη δημοπρατείται αφού ολοκληρωθεί και η τελευταία διαδικασία που αφορά στην κοστολόγηση της υπογειοποίησης των δικτύων της ΔΕΗ και των έργων αντικατάστασης των δικτύων ύδρευσης και άρδευσης της ΔΕΥΑΗ. Η μελέτη του ανοικτού εμπορικού κέντρου που θα διαμορφωθεί στο κέντρο της πόλης, έχει «κουμπώσει» με την κυκλοφοριακή μελέτη της παλιάς πόλης που πρόσφατα ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο και είναι προσαρμοσμένη στο σχέδιο ανάπλασης που ήδη έχει ολοκληρωθεί στον άξονα της Δικαιοσύνης της μικρής Έβανς και της 1821.
Όπως είναι γνωστό, το ανοικτό εμπορικό κέντρο χωροθετείται στην περιοχή που ορίζεται από τις οδούς Αβέρωφ, Σμύρνης και μικρή Έβανς, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτή τις οδούς Ρούσου Χούρδου, Γιαννιτσών, Κοζύρη και Ζωγράφου.
Πρόκειται για οδούς που η κάθε μια από αυτές έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες και ο στόχος της μελέτης είναι μέσα από τη λειτουργική και αισθητική ανάπλασή τους να αναταχθεί και να αναβαθμιστεί η εμπορική δραστηριότητα.
Βασικοί στόχοι της μελέτης είναι η τόνωση και η ελκυστικότητας της περιοχής και της εμπορικής δραστηριότητας, η απόδοση του μέγιστου δυνατού χώρου σε πεζούς και ποδηλάτες και η ασφαλής διέλευση οχημάτων και πεζών και ακόμα η διαμόρφωση κατάλληλης και σύμφωνης με τις προδιαγραφές διαδρομής για ΑμεΑ, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ελεύθερη και αυτόνομη μετακίνησή τους.
Στο πλαίσιο αυτό δρομολογείται η αισθητική και λειτουργική ενοποίηση της περιοχής μελέτης με την ευρύτερη περιοχή, που εκτιμάται ότι θα συμβάλλει καθολικά στην ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού, εμπορικού, επιχειρησιακού και κοινωνικού ρόλου της ευρύτερης περιοχής.
Τι προβλέπει η μελέτη
Όπως είναι γνωστό, με βάση την κυκλοφοριακή μελέτη που πρόσφατα ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο, η Ζωγράφου η Χ. Γιάνναρη και η Σμύρνης χαρακτηρίστηκαν οδοί ήπιας κυκλοφορίας. Σύμφωνα με το σχεδιασμό που δρομολογείται, το κατάστρωμα των οδών ήπιας κυκλοφορίας επιστρώνεται με τοπικό γκρί λίθο, όπως στην οδό Έβανς, υπό την μορφή όμως πλακών διαφόρων διαστάσεων.
Στα πεζοδρόμια επαναλαμβάνεται το υλικό και η χάραξη του καταστρώματος με την προσθήκη ένθετων πλακών κίτρινου πωρόλιθου. Έτσι, εισάγεται στην επίστρωση του πεζοδρομίου το χαρακτηριστικό και κυρίαρχο κίτρινο χρώμα της περιοχής, που νοηματικά είναι ταυτισμένο με το χώρο που αποδίδεται στην πεζή κυκλοφορία. Το διαχωριστικό κράσπεδο ανάμεσα σε
κατάστρωμα και πεζοδρόμιο κατασκευάζεται από γκρι μάρμαρο όπως στις οδούς Έβανς και Γιάνναρη. Στην οδό Αβέρωφ τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται κατά τον ίδιο τρόπο και αποτελούν ένα ενιαίο δίκτυο γύρω από το Open Mall.
