Λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη δημιουργία δικτύου μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης αστικών στερεών αποβλήτων, που προβλέπει τη χωροθέτηση μονάδας στην Κρήτη, και ειδικότερα στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, με γραπτή ανακοίνωσή του, ο πρόεδρος του Ενιαίου Συνδέσμου Διαχείρισης Αποβλήτων Κρήτης (ΕΣΔΑΚ), δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, εκφράζει την ανησυχία του και τον προβληματισμό του για τα κρίσιμα ζητήματα που εγείρονται από τους κυβερνητικούς χειρισμούς, τονίζοντας -μεταξύ άλλων- ότι «ο σχεδιασμός αυτός προκαλεί ανησυχία, προβληματισμό και μια σειρά ερωτημάτων:
Εκτός από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, το ενδεχόμενο συγκέντρωσης απορριμμάτων από το νότιο Αιγαίο στην Κρήτη, με όλες τις επιβαρύνσεις που συνεπάγεται αυτό στις μεταφορές και την κυκλοφορία, το κόστος λειτουργίας και τα τέλη, με τα οποία θα επιβαρύνονται οι πολίτες, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί ο κεντρικός αυτός σχεδιασμός, ο οποίος είναι “εθνικός” και δεν περιλαμβάνεται στον εγκεκριμένο περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων.
Έχουμε ζητήσει πλήρη και αναλυτική ενημέρωση για το θέμα από το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε -στη συνέχεια- να τεθεί, όπως προβλέπεται, στα συλλογικά μας όργανα και να εκφραστούμε επίσημα».
Όπως έχει γράψει η «Π», η Κρήτη και συγκεκριμένα το Ηράκλειο, έχουν επιλεγεί από το Υπουργείο για τη χωροθέτηση εργοστασίου καύσης, με πιθανότερο σημείο χωροθέτησης την περιοχή της ΒΙ.ΠΕ., γεγονός που ήδη έχει αρχίσει να «ανάβει φωτιές» στην περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού, η οποία, την ίδια ώρα που ετοιμάζεται να αποφορτιστεί από το βάρος του Αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης», ενδέχεται να κληθεί να υποδεχτεί μια βαριά αντιπεριβαλλοντική υποδομή, η οποία, για να λειτουργήσει, θα πρέπει να καίει τα σκουπίδια όχι μόνο όλης της Κρήτης, αλλά και της Ρόδου και της Καρπάθου και της Σαντορίνης, τα οποία θα εισάγει ακτοπλοϊκά.
Ένα τέτοιο σενάριο δημιουργεί εκρηκτικά ζητήματα για την περιοχή της ΒΙ.ΠΕ., της Καλλιθέας, του Σκαλανίου και ενός σημαντικού τμήματος του Ηρακλείου, που θα πρέπει να σηκώνουν το βάρος και τις παρενέργειες του αδηφάγου εργοστασίου καύσης.
Ένα δεύτερο σενάριο, που μπαίνει στο κάδρο, είναι αυτό των Πέρα Γαλήνων, όπου, όμως και εκεί, θα ανοίξουν τεράστια θέματα, αφού ο όμορος Δήμος, την ώρα που καταβάλλει μια προσπάθεια να αποφορτιστεί από τις βαριές περιβαλλοντικά λειτουργίες που σηκώνει στις πλάτες του, ενδέχεται να κληθεί να φορτωθεί ένα ακόμα φορτίο με βαρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Θυμίζουμε ότι το έργο πρόκειται να δρομολογηθεί ως ΣΔΙΤ, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν χρηματοδοτεί αυτές τις υποδομές, και για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Περιβάλλοντος -σύμφωνα με τον αθηναϊκό Τύπο- έχει ήδη διαβουλευτεί με εκπροσώπους των εταιρειών ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ, AKTOR, MOTOR OIL, METLEN και Μεσόγειος, ενώ δεν είχαν προσκληθεί κοινωνικοί εταίροι και κυρίως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, που έως σήμερα διαχειρίζεται ετησίως 5 εκατομμύρια τόνους απορριμμάτων πανελλαδικά.
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι η όλη διαδικασία εξελίσσεται, χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης, που μένει να αποδειχτεί, εάν θα αναλάβει τις ευθύνες της, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ή αν θα καλυφθεί πίσω από τους χειρισμούς του Υπουργείου, που επιμελώς την άφησαν εκτός συζήτησης.
Όπως είναι γνωστό, στο Ηράκλειο είχε επιχειρηθεί σχεδόν 20 χρόνια πριν να εγκατασταθεί εργοστάσιο καύσης, αλλά ο σχεδιασμός «έπεσε στο κενό», μετά τις πρωτόγνωρες κινητοποιήσεις του κόσμου που αντέδρασε μαζικά και απέτρεψε τον σχεδιασμό.