Έφτασε «ο κόμπος στο χτένι», με τα αδιέξοδα της σχολικής στέγης στο Ηράκλειο, καθώς απειλούνται να κλείσουν σχολεία, τα οποία δεν έχουν δική τους στέγη. Στην κόψη της κατάργησης ακροβατεί το 42ο Νηπιαγωγείο του Δήμου Ηρακλείου, το οποίο από το καλοκαίρι παραμένει άστεγο, λόγω της έξωσης που έγινε από την ενοικιασμένη αίθουσα, στην οποία στεγαζόταν και πλέον στεγάζεται προσωρινά σε δύο διαφορετικά σχολεία.
Αν, όμως, δεν βρεθεί λύση με τη μόνιμη στέγασή του ως το καλοκαίρι, ανοίγει ο δρόμος για την κατάργησή του, με ό,τι αυτό σημαίνει και για τα παιδιά και για τους εκπαιδευτικούς. Αντίστοιχα, εκρηκτικό είναι το πρόβλημα σε 17 νηπιαγωγεία συνολικά σε όλο το Ηράκλειο, που στεγάζονται σε ενοικιασμένες αίθουσες, για τα οποία δεν υπάρχει καμία μέριμνα.
Ατελείωτος «Γολγοθάς»
Η περιπέτεια του 42ου Νηπιαγωγείου είναι ταυτόσημη με αυτή των περισσότερων νηπιαγωγείων του Ηρακλείου, που στεγάζονται εδώ και χρόνια σε ενοικιασμένες αίθουσες.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, το μισθωτήριο έληξε πριν από εννέα χρόνια και στο μεσοδιάστημα, που μεσολάβησε, κανείς δεν φρόντισε για την ανανέωσή του. Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής ήταν, το καλοκαίρι, τα παιδιά του σχολείου να βρεθούν στον δρόμο μετά από αγωγή έξωσης του ιδιοκτήτη, με τον οποίο κανείς όλα αυτά τα χρόνια δεν συζήτησε το ενδεχόμενο της αύξησης του ενοικίου, που θα μπορούσε να παρατείνει την παραμονή του νηπιαγωγείου στην ιδιοκτησία του.
Έτσι, το σχολείο έμεινε χωρίς στέγη μέσα στον Αύγουστο, και από τότε άρχισε ο «Γολγοθάς» των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων των μαθητών, καθώς ξεκίνησε μια προσπάθεια προσωρινής φιλοξενίας σε άλλα σχολεία.
Η προσωρινή μετεστέγαση είχε σαν αποτέλεσμα να μοιραστούν οι δύο τάξεις του νηπιαγωγείου σε διαφορετικά σχολεία, στο 15ο Δημοτικό σχολείο και 46ο Νηπιαγωγείο, αφού πρώτα χρειάστηκε να μετακομίσουν δύο φορές μέσα στο καλοκαίρι.
Ωστόσο, όπως ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί, η φιλοξενία του νηπιαγωγείου σε άλλα σχολικά συγκροτήματα είναι μια εντελώς προσωρινή λύση, που δεν μπορεί ούτε να παρατείνεται ούτε να υποκαταστήσει την αντικειμενική ανάγκη που υπάρχει, προκειμένου το νηπιαγωγείο να αποκτήσει τον δικό του χώρο.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το ζήτημα της στέγασης για το 42ο Νηπιαγωγείο είναι κυριολεκτικά ζήτημα επιβίωσης, αφού, αν δεν είναι αυθύπαρκτο, απειλείται με κατάργηση και οι μαθητές του με συγχώνευση σε άλλα σχολεία.
Ο εφιάλτης της συγχώνευσης
Δυστυχώς, ο τρόπος με τον οποίο εξελίσσονται τα πράγματα στον τόπο μας είναι εφιαλτικός, αφού, αντί να ανοίγουν περισσότερα σχολεία, κλείνουν.
Ειδικά μιλώντας για το 42ο Νηπιαγωγείο, είναι ένα σχολείο, που, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της λειτουργίας του, όχι απλά δεν εμφανίζει σχολική διαρροή, αλλά οι εγγραφές του είναι σταθερές με αυξανόμενη τάση, γεγονός που τεκμηριώνει και την ανάγκη ύπαρξής του.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ενδεχόμενη κατάργησή του δημιουργεί εκρηκτικό πρόβλημα σε δεκάδες οικογένειες και στους εκπαιδευτικούς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το όλο θέμα έχει προκαλέσει «θύελλα» αντιδράσεων σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, που δίνει ένα τεράστιο αγώνα για τη διατήρηση του σχολείου.
