Οι μαθητές του Γυμνασίου Γαζίου ερεύνησαν τη σχέση μαθητών - διαδίκτύου και παραδοσιακών τρόπων μάθησης
Πανευτυχείς η Αλπίνα και ο Ιγκόρ αγκαλιά με τον μικρό Μαρκ

Το διαδίκτυο και όχι το βιβλίο επιλέγουν συχνά οι μαθητές για να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου!

Το παραπάνω αποτελεί ένα από τα συμπεράσματα έρευνας που πραγματοποίησαν, τον Δεκέμβριο 2021, μαθητές του Τμήματος Γ1 του Γενικού Λυκείου Γαζίου, στο πλαίσιο του μαθήματος της Στατιστικής, με την καθοδήγηση του μαθηματικού, κ. Συριγωνάκη.

Η έρευνα ξεκίνησε με τους εξής προβληματισμούς: η τεχνολογία και τα επιτεύγματά της επηρεάζουν άμεσα κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας, καθιστώντας έτσι τη ζωή μας ευκολότερη. Παρ’ όλ’ αυτά, το σχολείο μένει προσηλωμένο στις παραδοσιακές μεθόδους μάθησης.

Υλοποιήθηκε με διαμοιρασμό ερωτηματολογίων σε 423 μαθητές και των τριών τάξεων του ΓΕΛ Γαζίου. Δόθηκε έτσι η δυνατότητα στους μαθητές ολόκληρου του σχολείου να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με τον βοηθητικό ρόλο των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία της μάθησης, ενώ παράλληλα ωφελήθηκαν ιδιαίτερα οι μαθητές που πραγματοποίησαν την έρευνα, καθώς είχαν την ευκαιρία να συλλέξουν και να επεξεργαστούν πληροφορίες. Η βιωματική προσέγγιση του μαθήματος της Στατιστικής ανέδειξε την αξία αυτής της επιστήμης στην καθημερινή ζωή και προσέλκυσε το ενδιαφέρον των μαθητών. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρατίθενται παρακάτω με σκοπό να αποτελέσουν έναυσμα για προβληματισμό αναφορικά με τη σχέση τεχνολογίας και εκπαίδευσης.

Πληροφορίες από το διαδίκτυο

Η έρευνα έδειξε ότι η πλειοψηφία των μαθητών και συγκεκριμένα το 78% αυτών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο ως μέσο άντλησης πληροφοριών, πράγμα που αποδεικνύει ότι τα σχολικά βιβλία δεν καλύπτουν όλες τις ανάγκες των μαθητών σε σχέση με τις απαιτήσεις του σχολείου.

Μάλιστα, αρκετοί μαθητές σε ποσοστό που πλησιάζει  το 73%  πιστεύουν πως η χρήση τεχνολογικών  καινοτομιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς έχει αυξηθεί αρκετά σε σχέση με το παρελθόν, κάνοντας φανερή την προτίμησή τους για συνδυασμό των παραδοσιακών εκπαιδευτικών μέσων και των νέων τεχνολογιών.

Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι η χρήση των μέσων τεχνολογίας στα πλαίσια του σχολείου γίνεται περιστασιακά παρ’ όλο που οι μαθητές σε ποσοστό  72% επιθυμούν τη συστηματική χρήση τους. Η πλειοψηφία των μαθητών που ξεπερνά το  87% κρίνει ανεπαρκείς τις σχολικές υποδομές και επιθυμεί τον εμπλουτισμό του σχολείου με σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία, τα οποία συμβάλλουν αρκετά στην κατανόηση και την πρόσληψη της νέας γνώσης.

Εν κατακλείδι, η έρευνα έδειξε ότι η πλειοψηφία των μαθητών σε ποσοστό 70% πιστεύουν πως πρέπει να χρησιμοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Oι μαθητές σε ποσοστό μεγαλύτερο του 84% κρίνουν, απαραίτητο τόσο τον εκσυγχρονισμό των σχολικών υποδομών, όσο και την επιμόρφωση των διδασκόντων σχετικά με τις νέες τεχνολογίες, ώστε να τις αξιοποιούν δημιουργικά ως εκπαιδευτικά εργαλεία.

Φυσικά, δεν προτείνεται η πλήρης απαξίωση και υποβάθμιση των παραδοσιακών μέσων – καθώς αυτά είναι αναντικατάστατα σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές περιστάσεις – αλλά ούτε η αποκλειστική χρήση τους. Με τον συνδυασμό σύγχρονων και παραδοσιακών μεθόδων, η μάθηση θα γίνει πιο ενδιαφέρουσα και οι μαθητές θα εμπεδώνουν αποτελεσματικότερα τις νέες γνώσεις.

Θα επιτευχθεί ακόμη, ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο θα συμβαδίζει με την τεχνολογική πρόοδο και θα ανταποκρίνεται πληρέστερα στις ανάγκες των μαθητευόμενων. Αυτό θα συμβάλει και στην επαρκέστερη επαγγελματική κατάρτισή τους αφού θα έχουν ασκηθεί στην επιστημονική, ερευνητική και συνεργατική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, δεξιότητες απολύτως απαραίτητες στην αγορά εργασίας.

Στην έρευνα συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι μαθήτριες Κατερίνα Μηλιώρη, Κατερίνα Αναστασάκη και Μαρία Νύκταρη.