Αν δεν βρέξει, καήκαμε… Αν βρέξει δυνατά, θα πνιγούμε… Είτε έτσι είτε αλλιώς, το Ηράκλειο εξακολουθεί να παραμένει ανοχύρωτη αντιπλημμυρικά πόλη. Όχι γιατί δεν ξέρουμε ποια είναι τα προβλήματα και το πώς θα τα αντιμετωπίσουμε, αλλά γιατί επιλέγουμε, επαναλαμβανόμενα, να κάνουμε τα ίδια λάθη, τα οποία -μοιραία- θα εξακολουθήσουν να μας πνίγουν.
Έτσι, παραμένουν στα χαρτιά κοστολογημένα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας που δεν υλοποιούνται, την ίδια ώρα που ποτάμια και ρέματα δεν οριοθετούνται, οι κοίτες των ποταμών περιορίζονται και οι έξοδοι του νερού όλο και στενεύουν.
Και μέσα σε όλα αυτά, το νομικό πλαίσιο αντί να διευκολύνει, περιπλέκει τα πράγματα σε σχέση με την κατανομή των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στις υπηρεσίες, οι οποίες είναι τραγικά υποστελεχωμένες.
Μια βροχή θα μας σώσει;
Μπορεί σήμερα αρκετοί να θεωρούν ότι μια καλή πλημμύρα θα μας σώσει, βλέποντας την ξηρασία να ζώνει το Φράγμα Αποσελέμη, και τις γεωτρήσεις του Ηρακλείου που είναι «μετρημένα κουκιά» και κάποιες από αυτές βγάζουν υφάλμυρο νερό (με αποτέλεσμα να έχουμε περάσει ένα καλοκαίρι με προβληματικά ελλειμματικές ποσότητες νερού στην πόλη), όμως, ένα τέτοιο σενάριο είναι ξεκάθαρο ότι δεν οδηγεί στη σωτηρία της πόλης.
Και αυτό συμβαίνει επειδή το σενάριο αυτό, βάζει στο τραπέζι μια σειρά από ζητήματα που αφορούν σε έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, που εξακολουθούν να εκκρεμούν και το γεγονός αυτό αποτελεί πραγματική απειλή, με δεδομένο τα όσα είχαμε ζήσει πριν από τέσσερα χρόνια, όταν καταγράφηκαν ισχυρές νεροποντές, που προκάλεσαν σοβαρές καταστροφές.
Ζητήματα, όπως η οριοθέτηση των ρεμάτων του Καρτερού, του Κατσαμπά, και του Πρασανού ποταμού, είναι κομβικά στην άμβλυνση των προβλημάτων που έχουμε δει να ξεσπάνε, με τα πρώτα ισχυρά μπουρίνια.
Πρόκειται για έργα που συζητιούνται εδώ και χρόνια, αλλά δεν προχωρούν, παρά το γεγονός ότι η υλοποίησή τους είναι αυταπόδεικτα κομβική. Αντίστοιχα, εξακολουθούν να μην έχουν μπει ακόμα σε τροχιά εκτέλεσης, και άλλες σοβαρές υποδομές όπως τα φράγματα Δαφνών, Ασιτών – Πρινιά στον Ξηροπόταμο, τα φράγματα Λαδούκου (στον Μερτιώτη, παραπάταμο του Γιόφυρου) και Γιόφυρου, που παραμένουν σε προπαρασκευαστικό στάδιο.
Στα χαρτιά παραμένει επίσης το κορυφαίο ζήτημα, που αφορά στην κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου που θα εστιάσει στον χώρο του αεροδρομίου και στην περιοχή του Καρτερού, που κυριολεκτικά βυθίζονται στο νερό, όταν εκδηλώνονται δυνατές βροχές. Όλα αυτά τα έργα είχαν αναδειχτεί ως απόλυτη αναγκαιότητα μετά τις μεγάλες πλημμύρες του 2021 και εξακολουθούν να αποτελούν ζητούμενο για την πόλη.
Με δηλώσεις του στην «Π», ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΗ, Γιώργος Βουρεξάκης, τονίζει ότι «όλα τα ζητήματα αυτά, επισείουν την πολυεπίπεδη εμπλοκή διαφορετικών υπηρεσιών και είναι προφανές ότι δεν μπορεί να τα επωμιστεί αποκλειστικά ο Δήμος Ηρακλείου».
Στο πλαίσιο αυτό -όπως τονίζει- προσανατολίζεται, μέσα στην επόμενη εβδομάδα, να συγκαλέσει μια διευρυμένη σύσκεψη με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις σε σχέση με τη διαχείριση όλων αυτών των κρίσιμων θεμάτων.
Ειδικότερα, όπως εξηγεί, θα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά η αντιπλημμυρική προστασία του αεροδρομίου, προκειμένου να μην έχουμε ξανά φαινόμενα, όπως αυτά που είχαμε στο παρελθόν και στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες κινήσεις και σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Επίσης, σημαντικό κεφάλαιο είναι και η αντιπλημμυρική προστασία της ΒΙΠΕ, ο έλεγχος οδεύσεων, όπως η Σενετάκη, σε σχέση με έργα που θα πρέπει να γίνουν, ώστε να μην φεύγουν ανεξέλεγκτα τα όμβρια.