Άγνωστη λέξη αποτελεί εδώ και μήνες για τους πρατηριούχους της Κρήτης η λέξη «κέρδος» αφού οι υφιστάμενες συνθήκες έχουν δημιουργήσει ένα καταστροφικό κλίμα στην αγορά των υγρών καυσίμων.
Η πτώση στη ζήτηση των καυσίμων παραμένει σταθερά σε ποσοστά που ξεπερνούν το 50 %, ενώ όσα οχήματα κινούνται καθημερινά στους δρόμους, κινούνται μόνο για τις αναγκαίες μετακινήσεις.
«Είναι ενδεικτικό πως έχουμε πλέον όλοι σταθερούς πελάτες που έρχονται στα πρατήρια μια φορά ανά είκοσι ημέρες» αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σύλλογου Λυκούργος Σαμόλης για να προσθέσει:
«Κι αυτό πλέον θεωρείται λογικό. Αφού μετακινούνται μόνο όσοι χρησιμοποιούν τα οχήματα για τη δουλειά τους και με φόβο μάλιστα πως αν κάνουν κάποια επιπλέον μετακίνηση κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόστιμο».
Όπως εξηγεί ο κ. Σαμόλης, η αγορά των υγρών καυσίμων έχει συρρικνωθεί, αφού πλέον έχουν αλλάξει συνολικά οι όροι όχι μόνο στις ποσότητες, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των πρατηρίων. Δηλωτικό της κατάστασης είναι το γεγονός πως από τις 7.00 το απόγευμα και μετά τα περισσότερα πρατήρια έχουν μηδενικούς τζίρους, αφού στους δρόμους δεν κυκλοφορούν παρά ελάχιστα οχήματα. Αυτό όμως πρακτικά σημαίνει πως ένα πρατήριο το οποίο δούλευε έως τις 12.00 το βράδυ, καθημερινά χάνει τζίρους 5 ωρών. Την ίδια στιγμή, το συγκεκριμένο δεδομένο συνεπάγεται και μείωση των αναγκών σε προσωπικό με όλες τις τραγικές συνέπειες που μπορεί να υπάρχουν.
Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά των υγρών καυσίμων, αφού εκτός από τη μείωση της ζήτησης υπάρχει και μια ραγδαία αύξηση στην τιμή του πετρελαίου, την οποία όμως οι πρατηριούχοι δεν μεταφέρουν στην τιμή του καυσίμου. «Αυτή τη στιγμή το brent έχει ξεπεράσει τα 60 δολάρια ανά βαρέλι, το οποίο είχαμε να το δούμε πριν από τον κοροναϊό» αναφέρει ο κ. Σαμόλης κι εξηγεί:
«Σε φυσιολογικές συνθήκες, κάτι τέτοιο πρακτικά θα σήμαινε τιμές κατά δέκα τουλάχιστον λεπτά υψηλότερες από αυτές που υπάρχουν τώρα προκειμένου να υπάρχει ένα βιώσιμο κέρδος για τον πρατηριούχο. Τώρα όμως υπάρχει ένας μεγάλος φόβος ότι μόλις ανέβουν οι τιμές θα κοπεί κι αυτή η ελάχιστη κίνηση που υπάρχει, η οποία είναι κίνηση επιβίωσης κι όχι κέρδους. Οπότε έχουν συμπιεστεί τα κέρδη στο ελάχιστο κι όλος ο κλάδος κάνει υπομονή, περιμένοντας πως τα πράγματα ενδεχομένως να φτιάξουν μέσα στους επόμενους μήνες». Κι ενώ οι πρατηριούχοι τους τελευταίους μήνες πασχίζουν να καλύψουν τα στοιχειώδη χωρίς να έχουν κέρδη, το πετρέλαιο έχει αρχίσει μια ανοδική κούρσα τιμών, χάρη στην αισιοδοξία για την ανάκαμψη της ζήτησης μαζί με την επανεκκίνηση της παγκόσμιας οικονομίας. Είναι χαρακτηριστικό πως χθες το βαρέλι ενισχύθηκε κατά 1,26% στα 60,19 δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2020, καθώς οι αγορές αντέδρασαν θετικά στις εκστρατείες εμβολιασμού κατά της Covid-19 και τις δεσμεύσεις για ένα νέο σχέδιο στήριξης της αμερικανικής οικονομίας.
Το αργό πετρέλαιο κινείται ανοδικά εδώ και μερικές εβδομάδες, μια τάση που βρήκε στήριξη στην προοπτική ενός ισχυρού πακέτου δημοσιονομικής τόνωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Στην Ελλάδα ωστόσο, αυτή η αχτίδα ανάκαμψης φαίνεται ότι αργεί πάρα πολύ ακόμα, με αποτέλεσμα οι τιμές αγοράς να είναι από τις υψηλότερες των τελευταίων δώδεκα μηνών, ενώ οι τιμές πώλησης δεν μπορούν να συμβαδίσουν με αυτές τις ραγδαίες αυξήσεις, αφού οι καταναλωτές δεν έχουν την απαιτούμενη ρευστότητα για να ανταποκριθούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Η αγορά κατά συνέπεια βρίσκεται στα τραγικότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, τη στιγμή που το σχέδιο για την επικράτηση των μεγάλων εταιριών έναντι των επιχειρηματιών του κλάδου προχωρά ολοένα και πιο γρήγορα, χρησιμοποιώντας σαν «μοχλό επιτάχυνσης» την παγκόσμια υγειονομική συγκυρία.