ΒΟΑΚ

Τον στόχο του να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη έργα σε όλα τα εργοτάξια του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έως και το 2024 περιέγραψε για μία ακόμα φορά, ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

Σύμφωνα με τον Υπουργό μάλιστα, οι πρώτες εργασίες αναμένεται να αρχίσουν μέσα στο 2022 και θα αφορούν στο τμήμα από Νεάπολη μέχρι Άγιο Νικόλαο.

Ο στόχος μοιάζει εφικτός, αφού οι διαγωνισμοί βρίσκονται σε εξέλιξη με το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα να αναμένει την έγκριση της σχετικής περιβαλλοντικής μελέτης, η οποία έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Ενέργειας και αναμένει έγκριση.

Μόλις δοθούν οι σχετικές εγκρίσεις, άμεσα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προχωρήσει στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, που αποτελούν και το δυσκολότερο μέρος της διαδικασίας.

Αυτό που φαίνεται με βάση το πώς προχωρούν οι εξελίξεις, είναι ότι η κυβέρνηση θα μπορέσει να φθάσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών για το κύριο τμήμα του δρόμου μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους. Υπενθυμίζεται ότι, το λεγόμενο κύριο τμήμα του έργου, έχει αρχικό προϋπολογισμό 1.1 δις και περιλαμβάνει την απόσταση από τα Χανιά μέχρι και τη Χερσόνησο, έχοντας μήκος 157 χιλιόμετρα.

Στο αντικείμενο του έργου υπάρχει σαν προαίρεση το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος, ενώ τα σχήματα που διεκδικούν το έργο οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Vinci και η κοινοπραξία του Μυτιληναίου με την Intertoll.

Αφού το έργο φθάσει στην φάση των δεσμευτικών προσφορών, το αμέσως επόμενο πρόβλημα, σχετίζεται με τις ενστάσεις και τις προσφυγές που πιθανά θα υπάρξουν για το έργο. Αν όμως οι συγκεκριμένες διαδικασίες έχουν δρομολογηθεί και δεν υπάρξουν ούτε ενστάσεις, ούτε προσφυγές, τότε μέσα σε διάστημα έξι μηνών θα μπορέσει να ανακηρυχθεί ανάδοχος του έργου και στη συνέχεια να εγκριθεί η σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων, αφού αυτό συμβαίνει τόσο στις Συμβάσεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, όσο και στις παραχωρήσεις. Μετά και από αυτό το στάδιο ακολουθεί η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι όλα αυτά μπορούν να προχωρήσουν ως το τέλος του 2023, αν και ασφαλώς αυτό, όπως γίνεται αντιληπτό, είναι ένα ιδανικό σενάριο και πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί απαρέγκλιτα.

Σε συνέντευξη του πάντως ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής υποστήριξε πως το βασικό τμήμα του δρόμου μπορεί να αρχίσει μέσα στο 2024 (εφόσον υλοποιηθεί βέβαια στο ακέραιο και χωρίς πρόβλημα όλο το χρονοδιάγραμμα), τονίζοντας μάλιστα πως το τμήμα από τη Νεάπολη έως και τον Άγιο Νικόλαο μπορεί να αρχίσει από φέτος.

Εντός του 2023 προσδιόρισε ο Υπουργός την έναρξη των εργασιών για το τμήμα από τη Χερσόνησο έως και τη Νεάπολη.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός, για το μεσαίο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 24 χιλιομέτρων, του οποίου ο διαγωνισμός είναι με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ, έχουμε φτάσει στην κατάθεση προσφορών από την κοινοπραξία που αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Από τη στιγμή που θα αναδειχθεί το σχήμα ως προσωρινός ανάδοχος θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την υπογραφή της σύμβασης που με αστερίσκους μπορεί να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2022.

Θα χρειαστεί επίσης η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κύρωση από τη Βουλή και στη συνέχεια να πέσουν οι υπογραφές. Το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε χρόνο-ρεκόρ μέχρι το 2026.

Θέμα χρόνου πάντως είναι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το τρίτο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χιλιομέτρων, που θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Το έργο που συμπληρώνει τον βασικό κορμό του ΒΟΑΚ έχει εκτιμώμενο κόστος 186 εκατομμύρια ευρώ.

Η ΑΚΤΩΡ έχει αναδειχθεί ως προσωρινός ανάδοχος και πλέον είμαστε σε αντίστροφη μέτρηση για την συμβασιοποίηση του έργου που μπορεί να πραγματοποιηθεί μέχρι το Φθινόπωρο. Τα έργα δύναται να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, η Κρήτη με αυτό το έργο αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά και αποκτά μια υψηλού επιπέδου υποδομή που θα μπορεί να εξυπηρετήσει επαρκώς τις ανάγκες μετακίνησης σε όλο το βόρειο τμήμα του νησιού. Θα καλύψει τα μεγάλα αστικά κέντρα της αλλά και τις ανεπτυγμένες τουριστικές περιοχές κατά μήκος του άξονα.

Ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους σύνδεσης με τα σημαντικά αστικά κέντρα, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές και τουριστικά θέρετρα. Το σημαντικότερο όλων είναιη αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας σε ένα δρόμο που χαρακτηρίζεται ως καρμανιόλα και έχει υψηλά ποσοστά σε θανατηφόρα και σοβαρά τροχαία ατυχήματα.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στην κυβέρνηση, με το νέο αυτό αυτοκινητόδρομο, συμπληρώνεται το παζλ του δικτύου αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Θεωρείται ως η τελευταία μεγάλη προσθήκη στο πεδίο των μεγάλων οδικών έργων. Στα έργα προβλέπεται και η αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

Μελλοντικά ο δρόμος προβλέπεται να επεκταθεί στα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο καθώς προβλέπεται να ενεργοποιηθεί η προαίρεση στον διαγωνισμό παραχώρησης και στα ανατολικά μέχρι τη Σητεία. Η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και προβλέπεται η ένταξη του στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.