ΒΟΑΚ

Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται η κυβέρνηση στο να επιλέξει το χρηματοδοτικό μοντέλο για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Όπως ήδη έχει αποκαλύψει πρώτη η «Π», το επικρατέστερο σενάριο χρηματοδότησης του έργου είναι μέσω της Αττικής Οδού, γεγονός που ενισχύεται από τις δηλώσεις του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, που έχει αναφέρει ότι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας θα υλοποιηθεί μέσα από ένα διαφορετικό μοντέλο παραχώρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Π», ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει ήδη παραδώσει το αναλυτικό σχέδιο χρηματοδότησης στον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, προκειμένου να το εγκρίνει και να παρουσιαστεί επίσημα πρώτα απ’ όλα στην Κρήτη.

Με δεδομένες τις ημερομηνίες, βέβαια, και τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα, η δέσμευση του υπουργού Κώστα Καραμανλή για κάθοδο και αναλυτική ενημέρωση για τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη, πριν το τέλος του 2019, φαίνεται πως μοιάζει αρκετά δύσκολη, αφού το πρόγραμμα μάλλον… δεν βγαίνει. Αυτό το σενάριο ενισχύεται και από το γεγονός πως τα στελέχη του κόμματος τοπικά δεν έχουν κάποια ενημέρωση για άμεση κάθοδο του υπουργού ή για σχεδιασμό επίσκεψης, η οποία με δεδομένο πως χρειάζεται κάποιο διάστημα  προετοιμασίας, ειδικά για τέτοιας κλίμακας ανακοινώσεις, μοιάζει μάλλον απίθανη εντός του Δεκεμβρίου.

ΒΟΑΚ Θέμα "Π"

Ενώ όμως η επίσκεψη του υπουργού μοιάζει αμφίβολη μέσα στον μήνα, σχεδόν βέβαιη θεωρείται η χρηματοδότηση του έργου μέσω της Αττικής Οδού. Αυτό συμβαίνει, αφού οι παραχώρηση λήγει το 2024, οπότε ως επικρατέστερο φαντάζει το σενάριο να «κολλήσει» η Αττική Οδός με τον Βόρειο Οδικό Άξονα, ώστε με αυτό τον τρόπο να χρηματοδοτηθεί και να καταστεί κατ’ αρχάς βιώσιμος και κατά δεύτερον χρηματοδοτήσιμος από τις τράπεζες.

Αναφέρεται ότι το συγκεκριμένο μοντέλο χρηματοδότησης ήδη εφαρμόζεται στη Νέα Οδό, όπου το τμήμα του Μαλιακού, από τη Μεταμόρφωση ως τη Σκαρφεία Φθιώτιδας, ενισχύει χρηματοδοτικά την Ιόνια Οδό.

Όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, το σημείο – κλειδί που θα καθορίσει τελικά τον τρόπο του διαγωνισμού θα είναι ο όρος «βιώσιμος».  Οι σύμβουλοι του Υπουργείου, όπως προκύπτει από πηγές πληροφόρησης, θεωρούν ότι η τριπλή διαδικασία την οποία είχε εισηγηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, περιελάμβανε κατ’ αρχάς μεγάλη συμμετοχή του Δημοσίου, κατά δεύτερον την ανάγκη υπέρογκης επιδότησης και κατά τρίτων πληρωμές διαθεσιμότητας, που ως μίγμα θα εκτίνασε το συνολικό κόστος του έργου σε επίπεδα υψηλότερα σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο αυτοκινητόδρομο της χώρας.

Με βάση το μοντέλο που προωθείται τη δεδομένη στιγμή, επιδιώκεται μια μικρότερη συμμετοχή του Δημοσίου και χρηματοδότηση από άλλη παραχώρηση, προκειμένου το έργο να γίνει βιώσιμο.

Αυτό βέβαια δεν σημάνει ότι είναι δεδομένη η αποφυγή των διοδίων, αφού όπως τονίζουν παράγοντες του Υπουργείου, διόδια προβλέπονταν και στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία ωστόσο ήταν «συγκαλυμμένα» και η ηγεσία του Υπουργείου απέφευγε να αναφερθεί σε αυτά.

Μαμουλάκης: “Τι περιμένει ο Καραμανλής;”

Με έντονο τρόπο αντέδρασε ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, στις διαρροές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Κώστα Καραμανλή για τον ΒΟΑΚ.