Μάλιστα, αυτό το οποίο τονίζουν οι γονείς είναι ότι ο ρόλος του Δήμου εδώ είναι καθοριστικός και σημειώνουν ότι είναι αδιανόητο να αντιμετωπίσει με απάθεια το σενάριο της συγχώνευσης με τη λογική ότι θα εξοικονομήσει χρήματα για τη σχολική στέγη, καθώς δεν επιχορηγείται από το Υπουργείο Παιδείας.
Κρίσιμες συναντήσεις
Το επίμαχο θέμα τέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης, που πραγματοποιήθηκε με τον αντιδήμαρχο Παιδείας, Αντώνη Περισινάκη, στη διάρκεια της οποίας τέθηκε όλο το εύρος των προβλημάτων, που αντιμετωπίζουν οι μαθητές του σχολείου, ξεκαθαρίζοντας ότι είναι ζήτημα κομβικό άμεσα να βρεθεί λύση, σε σχέση με τη στέγασή του.
Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος τόνισε ότι δυστυχώς έχει ήδη κηρυχθεί άγονος ένας διαγωνισμός προκήρυξης σχολικής στέγης και αυτό το γεγονός έχει ανεβάσει τον βαθμό δυσκολίας στον εντοπισμό διαθέσιμων κτηρίων, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για το σκοπό αυτό.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται δύο εναλλακτικές λύσεις, όπου η πρώτη προβλέπει να αιτηθεί ο Δήμος να αλλάξουν οι κτηριολογικές προδιαγραφές στέγασης του σχολείου, και από τα 450 τετραγωνικά, που ζητά το Υπουργείο Παιδείας, να περιοριστούν σε 100-150 τ.μ., ώστε να γίνει μια νέα διαγωνιστική διαδικασία για την ενοικίαση χώρου.
Η δεύτερη εναλλακτική λύση είναι να αναζητηθεί ένα δημοτικό ακίνητο, το οποίο να δεσμευτεί για τις ανάγκες του σχολείου, στο οποίο θα μπορούν να τοποθετηθούν προσωρινές αίθουσες προκάτ, ώστε να στεγαστεί προσωρινά το σχολείο, μέχρι να χτιστεί κτήριο για τη στέγασή του.
Ο αντιδήμαρχος τονίζει ότι υπερτερεί η πρώτη λύση έναντι της δεύτερης, τονίζοντας ότι, όπως αξιολογεί, θα γίνει δεκτό το αίτημα της εξαίρεσης από το κτηριολογικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας.
Η προκήρυξη που δεν έγινε και ανατρέπει τα πάντα…
Περισσεύει η οργή και η αγανάκτηση των γονέων των παιδιών και των εκπαιδευτικών του 42ου Νηπιαγωγείου, που βρίσκονται μπροστά στην άβυσσο του κατάργησης του σχολείου, που δίνουν έναν απίστευτο αγώνα για να κρατήσουν όρθιο το σχολείο.
Χθες για το θέμα αυτό, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στην Πρωτοβάθμια Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της οποίας προέκυψαν ανατρεπτικά δεδομένα. Μετά από επικοινωνία των στελεχών της Πρωτοβάθμιας με τα αρμόδια στελέχη του Δήμου Ηρακλείου, προέκυψε ότι η περίφημη προκήρυξη, που είχε ειπωθεί στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ότι έγινε από τον Δήμο τον Μάιο δεν έγινε ποτέ, και για την ακρίβεια, όπως προκύπτει, δεν έχει γίνει προκήρυξη, που να αφορά το 42ο Νηπιαγωγείο.
Αυτό δημιουργεί ένα σοβαρό τεχνικό πρόβλημα, διότι δεν υπάρχει άγονος διαγωνισμός, που να αφορά το σχολείο, τον οποίο θα μπορούν να επικαλεστούν, ώστε να γίνει εξαίρεση από το κτηριολογικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Γονείς και εκπαιδευτικοί έμειναν άναυδοι, διότι, όπως τονίζουν, έπεσαν στο κενό οι κατηγορηματικές διαβεβαιώσεις, που είχαν δοθεί από δύο αντιδημάρχους, ότι δηλαδή προηγήθηκε άγονος διαγωνισμός, πράγμα που προκαλεί σοβαρή δυσχέρεια στη διαχείριση της υπόθεσης από εδώ και πέρα.
Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε στη διάρκεια της σύσκεψης να ζητηθεί η κάθοδος μηχανικού του Υπουργείου, για να βρεθεί τεχνική λύση για τη στέγαση του σχολείου.
