Εργαζόμενοι στην Καθαριότητα: Παράνομη η συνέχιση της αποκομιδής από τον ιδιώτη

«Μετά την έκδοση ακυρωτικής απόφασης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η αρχική απόφαση του Δήμου περί απευθείας ανάθεση της αποκομιδής των απορριμμάτων στο πλαίσιο του “προγράμματος – γέφυρα“, θεωρείται ότι δεν υφίσταται πλέον και παύει να παράγει έννομα αποτελέσματα.

Η ακύρωση έχει αναδρομική ισχύ (ex tunc), σύμφωνα με τα άρθρα 225-227 του Ν. 3852/2010». Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων ο Σύλλογος Εργαζομένων στην υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου Ηρακλείου, στην οποία υπογραμμίζεται ότι «ο Δήμος υποχρεούται να σταματήσει αμέσως κάθε ενέργεια εκτέλεσης που βασίζεται στην ακυρωθείσα απόφαση» καταλήγωντας πως οποιαδήποτε συνέχιση μετά την ακύρωση είναι παράνομη.

«Η Δημοτική Αρχή επιμένει στο αποτυχημένο πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ και έρχεται με νέα απευθείας ανάθεση στηριζόμενη στο άρθρο 32 Ν. 4412/2016, καθώς και με ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ της διεύθυνσης Καθαριότητας και Ανακύκλωσης 107867/24-9-2025 που αφορά την παρούσα απόφαση». Ο Σύλλογος, στην ίδια επιστολή θέτει μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα προς τη Δημοτική Αρχή, όπου τονίζει μεταξύ άλλων:

1) Ποιος ο λόγος ξανά εμπιστευτικού εγγράφου, καθώς εσείς σαν Δημοτική Αρχή μάς εγκαλούσατε σαν Σύλλογο για προσωπικά δεδομένα;!

Και τώρα ξανά κάνετε εμπιστευτικά έγγραφα.

Βλέπουμε τις συγγραφές υποχρεώσεων, τεχνική έκθεση κλπ.

Διάφορες επισημάνσεις.

Κόστος απόσβεσης παλαιότητας απορριμματοφόρων 10 χρόνια.

Κόστος καυσίμων πετρελαίου 1.60€ 1L

Πόσα χιλιόμετρα θα διανύουν κατά μέσο όρο τον μήνα τα απορριμματοφόρα ανακύκλωσης 86 για εξαήμερη εργασία;

2) Με τι διαδικασίες θα πληρωθούν τα χρηματικά εντάλματα στο μεσοδιάστημα της ακύρωσης από την Αποκεντρωμένη, καθώς βλέπουμε δεν σταματάει η αποκομιδή και συνεχίζεται κανονικά μέχρι που βγήκε η νέα ανάθεση που πέρασε από τη Δημοτική Επιτροπή;

3) Η νέα απόφαση δημάρχου, αναφέρει ότι υπάρχει έκτακτη ανάγκη στην αποκομιδή της ανακύκλωσης. Καλά, 29 μέρες δεν είχατε το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ, πάλι εκτάκτου ανάγκης είναι, δηλαδή υπάρχει ομολογία ότι δεν έγινε τίποτα για 29 ημέρες, καθώς είναι ίδια η κατάσταση με την πρώτη ανάθεση που ήταν και αυτή εκτάκτου ανάγκης στην αποκομιδή ανακύκλωσης;

4) Στην απευθείας σύμβαση αναφέρει 180 χιλιάδες ευρώ;

Μισθώσαμε τα απορριμματοφόρα του Δήμου Ηρακλείου με 26,437 χιλιάδες ευρώ, αυτά ενσωματώθηκαν μέσα, δηλαδή θα ήταν 206 χιλιάδες ευρώ που θα πάρει ιδιώτης για 80 ημέρες;

Και η παλιά ανάθεση που ακυρώθηκε είχε 184 χιλιάδες ευρώ για 90 ημέρες;

Βλέπουμε και μια διαφορά 4 χιλιάδες ευρώ, είναι τα μέσα ατομικής προστασίας που εκεί τα πληρώνατε στον ιδιώτη παρανόμως, σύμφωνα με την Αποκεντρωμένη, όμως στους εργαζόμενους του Δήμου Ηρακλείου ούτε λόγος για την πληρωμή τους και την ένδυσή τους. Ας το κάνουμε λιανά, ο ιδιώτης εδώ και 29 ημέρες κάνει αποκομιδή ανακύκλωσης με τα γνωστά αποτελέσματα – κάδοι γεμάτοι, χρησιμοποιώντας τα απορριμματοφόρα του Δήμου Ηρακλείου παρανόμως, σύμφωνα με την απόφαση της Αποκεντρωμένης που ακύρωσε την ανάθεση αυτή.

Για την αστοχία της απευθείας ανάθεσης που βγήκε άκυρη, ποιος θα πληρώσει τα ανταλλακτικά των απορριμματοφόρων και τα καύσιμά τους για 29 ημέρες, καθώς ο ιδιώτης τα χρησιμοποιούσε τσάμπα, αφού βλέπουμε ότι ο ιδιώτης δεν έχασε ούτε ένα ευρώ από την παλιά με τη νέα ανάθεση;

5) Στην νέα απόφαση δημάρχου, αναφέρει ξεκάθαρα ότι θα γίνεται ανακύκλωση από τον ιδιώτη σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, άρα βάρδιες με εργαζομένους από τον Δήμο Ηρακλείου δεν θα δούμε, καθώς στην προηγούμενη ανάθεση υπήρχαν 3 βάρδιες ανακύκλωσης που επιχειρούσαν εργαζόμενοι του Δήμου Ηρακλείου. Άρα πού ξεκουράζονταν οι εργαζόμενοι του Δήμου Ηρακλείου; Που σε συχνές αναφορές το έλεγε η Δημοτική Αρχή, σαν υπερασπιστής των εργαζόμενων.

6) Με 15 εργαζόμενους, ο τέταρτος μεγαλύτερος Δήμος της χώρας έλυσε το πρόβλημα του;

7) Τα αντανακλαστικά της Δημοτικής Αρχής ήταν με μια λέξη – αστραπή, 23/9/2025 ακύρωση από την Αποκεντρωμένη και αναρτήθηκε στις 24/9/2025 και ώρα 21:58 η απόφαση απευθείας ανάθεσης από τον Δήμο Ηρακλείου.

Μακάρι να ήταν και για τον οργανισμό του Δήμου Ηρακλείου αυτή η κίνηση αστραπής, και όχι 17 μήνες που έκανε να έρθει σαν θέμα, για να ανοίξουνε νέες θέσεις μόνιμων στον Δήμο Ηρακλείου.

8) Στην νέα απόφαση του δημάρχου για το κατεπείγον της κατάστασης, αναφέρει έγγραφα της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας Π.Ε. Ηρακλείου με ημερομηνίες 28/07/2025-01/08/2025-12/08/2025. Για ποιο λόγο δεν αναφέρθηκε μέσα στην απόφαση δημάρχου και το έγγραφο που απέστειλε ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κρήτης;

9) Στη νέα απευθείας ανάθεση βγήκε ο όρος να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο απορριμματοφόρα της ανακύκλωσης ΕΕΑΑ, για ποιον λόγο;