Τα διόδια, οι χρηματοδοτήσεις και τα εργοτάξια.
Τέλος του 2022 αναμένεται να αρχίσουν να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) σύμφωνα με τις επίσημες πολιτικές δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού Κ.Κυριάκου Μητσοτάκη, που προχθές ανακοίνωσε και επισήμως τα βήματα, τους χρόνους, την πηγή χρηματοδότησης και τη μέθοδο υλοποίησης του μεγάλου αυτού έργου που θα φέρει διόδια στην Κρήτη.
Οι επίσημες εξαγγελίες του Πρωθυπουργού από τα Χανιά έγιναν παρουσία πολυπληθούς κυβερνητικού κλιμακίου και αυτοδιοικητικών που χειροκρότησαν με ανακούφιση τις πολιτικές δεσμεύσεις του, σύμφωνα με τις οποίες ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα του μεγάλου εργοταξίου που θα αναπτυχθεί από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ.
Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια, θα υλοποιηθεί με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, εξηγώντας ότι ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα, με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
«Εμείς λέμε ξεκάθαρα για διόδια, γιατί δεν θέλουμε να κοροϊδεύουμε τον κόσμο»
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο ΒΟΑΚ όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια, το ύψος των οποίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Πού βρισκόμαστε σήμερα
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, εξήγησε ότι το έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, έκανε άλματα καθώς εξασφαλίστηκαν μελετητική ωριμότητά, χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα. Έτσι αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη. Οριστικοποιήθηκε επίσης
η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.
Όπως τονίσθηκε το υπουργείο διατήρησε την επιλογή για τμηματική δημοπράτηση του έργου – με Σύμβαση Παραχώρησης, ΣΔΙΤ και Δημόσιο έργο – με σεβασμό στη συνέχεια του κράτους. Αλλά και για να μη χαθεί και άλλος χρόνος και υπάρξουν επιπλέον δικαστικές εμπλοκές με την ακύρωση των δύο διαγωνισμών που είχαν ήδη ξεκινήσει.
Τα επόμενα βήματα
Από το μηδέν στήθηκε όλος το σχεδιασμός του έργου με ευθύνη του Πρωθυπουργού Κ.Μητσοτάκη έσπευσε να ξεκαθαρίσει ο κ. Καραμανλής τονίζοντας ότι η «η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής. Ο προγραμματισμός που έχει δρομολογηθεί προβλέπει ότι θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.
Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο. Με βάση το σχεδιασμό που ανακοινώθηκε θα προχωρήσει το έργο Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης).
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα. Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ Με σύμβαση παραχώρησης θα προχωρήσει το έργο Χανιά – Ηράκλειο. Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και του παράπλευρου, κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
Προβλέπεται να δημιουργηθούν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Επίσης θα κατασκευαστούν 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ. 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος. Αντίστοιχα θα γίνουν 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου. Το εκτιμώμενο κόστος φτάνει τα 1,32 δισ ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στο τμήμα του έργου Χερσόνησος – Νεάπολη, θα προχωρήσει με ΣΔΙΤ. Το μήκος αυτοκινητοδρόμου είναι 22,44 χλμ. και του παράπλευρου κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα, 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ , 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.).
Επίσης 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.), ένα cut & cover διπλού κλάδου (215 μ), 5 νέους ανισόπεδους κόμβους. Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος Ήδη κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού. Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ. Στο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος το μήκος του αυτοκινητοδρόμου είναι 14,0 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα, 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022 και το εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ. Σε ό,τι αφορα στο τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία, το υπουργείο ανακοίνωσε ότι θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου. Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.