Ηράκλειο: «Φρένο» στον διαγωνισμό για τον εργολάβο στην αποκομιδή – Μένουν τα σκουπίδια

«Χειρόφρενο» από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων στην προκήρυξη του μεγάλου διαγωνισμού των 34 εκ. ευρώ, για την ιδιωτικοποίηση σημαντικού τμήματος της αποκομιδής απορριμμάτων που έχει αναθέσει ο Δήμος Ηρακλείου.

Όπως έχει γράψει η «Π», η εταιρεία «Άκτωρ» έχει καταθέσει προσφυγή κατά των όρων της προκήρυξης του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων να «φρενάρει» τη διαγωνιστική διαδικασία ως τις 10 Οκτωβρίου, μέχρι να εξεταστεί η σχετική αίτηση που έχει ενδιαφέρον να διαπιστωθεί ποια θα είναι η έκβασή της και αν θα καταλήξει ανατρεπτικά.

Στο μεταξύ αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον η έκβαση της διπλής προσφυγής που έχει κατατεθεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, κατά της απόφασης της Δημοτικής Αρχής να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την ανάθεση σημαντικού τμήματος της αποκομιδής των απορριμμάτων σε ιδιώτες, με έγκριση της Δημοτικής Επιτροπής και όχι του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η προσφυγή έγινε από το Σωματείο Καθαριότητας του Δήμου Ηρακλείου αλλά και την ΠΟΕ ΟΤΑ, που ξεκαθαρίζουν ότι το οφείλουν στους εργαζόμενους και στους δημότες του Δήμου Ηρακλείου να σταματήσει αυτή η κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος.

Όπως είναι γνωστό, στην προσφυγή τεκμηριώνεται μεταξύ άλλων ότι η επίμαχη απόφαση για την προκήρυξη του διαγωνισμού δρομολογήθηκε με την υπογραφή υπαλλήλου που δεν προέρχεται από το αρμόδιο τμήμα του Δήμου και δεν έχει τα τυπικά προσόντα για να υπογράψει.

Επίσης στην προσφυγή θεμελιώνεται ότι η ανάθεση του διαγωνισμού δημιουργεί συνθήκες αποδόμησης της υπηρεσίας και δρομολογήθηκε χωρίς να προκύπτει συγκροτημένη τεκμηρίωση ότι ο Δήμος δεν μπορεί με ίδια μέσα να ανταποκριθεί στο έργο του. Όπως αναφέρεται στην προσφυγή, η εν λόγω απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής «είναι προδήλως παράνομη και παραβιάζει ευθέως τις συνταγματικές επιταγές.

Χαρακτηριστικό σημείο της προσφυγής επίσης είναι ότι «η ανάθεση των υπηρεσιών απομάκρυνσης ογκωδών και πράσινων αποβλήτων και συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών Δήμου Ηρακλείου και συλλογής σύμμεικτων αποβλήτων και οδοκαθαρισμού, βλάπτει τα επαγγελματικά συμφέροντα των μελών μας και ειδικότερα των εργαζομένων στον τομέα της Καθαριότητας, στον βαθμό που τους στερεί ουσιαστικά το αντικείμενο της εργασίας τους.

Η ανάθεση των υπηρεσιών Καθαριότητας ιδιώτη/ες ανάδοχο/ους συνιστά απομάκρυνση των εργαζομένων από τις αρμοδιότητές τους και μεταφέρει το σύνολό τους στο προσωπικό του εκάστοτε αναδόχου.

Έτσι, τίθενται κατ’ ουσία εκτός εργασίας (βλ. ad hoc ΣτΕ 1237/2019, με την οποία αναγνωρίζεται έννομο συμφέρον σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση να στραφεί κατά απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου -στην προκειμένη περίπτωση Δημοτικής Επιτροπής- η οποία αναθέτει τις υπηρεσίες καθαριότητας σε ιδιώτη ανάδοχο, διότι οι προσβαλλόμενες πράξεις επηρεάζουν το αντικείμενο της εργασίας τους).

Η θέση τους θα καταστεί άνευ αντικειμένου εργασίας, είναι συχνό φαινόμενο να μεταφέρονται τα εργαζόμενα μέλη του Σωματείου μας, για να απασχοληθούν σε αντικείμενα, τα οποία ουδόλως σχετίζονται με τα καθήκοντά τους».

Τι απαντά ο Δήμος Ηρακλείου

Η πλευρά του Δήμου Ηρακλείου εμφανίζεται καθησυχαστική, αφού όπως εξηγεί είχε προβλέψει μια τέτοια ενδεχόμενη εξέλιξη και για τον λόγο αυτό είχε υπολογίσει ότι στην καλύτερη περίπτωση θα είχαμε ανάδοχο τον Δεκέμβριο. Στο πλαίσιο αυτό έχει προβλεφθεί να υπάρχει ευελιξία από το «Πρόγραμμα Γέφυρα», ώστε να μη μείνει ακάλυπτη η πόλη σε περίπτωση δικαστικών εμπλοκών που μπορεί να προκύψουν και στη συνέχεια στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Δεν αποδίδει το «Πρόγραμμα Γέφυρα»

Την ίδια στιγμή, η εργαζόμενοι στην υπηρεσία Καθαριότητας ξεκαθαρίζουν ότι, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία του «Προγράμματος Γέφυρα», το οποίο θα κοστίσει στους Ηρακλειώτες 184 χιλιάδες ευρώ, δεν προκύπτουν τα αποτελέσματα για τα οποία είχε δεσμευτεί η Δημοτική Αρχή.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους εξακολουθεί χάος και εδώ να σημειωθεί ότι το εργοστάσιο ανακύκλωσης παραμένει ανοιχτό. Όπως τονίζουν, «το “Πρόγραμμα Γέφυρα“ δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της πόλης, καθώς ο ανάδοχος του έργου δεν έχει το αναγκαίο εξειδικευμένο προσωπικό για να μπορεί να διαχειριστεί τις ανάγκες που υπάρχουν. Ήδη έχει εκτελεστεί το 13% του προγράμματος και τα πράγματα είναι εντελώς αποκαρδιωτικά».