Τα παγκάκια, οι επιστύλιοι κάδοι, οι εσχάρες των δέντρων και λοιπά στοιχεία εξοπλισμού είναι όμοια με αυτά που έχουν τοποθετηθεί στην οδό Δικαιοσύνης και με αυτά που προδιαγράφονται στη μελέτη για την οδό Έβανς και το διαμορφωμένο τμήμα της Χατζημιχάλη Γιάνναρη. Τα φωτιστικά που προτείνονται είναι διαφορετικά από τα ήδη τοποθετημένα φωτιστικά οδοποιίας στους
γύρω δρόμους, γιατί κρίνεται πως είναι προτιμότερο να τοποθετηθούν φωτιστικά αστικού χώρου τα οποία με το σχεδιασμό τους συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του χώρου. Ωστόσο είναι συναφή με τα υφιστάμενα και δεν υπολείπονται σε φωτομετρικά χαρακτηριστικά. Σε ότι αφορά στους πεζόδρομους και συγκεκριμένα την οδό Γιαννιτσών (διαμορφωμένο τμήμα), Τσαγκαράκη, Κοζύρη και Ρούσου Χούρδου, γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος των πεζοδόμων στο ύψος των υφιστάμενων πεζοδρομίων και οι ανισοσταθμίες εξαλείφονται.
Στους πεζοδρόμους αυτούς κατασκευάζεται ζώνη όδευσης τυφλών, που συνδέεται με τις υφιστάμενες στους ήδη διαμορφωμένους δρόμους, και με τις νέες των υπό διαμόρφωση οδών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενιαία, αυτόνομη και ασφαλής μετακίνηση των ΑμεΑ, περιμετρικά και εντός του Open Mall.
Σε ότι αφορά στην Αβέρωφ, διατηρείται η τοπική συλλεκτήρια οδός μονής κατεύθυνσης, με διατομή 6,00μ. (έως 6,25μ.).
Ως τμήμα δρόμου κυκλοφορίας οχημάτων περιφερειακά του Οpen Mall, το τμήμα της οδού Αβέρωφ που εμπίπτει στην περιοχή επέμβασης επιστρώνεται με ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας και δεν γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος.
Ωστόσο το πλάτος 6μ. της οδού, εκτιμάται ότι είναι πολύ πιθανό να ευνοήσει την εμφάνιση φαινομένων παράνομης στάθμευσης. Έτσι, δρομολογείται η δημιουργία ποδηλατοδρόμου διπλής κατεύθυνσης με ειδική βαφή επί του οδοστρώματος, που εξασφαλίζει την ευκολία της κατασκευής του, αλλά και την αναστρεψιμότητά του. «Η περιοχή ανάπλασης θα έχει τη λειτουργία του μοντέλου έξυπνης πόλης», τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Γ.Αναστασάκης.
Ο ίδιος σημειώνει ότι «θα υπάρχουν πληροφοριακές πινακίδες για όλες τις προσφορές των καταστημάτων κι ενδεχόμενες δράσεις, θα υπάρχει δωρεάν wi – fi, smart city φωτιστικά σώματα και όλες οι υποδομές για να μπορούν συνολικά τα καταστήματα που συνεργάζονται να αναπτύξουν ένα κοινό marketing και μια κοινή στόχευση, σε μια περιοχή που θα αναβαθμιστεί και θα αναγεννηθεί».
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, το ανοικτό εμπορικό κέντρο αποτελεί μαζί με τις λοιπές αναπλάσεις στην καρδιά της πόλης, ένα οραματικό έργο για την αναβάθμιση της αγοράς, αλλά και ένα έργο – πιλότος για τη δημιουργία νέων ανοικτών εμπορικών κέντρων στα διοικητικά όρια του δήμου Ηρακλείου, με στόχο την υποβοήθηση της επιχειρηματικότητας, σε περιόδους μάλιστα πάρα πολύ δύσκολες.
Στο πλαίσιο δημιουργίας του ανοικτού εμπορικού κέντρου αναμένεται να δημιουργηθεί στην είσοδό του ένα info kiosk που θα ενημερώνει για όλες τις δράσεις, αλλά και τις προσφορές του Mall, ενώ θα υπάρχει και κατάλληλη σήμανση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του συνολικότερου σχεδιασμού που δρομολογείται τα καταστήματα θα έχουν ομοιομορφία ως προς τη σήμανση και την εξωτερική εμφάνιση, προκειμένου να είναι απόλυτα σαφές το ποιοι συμμετέχουν στην δράση.
Οι έμποροι επιπρόσθετα θα δημιουργήσουν μια κάρτα ανοιχτού εμπορικού κέντρου για τους επισκέπτες, αλλά και ένα πλαίσιο δράσεων και προωθητικών ενεργειών, όπως συμβαίνει στα μεγάλα κλειστά εμπορικά κέντρα.