Ύστερα από σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών με αποκορύφωμα την κατάθεση τροπολογίας από το ΠΑΣΟΚ για το καθεστώς λειτουργίας στις Βιομηχανικές Περιοχές, την οποία η κυβέρνηση απέρριψε, ο Φραγκίσκος Παρασύρης, Βουλευτής Ηρακλείου κατέθεσε νέα ερώτηση προς το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για τη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, τονίζει, ενδεικτικά, ότι το συνολικό ετήσιο κόστος των κοινόχρηστων δαπανών, χωρίς την αποκομιδή των σκουπιδιών, ανήλθε το 2022 σε 902.233,12 € ενώ το 2024 ανήλθε σε 1.770.682,90 €.Σωρευτικά μέσα σε μια διετία η συνολική αύξηση ανέρχεται σε ποσοστό 96,26%!
Την ίδια στιγμή ο Όμιλος ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε σε σωρευτική βάση για τα έτη 2022–2024 εμφανίζει καθαρά κέρδη μετά από φόρους €3.120.549 (2022: €2.163.875, 2023: €4.267.466, 2024: ζημίες €3.310.792), ενώ η μητρική ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε. καταγράφει σωρευτικά κέρδη €402.463 (2022: €2.417.842, 2023: €3.805.275, 2024: ζημίες €5.820.654). «Είναι δε προφανές ότι οι ξένοι επενδυτές-μέτοχοι της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ θα επιδιώκουν διαρκώς την αύξηση των κερδών αυτών, η οποία μπορεί να επιτευχθεί κυρίως με την επιβολή αυξημένων τελών στους πελάτες της, δηλαδή στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις των Βιομηχανικών Περιοχών. Αντί να θεσμοθετηθεί δηλαδή ένα μοντέλο παροχής ανταποδοτικών υπηρεσιών, όπως συμβαίνει με τις δημοτικές υπηρεσίες, έχουμε παραδώσει την διαχείριση των βιομηχανικών σε ένα κερδοσκοπικό fund με ό,τι αυτό συνεπάγεται», υπογραμμίζει ο Φραγκίσκος Παρασύρης.
Και προσθέτει «σήμερα στο Ηράκλειο, όπως και στις περισσότερες Βιομηχανικές Περιοχές της Χώρας εν έτει 2025 υπάρχουν ελλείψεις σε βασικές και στοιχειώδεις υποδομές (φωτισμός, πεζοδρόμια, ασφάλεια κλπ) και συναντά κανείς εικόνες τριτοκοσμικές. Η Βιομηχανική Περιοχή Ηρακλείου θυμίζει περισσότερο άτυπη και άναρχη βιομηχανική συγκέντρωση και όχι οργανωμένο επιχειρηματικό πάρκο, παρά τα εξοντωτικά κοινόχρηστα που πληρώνουν οι επιχειρήσεις».
Τα ερωτήματα όπως τέθηκαν από τον Φραγκίσκο Παρασύρη
- Γνωρίζετε και θα καταθέσετε στη Βουλή τον πραγματικό αριθμό των επιχειρήσεων που υπερψήφισαν τους «νέους» Κανονισμούς Λειτουργίας, ανά Βιομηχανική Περιοχή; Ζητούμε ρητά τον αριθμό αυτών των επιχειρήσεων και όχι αποτύπωση σε «στρέμματα». Ζητούμε επίσης να προσκομιστεί επίσημη βεβαίωση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. με συνημμένη έκθεση των ορκωτών που φέρονται να επέβλεψαν τη διαδικασία, από την οποία να προκύπτει ακριβώς πόσες επιχειρήσεις ψήφισαν υπέρ, ανά Βιομηχανική Περιοχή για την θέσπιση των εκτρωματικών «νέων Κανονισμών Λειτουργίας.
- Έχουν διεξαχθεί, από τη θέσπιση του ν. 4982/2022 και εντεύθεν αλλά και προγενέστερα, τακτικοί ή/και έκτακτοι έλεγχοι από το Υπουργείο Ανάπτυξης στην ασκούμενη διαχείριση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.; Για ποιο λόγο μέχρι σήμερα δεν έχει αποσταλεί κλιμάκιο του Υπουργείου Σας στη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου ή σε άλλες ΒΙ.ΠΕ. για να διαπιστώσει επιτόπου τις τριτοκοσμικές συνθήκες που καταγγέλλονται, να καταγράψει παραβάσεις και να επιβάλει κυρώσεις όπου απαιτείται; Πότε επιτέλους θα αρχίσουν να διεξάγονται τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι ως προς τις συνθήκες λειτουργίας και τις υποδομές στις ΒΙ.ΠΕ.;
- Πότε προτίθεται η Κυβέρνηση να ξεκινήσει επίσημα την διαδικασία αναθεώρησης του ν. 4982/2022, ώστε να ληφθούν υπόψη τα καθολικά αιτήματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων ανά την Ελλάδα και να αποκατασταθεί η θεσμική ισορροπία μεταξύ διαχειριστή και χρηστών των ΒΙ.ΠΕ.;
- Σκοπεύει η Κυβέρνηση να θεσπίσει διαφορετική, αντικειμενική και δημοκρατική διαδικασία θέσπισης Κανονισμών Λειτουργίας, με πραγματική ψήφο ανά επιχείρηση και όχι κατά «στρέμμα», ώστε να αποτραπεί η μονομερής διαμόρφωση των κανονισμών από τον διαχειριστή;
- Θα υποχρεωθεί η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. να παρέχει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις πλήρη, ακώλυτη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε όλα τα πρωτογενή στοιχεία των κοινόχρηστων δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της αναλυτικής κατάστασης ανά κωδικό δαπάνης (π.χ., 143, 110, 139), με δυνατότητα ελέγχου των σχετικών συμβάσεων ανάθεσης, τιμολογίων, προϋπολογισμών και απολογισμών;
- Θα θεσπίσει η Κυβέρνηση υποχρεωτικό, δημόσιο και διαφανές σύστημα αναθέσεων για όλες τις δαπάνες/υπηρεσίες των ΒΙ.ΠΕ., κατ’ αναλογία με το πλαίσιο του ν. 4412/2016 (ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί, δημοσιότητα, κανόνες ανταγωνισμού, ένδικα μέσα), ώστε να διασφαλίζεται η χαμηλότερη δυνατή τιμή για τα ίδια επίπεδα ποιότητας και να παύσει η ανεξέλεγκτη κοστολόγηση;