Επτά μήνες μετά από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και πριν εκπνεύσει το 2023, ανοίχτηκαν μόλις χθες οι τεχνικές προσφορές για το λεγόμενο «μεγάλο τμήμα» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από τα Χανιά ως το Ηράκλειο.
Αφού είχαν περάσει δύο εβδομάδες σκληρής κριτικής απέναντι στην κυβέρνηση για την καθυστέρηση ανοίγματος των προσφορών κι αφού είχε γίνει πλήθος διαρροών αναφορικά με την πρόθεση της κυβέρνηση να έρθει σε συνεννόηση με τις εταιρείες που δεν ευοδόθηκε, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε πως ανοίγει τις τεχνικές προσφορές, ανακοινώνοντας παράλληλα έντεχνα και υπενθυμίζοντας πως είναι «προσωπική βούληση του πρωθυπουργού να προχωρήσει το έργο».
Την ίδια στιγμή ανακοινώθηκε επίσης, αφού πρώτα είχαν προηγηθεί ωστόσο μυστικές συναντήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου, πως έχει ζητηθεί από τους τρεις ενδιαφερόμενους να παραταθεί ο χρόνος ισχύς των προσφορών και κατ’ επέκταση των αντίστοιχων εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης μέχρι τις 7 Μαρτίου 2024. Η ανακοίνωση συνοδεύτηκε από την επισήμανση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι από την στάση των εταιρειών θα εξαρτηθεί και ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές, στον οποίο και συμμετέχουν η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις- Μυτιληναίος, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam.
Η συγκεκριμένη επισήμανση του Υπουργείου είναι προφανές ότι αφορά προσωπικά τον ίδιο τον Ευάγγελο Μυτιληναίο ο οποίος συμμετέχει στα σχήματα που έχουν υποβάλει προσφορές και που έχει εκφράσει έντονα και δημόσια τη δυσφορία και τη δυσαρέσκεια του για τον τρόπο που η κυβέρνηση χειρίστηκε συνολικά το θέμα διαχείρισης του έργου.
Στο Forum μάλιστα του Οικονομικού Ταχυδρόμου ο Ευάγγελος Μυτιληναίος είχε τοποθετηθεί αφήνοντας να εννοηθεί πως υπήρχαν πολλές σκιές στη διαδικασία, ενώ δήλωνε πως δεν μπορεί να κάνει τίποτα παρά να περιμένει μέχρι η κυβέρνηση να αποφασίσει να προχωρήσει το θέμα. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα που προκύπτουν από διαρροές, ο ισχυρός άνδρας της χώρας, είχε αποχωρήσει προ ημερών από συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμο, ισχυριζόμενος πως τα όσα προετοιμάζει η κυβέρνηση ήταν διαφορετικά από αυτά που είχαν άτυπα συμφωνηθεί στην αρχή.
Σε κάθε περίπτωση τόσο η κυβέρνηση όσο και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσιάζουν την εξέλιξη ως ιδιαίτερα σημαντικά, τονίζοντας πως προχωρούν επιτέλους στην Ελλάδα τα μεγάλα έργα στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές.
«Τα έργα προχωρούν, η Ελλάδα αναπτύσσεται, ισχυροποιείται και αναβαθμίζεται», τονίζει ο κ. Σταϊκούρας για να προσθέσει:
«Στο σύνολό του ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα συνδέει τον Κίσσαμο, στο δυτικό άκρο της Κρήτης, με τη Σητεία στο ανατολικό. Με την ολοκλήρωσή του, θα παραδοθεί στο νησί ένας ασφαλής και σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα απαλλάξει την Κρήτη από τα δεκάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο, με θύματα ως επί το πλείστον νέους ανθρώπους».
Υπενθυμίζεται ότι, o ΒΟΑΚ έχει προβλεφθεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με περίπου 427 εκατομμύρια ευρώ που εξασφαλίστηκαν για την κατασκευή του και με τα οποία καλύπτεται το σκέλος της δημόσιας συμμετοχής. Από αυτά, περίπου 200 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτήσουν το τμήμα της παραχώρησης Χανιά – Χερσόνησος και 90 εκατ. ευρώ τη ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη. Τα υπόλοιπα κονδύλια καλύπτουν την κατασκευή του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που υλοποιείται ως δημόσιο έργο.