«Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, ένα διαχρονικό και διακομματικό έργο με μεγάλες αναπτυξιακές διαστάσεις, συζητείται στη Βουλή, χωρίς τα βασικά παραρτήματα για τα χρονοδιαγράμματα, το χρηματοοικονομικό μοντέλο και τον προϋπολογισμό. Κρυφά σημεία και σήμερα, όπως και τα προηγούμενα χρόνια που έκρυβαν την κουβέντα για τα διόδια», τόνισε ο Φραγκίσκος Παρασύρης, Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, στη διάρκεια της οποίας συζητήθηκε η κύρωση της σύμβασης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Ο Φραγκίσκος Παρασύρης αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις χρόνων, επισημαίνοντας πως ο χαμένος χρόνος πρέπει να κερδηθεί.
«Και για να μιλάμε απλά και καθαρά, τις επόμενες ημέρες όταν θα κυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να δεσμευτούν όλα τα μέρη πάνω σε 3 βασικούς άξονες:
- στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων
- στην τήρηση των συμβατικών δεσμεύσεων του παραχωρησιούχου
- και βεβαίως στην ικανοποίηση ζητημάτων που άπτονται και με τα διόδια και τα απαιτούμενα συμπληρωματικά έργα και τις προσφυγές του Δήμου Ηρακλείου και Μαλεβιζίου.
Και, βεβαίως, τόνισε πως ο ΒΟΑΚ πρέπει να φτάσει μέχρι τη Σητεία. «Ένας ιδιότυπος ακρωτηριασμός της Κρήτης δεν πρέπει να γίνει ανεκτός και για το λόγο αυτό, έστω και για τυπικούς λόγους και για λόγους δεσμευτικότητας, με κάποιο τρόπο το Υπουργείο οφείλει να κάνει έστω και μια αναφορά εκ προοιμίου για το μεγάλο αυτό ζήτημα που δεν απασχολεί μόνο τους Σητειακούς αλλά και όλους τους Κρητικούς».
Ανέδειξε, επίσης, τα προβληματικά σημεία της σύμβασης σχετικά με τη θολή εικόνα για το κόστος, τον ορισμό επιβλέποντα από το δημόσιο, την απουσία των παραρτημάτων, τα οποία ζήτησε μετ΄επιτάσεως για να ενημερωθεί η Βουλή, πριν την επόμενη συνεδρίαση της Επιτοπής.
Κατέκρινε την κυβερνητική μεθόδευση για το καθεστώς των διοδίων, υπογραμμίζοντας πως «τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση κράταγε καλά κρυμμένο το μυστικό των διοδίων. Άλλωστε, ο νησιωτικός χαρακτήρας της Κρήτης θα έπρεπε να είναι απαγορευτικός σε κάθε σκέψη για επιβολή διοδίων. Θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι αποφάσεις της Αυτοδιοίκησης (Δήμων και Περιφέρειας), των φορέων που ήταν αρνητικοί στα διόδια».
Αρνητικός εμφανίστηκε και για τους Προσωρινούς Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων, και για τα «σκιώδη διόδια» δηλαδή τις έμμεσες πληρωμές από το δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο.
Πρότεινε, ακόμη, τη διόρθωση του άρθρου 18.5.1. της σύμβασης για την απαλλαγή από τα διόδια, υποστηρίζοντας πως στις ειδικές ομάδες πρέπει να ενταχθούν, οι μακροχρόνια άνεργοι, οι δικαιούχοι κοινωνικού τιμολογίου ρεύματος, οι Φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου.
Για το Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, άμεση πρέπει να είναι η άρση της πρόβλεψης ότι για την απαλλαγή από το τέλος διοδίου δεν πρέπει να έχει προηγηθεί άλλη διέλευση την τελευταία ώρα, με βάση την επαγγελματική έδρα του οχήματος ή τον τόπο εργασίας του οδηγού και φυσικά τον τόπο κατοικίας. «Η αστική μετακίνηση, χωρίς αστερίσκους και υποσημείωσης πρέπει να είναι χωρίς διόδια» επανέλαβε εμφατικά.
Τέλος, επιτακτικά ζήτησε:
- Στους κόμβους που απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων να συμπεριληφθεί και ο κόμβος του Αεροδρομίου Ηρακλείου.
- Στις αστικές μετακινήσεις πλήρη εξαίρεση από την καταβολή διοδίων, χωρίς εξαιρέσεις και αστερίσκους.
- Ειδική μέριμνα για κατοίκους περιοχών των Δήμων Μαλεβιζίου και Ηρακλείου, των οποίων η μόνιμη κατοικία είναι εκτός του Κόμβου Γαζίου και Αεροδρομίου (Ροδιά-Παλαίκαστρο, Καρτερός κ.α.)
- Πρόβλεψη κυκλοφοριακών μελετών και αναγκαιότητα ελέγχου των κυκλοφοριακών επιπτώσεων του συστήματος διοδίων στα αστικά κέντρα για το Μητροπολιτικό Ηράκλειο (Ηράκλειο, Γάζι, Αλικαρνασός) – επιρροή στο παραλιακό μέτωπο, στους επιμέρους βασικούς οδικούς άξονες και στο παράπλευρο δίκτυο
- Αναβάθμιση έργων στην παράκαμψη του Ηρακλείου και Μαλεβιζίου
- Επίλυση του βασικού ζητούμενου της παύσης λειτουργίας του ΒΟΑΚ ως περιφερειακού πόλεων και ειδικά του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου (άρα και εξέταση νότιας παράκαμψης)
- Σαφή ενσωμάτωση των ζητούμενων cut&covers των Δ. Ηρακλείου & Μαλεβιζίου
- Σαφή υποχρέωση κατασκευής βοηθητικών οδών
- Σαφή η υποχρέωση μελέτης και κατασκευής συνοδών έργων ειδικά στα ζητήματα που αφορούν στα αντιπλημμυρικά έργα.
- Ενώ σχολίασε ότι «στην πρώτη φάση παράδοσης για το Ηράκλειο δεν προβλέπεται να είναι ούτε ο ΑΚ ΠΑΓΝΗ, ούτε ο ΑΚ Φοινικιάς, ούτε ο ΑΚ Ανώπολης, ούτε η σήραγγα στο Κακό Όρος».