Σε προχωρημένη πλέον φάση θεωρείται ότι βρίσκεται το μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που ξεπερνά τα 1.7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση της κυβέρνηση το ανατολικό τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζεται, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη βρίσκεται στη φάση της υπογραφής σύμβασης και το δυτικό τμήμα από τα Χανιά ως και τη Χερσόνησο βρίσκεται στη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Με δεδομένο ότι οι εκλογές έρχονται μέσα στους επόμενους μήνες, πολύ σύντομα αναμένονται οι ανακοινώσεις για την υπογραφή της Σύμβασης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη από ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, καθώς και την ανάδειξη αναδόχου για το βασικό τμήμα της οδού από τα Χανιά έως και τη Χερσόνησο.
Ο διαγωνισμός διεξάγεται με τη μέθοδο της παραχώρησης και συμμετέχουν 4 σχήματα: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών και πως θα διαμορφωθούν οι συμμαχίες για το έργο.
Με δεδομένη πάντως την εμπειρία που υπάρχει από αντίστοιχες δημοπρατήσεις, η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου απαιτεί χρόνο καθώς πρόκειται για ογκώδη διαγωνισμό. Επιπρόσθετα δεν γνωρίζουμε αν εδώ υπάρξει κάποια προσφυγή που θα μπορούσε να καθυστερήσει την διαδικασία. Σε σχέση τώρα με τα χρονοδιαγράμματα: Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 αναμένεται η κοινοποίηση της ανάθεσης για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος και το Χερσόνησος-Νεάπολη.
Το τέταρτο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Αντίστοιχα θα πρέπει στο βασικό τμήμα (Χανιά-Χερσόνησος) η πρόοδος να έχει φτάσει το 15% που σημαίνει:
-Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
-Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες– Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει 2 κόμβους. Συνολικό μήκος γεφυρών: 2.036m Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10.215m3.
-Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο. Συνολικό μήκος γεφυρών: 710μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4.230m.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως στις αρχές του 2026 θα λειτουργούν περίπου 30 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Αν σε αυτά προστεθεί και το τμήμα Ηράκλειο-Χερσόνησος που αναβαθμίστηκε την περασμένη δεκαετία, τότε φτάνουμε περίπου στα 40 χιλιόμετρα.
Το πιο απαιτητικό τμήμα, αυτό της παραχώρησης, εκτιμάται πως η κατασκευαστική του περίοδος θα ξεκινήσει το 2024 και θα διαρκέσει περίπου 4 έτη. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια αναμονή δύο επιπλέον ετών, μέχρι το 2028 για να δούμε τον ΒΟΑΚ σε πλήρη λειτουργία, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Με την πρόσφατη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Θόδωρου Σκυλακάκη, το έργο εξασφάλισε 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το συνολικό κόστος του έργου Χανιά-Χερσόνησος εκτιμάται σε πάνω από 1,1 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο νέο έργο παραχώρησης της χώρας.
Ο ΒΟΑΚ με την κατασκευή και λειτουργία του θα καταστεί από την πρώτη ημέρα, ο πιο “έξυπνος” αυτοκινητόδρομος της χώρας καθώς θα έχουν ενσωματωθεί στην κατασκευή και τη λειτουργία του όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών.
Αναμένεται να διαθέτει Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), στους οποίους οι οδηγοί θα μπορούν να ξεκουράζονται, να αγοράζουν προϊόντα, ενώ θα υπάρχουν καφέ και εστιατόρια αλλά και σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα θα υπάρχουν σύγχρονοι χώροι με τουαλέτες για τους χρήστες ανά κάποια χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.