Πλήθος πιστών συρρέει-μέσα σε κλίμα κατάνυξης- στις εκκλησίες,που γιορτάζουν την μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας, την Μεταμόρφωση του Σωτήρος, για να προσκυνήσουν και να προσευχηθούν στη Θεία Χάρη Του.
Στο νομό Ηρακλείου, μεγάλο είναι το προσκύνημα στον Ιερό Ναό του Γιούχτα, που είναι αφιερωμένος στον Αφέντη Χριστό.
Κάθε χρόνο, κυρίως την παραμονή αλλά και ανήμερα, εκατοντάδες επισκέπτες ανεβαίνουν στο βουνό για να προσκυνήσουν, ενώ πολλοί είναι αυτοί που ανεβαίνουν με τα πόδια, προκειμένου να εκπληρώσουν το τάμα τους.
Σημαντικό πανηγύρι μέσα στην πόλη του Ηρακλείου είναι ο Ιερός Ναός του Αφέντη Χριστού στις Πατέλες, που κάθε χρόνο συγκεντρώνει πλήθος πιστών που έρχονται ν’ ανάψουν ένα κερί στην Χάρη Του και να ζητήσουν την βοήθειά Του.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στην τέλεση του Όρθρου και της Θείας Λειουργίας, θα χοροστατήσει ο Αρχιεπίσκπος Κρήτης, κ.Ευγένιος.
Είναι μια δεσποτική εορτή, πουγιορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 Αυγούστου, ημέρα των εγκαινίων του ομώνυμου ναού που ίδρυσε στο Θαβώρ η Αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Όπως αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη (Ματθαίουιζ’ 1-13, Μάρκου θ’ 2-12, Λουκά θ’ 28-36), ο Χριστός πήρε μαζί του τους μαθητές του Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη και ανέβηκαν μαζί σ’ ένα βουνό, πιθανώς το Θαβώρ της Γαλιλαίας, για να προσευχηθούν. Οι τρεις μαθητές Του, κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο βουνό, κάθισαν να ξεκουραστούν κι έπεσαν σε βαθύ ύπνο.
Όταν ξύπνησαν, αντίκρισαν ένα απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα. Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο και τα φορέματά του ήταν λευκά σαν το χιόνι. Τον περιστοίχιζαν και συνομιλούσαν μαζί Του δύο άνδρες, ο Μωυσής και ο Ηλίας, δύο από τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Ήταν η πρώτη φορά που έγινε ιδιαίτερα αισθητή από τους ανθρώπους η Θεότητα του Χριστού.
Ψαροφαγία
Από 1η Αυγούστου μέχρι και 14η Αυγούστου νηστεύουμε, προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου. Η νηστεία είναι αυστηρή και καταλύεται μόνο στις 6 Αυγούστου, της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος. Έτσι, σήμερα επιτρέπεται η ιχθυοφαγία.
Την ίδια ημέρα, στις αγροτικές περιοχές συνηθίζεται να προσκομίζονται στις εκκλησίες για να ευλογηθούν -με ειδική ευχή- τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, τα οποία στη συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα.
Σε ορισμένους, μάλιστα, τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.