ΓΕΦΥΡΑ ΜΠΑΛΤΑ
της γέφυρας

Προχωρούν οι εργασίες αποκατάστασης της γέφυρας Μπαλτά, που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του αρχαιολογικού χώρου της Κνωσού, ενός από τα λίγα κηρυγμένα μνημεία τέτοιου τύπου στο Ηράκλειο.

Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο διάσωσης της ιστορικής γέφυρας που δρομολογείται στο πλαίσιο εργολαβίας που ανέθεσε  ο Δήμος Ηρακλείου με σκοπό να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα προσβασιμότητας που υπάρχουν.

Πρόκειται για ένα έργο συνολικού κόστους 134.680,52 ευρώ, το οποίο καλύπτεται από ιδίους πόρους της Λότζια και έχει στόχο την ενίσχυση της θεμελίωσης της γέφυρας και παράλληλα της αποκατάστασης της λιθοδομής της.

Πιο συγκεκριμένα σε αυτή τη φάση γίνονται  επεμβάσεις στο σώμα της λιθοδομής της γέφυρας, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά ή τα προβλήματα που έχουν εντοπισθεί, και παράλληλα έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση πασάλων στη ροή του ρέματος για να προστατεύεται από τις υποσκαφές η θεμελίωση της γέφυρας.

Όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Γ. Αναστασάκης, η μελέτη του έργου αφορά στην αποκατάσταση της γέφυρας Μπαλτά που βρίσκεται πλησίον του αρχαιολογικού χώρου της Κνωσού και είναι κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο, και αφορά την αύξηση της φέρουσας ικανότητας του φορέα της γέφυρας και την προστασία και καθαρισμό του περιβάλλοντος χώρου του μνημείου. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζονται να γίνουν αποξήρανση, καθαρισμοί φυτών και βλάστησης που αναπτύσσονται στο φορέα και σε απόσταση μέχρι 1,00 m από αυτόν.

Προβλέπεται ακόμα η κατασκευή ικριώματος εργασίας με λειτουργία αντιστήριξης, που θα εξασφαλίζει την πρόσβαση σε όλες τις περιοχές του μνημείου και με δυνατότητα τμηματικής αποσυναρμολόγησης στις περιοχές των βάθρων.

Η εξασφάλιση έναντι ανατροπής του ικριώματος θα γίνει με αντηρίδες και όχι με ανάρτηση του στο μνημείο. Προβλέπεται συστηματικός τμηματικός καθαρισμός αρμών από προϊόντα εξαλλοίωσης με απλά μηχανικά μέσα και σε βάθος έως 8 cm.

Ο αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης με το συνεργείο αποκατάστασης

Εφαρμογή αρμολογημάτων σε βάθος με παράλληλη καθαίρεση εξαλλοιωμένων λιθόπλινθων και ταυτόχρονη τοποθέτηση ακροφυσίων για εισπίεση ενεμάτων. Διάνοιξη διατρημάτων από την επιφάνεια του καταστρώματος, ολόσωμη εισπίεση ενέματος.

Τοπικές αποχωματώσεις, κατασκευή ξυλότυπων για την πλήρωση των υποσκαφών στην κοίτη και στις παρειές των βάθρων και την κατασκευή των φορέων προστασίας. Τελική φάση με λιθεπένδυση των στοιχείων.

Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει συμπλήρωση διακένων και ελλειπόντων λιθόπλινθων με νέους αναλλοίωτους και σύνδεσή τους στην λιθοδομή με διατμητικά βλήτρα. Επίσης θα γίνει αντικατάσταση εξαλλοιωμένων και συμπλήρωση αποτμημένων γωνιόλιθων και σύνδεσή τους με την λιθοδομή με διατμητικά βλήτρα και κονίαμα.

Ακόμα δρομολογείται η αφαίρεση των υλικών που διαμορφώνουν σήμερα το κατάστρωμα μέχρι τον φορέα της λιθοδομής. Επίσης προβλέπεται η τοποθέτηση εφελκυστικού οπλισμού – οπλισμού απόσχισης Φ16/50 cm κάθετα στον άξονα της γέφυρας με πάκτωση στις παρειές του τόξου. Ακόμα προβλέπεται η διαμόρφωση καταστρώματος με ειδικό κονίαμα υψηλής αντοχής, ποιότητας αντίστοιχης με C20.

Πρόκειται ακόμα να γίνει κατασκευή τεχνικών εκατέρωθεν της γέφυρας με εσχάρα καθαρισμού για τη διευθέτηση των ομβρίων. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή προστατευτικού δικτυώματος (κιγκλίδωμα) στις παρειές του καταστρώματος με κατακόρυφα στοιχεία πάκτωσης έξω από τον φορέα και η  κατασκευή δρόμου εκατέρωθεν της γέφυρας.