«Αποδεικνύεται ότι η κοροϊδία από τον κ. Καραμανλή και την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, δεν έχει όρια» αναφέρει χαρακτηριστικά σε δήλωσή του ο βουλευτής Χάρης Μαμουλάκης τονίζοντας: «Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να σταματήσουν κάθε τι που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Να γκρεμίσουν ό,τι χτίστηκε. Να καταργήσουν ό,τι θεσμοθετήθηκε. Αδιακρίτως, χωρίς αιδώ και με πλήρη αδιαφορία στις ανάγκες της κοινωνίας μας. Αυτή όμως η αντι-ΣΥΡΙΖΑ εμμονή τους αποβαίνει εις βάρος των Κρητικών και των πολλών χιλιάδων επισκεπτών του τόπου μας. Που απαιτούν έναν σύγχρονο, ασφαλή και λειτουργικό ΒΟΑΚ. ΣΗΜΕΡΑ, όχι κάποια στιγμή στο μακρινό μέλλον!».

Ο βουλευτής υποστηρίζει ότι χάρη στις προσπάθειες της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα, υπάρχει ολοκληρωμένη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ.

Έχουν επίσης συντελεστεί, όπως αναφέρει, όλες οι απαλλοτριώσεις  ενώ κάθε αλλαγή στον σχεδιασμό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και μεγάλη καθυστέρηση – και μάλιστα αρκετών ετών – λόγω των χρονοβόρων δικαστικών διαδικασιών που τη συνοδεύουν.

«Σύμφωνα δε με τον χρονικό προγραμματισμό που υπήρξε, τον Σεπτέμβριο του ’19 θα είχαμε και τις τελικές προσφορές των συμμετεχόντων και με αυτόν τον τρόπο, σε ένα διάστημα 4 έως 5 ετών, ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν μια πραγματικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της» τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Μαμουλάκης.

 

Συντυχάκης: “Πότε θα γίνει ο δρόμος;”

Επίκαιρη ερώτηση αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης κατέθεσε στον αρμόδιο υπουργό ο βουλευτής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Μανώλης Συντυχάκης.

«Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) παραμένει σήμερα περίπου όπως φτιάχτηκε πριν 50 χρόνια, για να καλύψει ανάγκες εκείνης της εποχής» αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενο του ο βουλευτής και προσθέτει:

«Το απαράδεκτο οδόστρωμα, οι φθαρμένες γέφυρες, η ίδια η χάραξη, τα απαρχαιωμένα όρια ταχύτητας που επικρατούν σε όλο το μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα, οι κατολισθήσεις εξαιτίας των καιρικών φαινομένων λόγω έλλειψης μέτρων αντιστήριξης είναι βασικοί παράγοντες πρόσκλησης τροχαίων ατυχημάτων.

Τα όποια έργα – ημίμετρα και βελτιώσεις στον ΒΟΑΚ έχουν γίνει μόνο στο ύψος τουριστικών περιοχών π.χ. Γούβες – Μάλια για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των μεγαλοξενοδόχων και του μεγάλου τουριστικού κεφαλαίου».

Όπως υποστηρίζει ο βουλευτής, τα «20 τελευταία χρόνια όλες οι κυβερνήσεις δίνουν συνεχώς υποσχέσεις κατασκευής και συνεχώς αναβολές από χρόνο σε χρόνο».

Σύμφωνα με τον βουλευτή, ο λόγος των αναβολών είναι από την μία το γεγονός πως οι κυβερνήσεις ψάχνουν τρόπο κατασκευής και λειτουργίας, ώστε το κράτος να βάλει τη μικρότερη δυνατή χρηματοδότηση και το κόστος να μεταφερθεί στους «χρήστες», τους εργαζόμενους και από την άλλη να εξασφαλίσουν τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων.

Ο κ. Συντυχάκης υποστηρίζει πως ήδη εργαζόμενοι και οικογένειες πληρώνουν δυσβάστακτους φόρους και τέλη κυκλοφορίας τα οποία «καταλήγουν στις τσέπες επιχειρηματικών ομίλων».

Ο βουλευτής καταλήγει ρωτώντας τον αρμόδιο υπουργό ποια μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε «να κατασκευαστεί άμεσα και χωρίς άλλη καθυστέρηση στην Κρήτη ο Βόρειος Οδικός Άξονας και συνολικά ένα σύγχρονο ασφαλές οδικό δίκτυο στη Κρήτη, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλη μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό, με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό».