Την ίδια ώρα που ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ. Α.Ε.) ενημερώνει ότι ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι τεχνικές εργασίες αποκατάστασης της ζημιάς που είχε παρουσιαστεί στην Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού Αποσελέμη, οι Δήμοι Ηρακλείου, Χερσονήσου, Αγίου Νικολάου και Μαλεβιζίου σχεδιάζουν μια διευρυμένη συνάντηση με φόντο τις σοβαρές δυσλειτουργίες του φράγματος.
Οι δήμαρχοι αξιολογούν ότι οι ζημιές του τελευταίου τριμήνου ιχνηλατούν και νέους κινδύνους κατάρρευσης του συστήματος του Αποσελέμη, εν μέσω της τουριστικής περιόδου, και στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζουν να πάρουν από κοινού πρωτοβουλίες για να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη διαχείριση του.
Τι περιλαμβάνει η ατζέντα της συζήτησης
Η ατζέντα της συζήτησης περιλαμβάνει το κρίσιμο ζήτημα της μεταφοράς του αγωγού των Μαλίων, την ενεργή εμπλοκή της Αυτοδιοίκησης στη διαχείριση του φράγματος Αποσελέμη και τέλος τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του έργου.
Η συνάντηση αυτή δρομολογείται υπό το βάρος των εξελίξεων που σηματοδοτούν οι τελευταίες εμπλοκές στη λειτουργία του φράγματος το τελευταίο τρίμηνο, που έχουν σαν αποτέλεσμα να απορρυθμίζεται η υδροδότηση όλων των περιοχών που παίρνουν νερό από το φράγμα.
Αυτό το οποίο επισημαίνεται από όλες τις πλευρές είναι ότι μπορεί η λειτουργία του φράγματος σήμερα πλέον να έχει επανέλθει, αλλά οι ποσότητες νερού που διατίθενται είναι αναντίστοιχες των αναγκών των Δήμων, οι οποίοι δεν μπορούν με τους ρυθμούς αυτούς να καλύψουν τις απώλειες που έχουν.
Όμως, το χειρότερο από όλα είναι ότι, όπως επισημάνθηκε και στην τελευταία συνάντηση που είχαν οι δήμαρχοι Ηρακλείου και Χερσονήσου, με αυτά τα δεδομένα, είναι ορατός ο κίνδυνος κατάρρευσης του συστήματος του Αποσελέμη εν μέσω της τουριστικής περιόδου, κατά τη διάρκεια της οποίας οι ανάγκες ύδρευσης είναι ιδιαίτερα αυξημένες.
Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζεται μια διευρυμένη σύσκεψη, στην οποία θα τεθούν επί τάπητος όλα τα κρίσιμα ζητήματα για την εξασφάλιση της επαρκούς υδροδότησης όλων των εμπλεκόμενων Δήμων.
Αυτό το οποίο τονίζεται κατηγορηματικά από όλες τις πλευρές είναι ότι είναι αδιανόητο το φράγμα Αποσελέμη, ένα τέτοιο ακριβό και σύγχρονο έργο, να μην έχει τη δυνατότητα αυξομείωσης της παραγόμενης επεξεργασμένης ποσότητας νερού, όπως επίσης και ελεγχόμενης και τμηματικής εκκένωσης των δικτύων, όταν προκύψουν ζημιές.
Όπως σημειώνουν όλες οι πλευρές, το φράγμα άμεσα πρέπει να στελεχωθεί με το αναγκαίο αριθμητικά προσωπικό όλων των ειδικοτήτων που απαιτούνται, ώστε να είναι διασφαλισμένη η ορθολογική και αποτελεσματική λειτουργία των εγκαταστάσεων.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Χερσονήσου, Ζ. Δοξαστάκης, ξεκαθαρίζει ότι η συμμετοχή και των τριών ΔΕΥΑ στη διοίκηση του έργου είναι επιβεβλημένη. Μάλιστα, ειδικά για το Δήμο Χερσονήσου, σημειώνει ότι στα διοικητικά του όρια έχουν χωροθετηθεί πέντε υποέργα του συστήματος υδροδότησης από το φράγμα Αποσελέμη και έχει δεχθεί μεγάλη επιβάρυνση, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει αντισταθμιστεί αυτή η κατάσταση, κατά τις επιταγές της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Ο ίδιος σημειώνει ότι «δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε, διότι ήμασταν από αυτούς που είχαμε τονίσει όταν σχεδιαζόταν το έργο, ότι δεν θα μπορούσε να καλύψει για 30 χρόνια τις ανάγκες των Δήμων για τους οποίους σχεδιάζεται.
Το έργο έχει δυνατότητα αποθήκευσης 27 εκατ. και μέση ετήσια απολήψιμη ποσότητα νερού 17 εκατ. κυβικά. Φτάσαμε στο σημείο, φέτος να είναι διαθέσιμη η ποσότητα των 3,5 εκατ. κυβικών νερού, όταν οι ανάγκες είναι πολύ περισσότερες. Στη βάση αυτή δεν ζητούμε την πλήρη κάλυψη των αναγκών, αλλά να τηρούνται οι συμφωνίες σε σχέση με την διαχείριση της κατανομής του νερού.
Όταν υπάρχουν αυτές οι έκτακτες διακοπές με όλες αυτές τις συνέπειες τις καθυστερήσεις, το σύστημα θα “τιναχθεί στον αέρα”. Σε όλα αυτά τα ζητήματα προσθέτουμε ότι η περιοχή της Λαγκάδας θυσιάστηκε, ώστε το έργο να δώσει λύση στα σοβαρά υδρευτικά προβλήματα του τόπου.
Όλο αυτό το παζλ των κρίσιμων ζητημάτων αναδεικνύει ως κεντρικό θέμα ότι δεν μπορεί να υπάρχει ορθολογική λειτουργία του φράγματος, αν δεν συμμετέχουν οι καταναλωτές Δήμοι. Συγκεκριμένα η στόχευση είναι να δρομολογήσουμε εξελίξεις για τη δημιουργία φορέα, όπως το 2012 το Υπουργείο είχε συμφωνήσει.
Ο φορέας, που πρέπει να ηγηθεί αυτό το έργο, πρέπει να είναι ένας τοπικός αναπτυξιακός οργανισμός, στον οποίο θα συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι Δήμοι η Περιφέρεια Κρήτης και το Υπουργείο Υποδομών. Άρα, διεκδικούμε συμμετοχή και ρόλο και στη λειτουργία και στην επίλυση των προβλημάτων.
Από την άλλη πλευρά, έργα που είναι απαραίτητα σε σχέση με την εξοικονόμηση και την αντιμετώπιση των διαρροών λόγω της κακής κατασκευής και συγκεκριμένα ο αγωγός από τα Μάλια ως το Ηράκλειο θα δώσει ανακούφιση και λύση. Πρέπει να επισκεφθούμε όλους τους αρμόδιους υπουργούς και να δώσουμε λύση».