το έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελλίου

Θα είναι σαν να έχουν αρχίσει έργα, αλλά έργο δεν θα γίνεται. Όσο κι αν ακούγεται σαν προφητεία του γέροντα Παΐσιου, η φράση αποτυπώνει την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στο εργοτάξιο του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελλίου και θυμίζει παλιές, καλές εποχές, κατά τις οποίες μια κορδέλα εγκαινίων θα μπορούσε να κοπεί και… δέκα φορές.

Τι συμβαίνει όμως πραγματικά στο Καστέλλι; Ήταν σχεδόν έναν χρόνο πριν (για την ακρίβεια 21 Φεβρουαρίου 2019) όταν ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ερχόταν στο Καστέλλι, μαζί με τους επενδυτές – συμπεριλαμβανομένων και των Ινδών – για να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης για τη δημιουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Τον Φεβρουάριο του 2019 είχε πραγματοποιηθεί η υπογραφή της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι
Τον Φεβρουάριο του 2019 είχε πραγματοποιηθεί η υπογραφή της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Τότε μάλιστα ο υπουργός έκανε και… πλακίτσα με τον πρόεδρο της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης» Μιχάλη Γουρζή, ζητώντας του να ολοκληρώσει το έργο σε λιγότερο από πέντε χρόνια, αφού έχει τη δυνατότητα και την τεχνογνωσία να το πράξει.

Από εκείνη την ημέρα χρειάστηκαν σχεδόν τρεις μήνες, έως ότου φθάσει η συμφωνία στη Βουλή των Ελλήνων για να κυρωθεί επίσημα με ευρεία συναίνεση από το Σώμα.

Στη συνέχεια, κι αφού πέρασαν σχεδόν οκτώ μήνες, οι κάτοικοι του Καστελλίου είδαν τις πρώτες μπουλντόζες στην περιοχή τους, τον Οκτώβριο του 2019, θεωρώντας πως μετά την υπογραφή το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αφού οι κάτοικοι ενημερώθηκαν πως οι εκριζώσεις των ελαιόδεντρων αποτελούν μέρος των πρόδρομων εργασιών και όχι των εργασιών κατασκευής.

έναρξη των εργασιών του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελλίου
Ως το τέλος του μήνα αναμένονται οι υπογραφές για την επίσημη έναρξη των εργασιών

Δύο μήνες μετά, κι αφού πλέον το 2019 έφθανε στο τέλος του, οι πολίτες ενημερώθηκαν πως δέκα μήνες μετά την περίφημη και εορταστική υπογραφή της σύμβασης για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι, το Δημόσιο δεν είχε καταφέρει να εξασφαλίσει την περιβόητη χρημαοδότησή του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προκειμένου να συμβάλει με το προβλεπόμενο 45,9% στην κατασκευή του έργου.

Τελικά, το ελληνικό Δημόσιο και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προχώρησαν στην υπογραφή της σύμβασης για τη χρηματοδότηση των 180 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία και αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του κράτους για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στην περιοχή του Καστελλίου.

εργοτάξιο για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Κι όμως φαίνεται πως ο χρόνος ακόμα δεν έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα, παρά το γεγονός πως έχει περάσει ήδη ένα έτος από την πρώτη υπογραφή της σύμβασης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Π», το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών έχει ενημερώσει τόσο την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., όσο όμως και τον Δήμο Μινώα Πεδιάδος, ότι η πολυπόθητη επίσκεψη του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή στην Κρήτη αναμένεται στην περίοδο μεταξύ 22 και 27 Ιανουαρίου.

Από το Υπουργείο δεν έχουν δοθεί περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τον χαρακτήρα που θα έχει η επίσκεψη, ωστόσο, σύμφωνα με τις υφιστάμενες εκτιμήσεις και με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχουν ανακοινωθεί, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται όλοι οι εμπλεκόμενοι να συναντηθούν στην Κρήτη, προκειμένου να υπογραφεί και επίσημα η παραχώρηση για την έναρξη των εργασιών, από την οποία κι έπειτα θα αρχίσει να μετρά και το κατασκευαστικό διάστημα της πενταετίας που απαιτείται για την ολοκλήρωση του έργου.

 

Το ΣΧΟΟΑΠ

Στο μεταξύ και παρά τις όποιες αναμονές ως την επίσημη έναρξη του έργου, στις πολύ θετικές εξελίξεις εντάσσεται το γεγονός ότι ο αρμόδιος υφυπουργός Δημήτρης Οικονόμου δεσμεύθηκε από το βήμα της Βουλής, ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος, μέσω του Πράσινου Ταμείου, θα χρηματοδοτήσει το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, που θα κοστίσει περίπου μισό δισ. ευρώ.

Με βάση τις ανακοινώσεις του υφυπουργού, το Σχέδιο θα υλοποιηθεί σε δύο στάδια, καλύπτοντας όλη την εδαφική περιφέρεια του δήμου.

Ο κ. Μανώλης Φραγκάκης αναλαμβάνει τα «ηνία» του Δήμου Πεδιάδας

Η συγκεκριμένη απόφαση, που αποτελεί διαχρονικά πάγιο αίτημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, ήρθε έπειτα από τις επαφές που είχε ήδη από τον Σεπτέμβριο ο αρμόδιος υφυπουργός με τον δήμαρχο της περιοχής Μανώλη Φραγκάκη, που του είχε εξηγήσει τη σπουδαιότητα της κατάρτισης του σχεδίου.

Το θέμα ήρθε και στη Βουλή, όταν ο αρμόδιος υφυπουργός απάντησε στον γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής και βουλευτή Ηρακλείου, Βασίλη Κεγκέρογλου.

Με αφορμή τα παραπάνω ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας κ. Μανώλης Φραγκάκης κάνει λόγο για «μια πολύ σημαντική εξέλιξη, όπως αυτή της χρηματοδότησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, η υλοποίηση του οποίου θα διασφαλίσει την ορθολογική ανάπτυξη και προστασία της περιοχής».

Ταυτόχρονα, επισημαίνει πως «ως δημοτική αρχή, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, κινηθήκαμε τεκμηριωμένα και με ταχύτητα, διεκδικώντας και διασφαλίζοντας από την Πολιτεία αυτό που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό, θέλω να ευχαριστήσω θερμά την πολιτική ηγεσία τόσο του Υπουργείου Περιβάλλοντος – και ιδιαίτερα τον υφυπουργό κ. Οικονόμου ο οποίος έγκαιρα κατανόησε την αναγκαιότητα της διεκδίκησής μας και δεσμεύτηκε από την πρώτη στιγμή για τη χρηματοδότηση και υλοποίηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, δέσμευση την οποία επιβεβαίωσε και στη Βουλή των Ελλήνων – όσο και του Υπουργείου Υποδομών, καθώς και όσους συνέβαλαν στην προώθηση του σχετικού αιτήματος του Δήμου».

Και καταλήγει ο κ. Φραγκάκης σημειώνοντας πως «το επόμενο διάστημα θα έχουμε μια ακόμα συνάντηση στην Αθήνα με το αρμόδιο Υπουργείο για να οριστικοποιήσουμε όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες για την εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου στον Δήμο μας».