Σε ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου για την σχεδιαζόμενη από τη Δημοτική Αρχή μεταρρύθμιση στον τομέα της καθαριότητας, έπειτα από την αντίστοιχη ενημέρωση των εργαζόμενων και των δημοτών μέσω συνέντευξη Τύπου που προηγήθηκαν, προχώρησε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός επεσήμανε ότι το επίπεδο στο οποίο εκτελείται σήμερα η καθαριότητα δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις αλλά και στις υποχρεώσεις του Δήμου. Όμως, το πλαίσιο μέσα στο οποίο θέτει η Δημοτική Αρχή το σχέδιο για την μεταρρύθμιση της καθαριότητας, δεν εξαρτάται από αυτή τη βραχύχρονη συγκυρία. Σκοπός δεν είναι να κάνουμε το Ηράκλειο πιο καθαρό, όπως δεν έχει υπάρξει ποτέ. Και αυτό είναι θέμα στοχοθεσίας. Είναι θέμα επιδιώξεων και αυτές τις επιδιώξεις τις σταθμίζουμε σύμφωνα με αυτό που θεωρούμε ότι πρέπει να αποτελεί απαίτηση όλων μας, ανέφερε ο Δήμαρχος Ηρακλείου.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός μίλησε και για το ευρύτερο τοπίο που έχει αλλάξει με αύξηση του φυσικού αντικειμένου της καθαριότητας με την προσθήκη σημείων όπως ο ΒΟΑΚ, το περιφερειακό οδικό δίκτυο, τα Ενετικά Τείχη και η χερσαία ζώνη.
Τόνισε ότι ο σχεδιασμός αφορά το σύνολο του Δήμου, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι ένας καθαρός Δήμος και η δραστική αναβάθμιση των υπηρεσιών καθαριότητας στο σύνολό του.
Επεσήμανε ότι το σχέδιο εστιάζει στην αποκομιδή και τον οδοκαθαρισμό. Δύο κομβικές υπηρεσίες, καθώς και σε υπηρεσίες καταπολέμησης της αφισορύπανσης, αντιγκραφιτι, παρεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους, κλπ.
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ότι βασική παράμετρος και έγνοια, υπήρξε το εργασιακό περιβάλλον και οι εργασιακές σχέσεις. Δεδομένου ότι είναι γνωστό ότι οι άνθρωποι που εργάζονται σημερα στην καθαριότητα έχουν ξεπεράσει τα όρια της κόπωσης. Μέσα από το σχήμα το οποίο, η Δημοτική Αρχή προτείνει να επέλθει μια κανονικότητα που θα περιλαμβάνει και την ανάπαυση, θα κάνουν οι εργαζόμενοι τη δουλειά για την οποία είναι καταλληλότεροι και αρκετοί από αυτούς θα αναλάβουν επιτελικότερους ρόλους.
Η διαπίστωση, όπως είπε ο Αλέξης Καλοκαιρινός, είναι ότι ο Δήμος υπολείπεται σε πόρους, ανθρώπινους και τεχνικά μέσα.
Με αυτά τα δεδομένα, έχοντας μελετήσει το πρόβλημα και έχοντας τη συνδρομή εξωτερικού συνεργάτη, με μεγάλο κύρος στον χώρο, του Βαγγέλη Μιχαλόπουλου και της ομάδας του, σε συνέργεια με τη Δημοτική Αρχή και τα στελέχη του Δήμου Ηρακλείου, τον Αντιδήμαρχο Νίκο Γιαλιτάκη, τον αν. Προϊστάμενο Μιχάλη Ροβιθη, τον ειδικό σύμβουλο Δημάρχου Σπύρο Δοκιανάκη καταλήξαμε στην μεταρρύθμιση της Υπηρεσίας Καθαριότητας.
Αυτή η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει την αναδιάταξη και ενίσχυση της Υπηρεσίας Καθαριότητας και αφορά σε ένα μεικτό σύστημα, με ανάθεση συγκεκριμένων καθηκόντων σε εξωτερικό συνεργάτη (ο οποίος θα προσφέρει στον μηχανισμό καθαριότητας 151 άτομα προσωπικό, 16 οχήματα διαφόρων κατηγοριών, και δεκάδες μηχανήματα και εξοπλισμό) και ειδικότερα:
1. Την πλήρη αποκομιδή των ανακυκλώσιμων από το σύνολο του Δήμου.
2. Την πλήρη και άμεση απομάκρυνση των ογκωδών και των πρασίνων από το σύνολο του Δήμου.
3. Τις Υπηρεσίες Καθαριότητας στην 1ηΔημοτική Κοινότητα συμπεριλαμβανομένων των Τειχών και της ευρείας χερσαίας ζώνης από το Παγκρήτιο μέχρι την Νέα Αλικαρνασσό.
Η αναδιάταξη αυτή αναθέτει στο επιχειρησιακό εκτελεστικό σκέλος στην Υπηρεσία Καθαριότητας:
1. Την αποκομιδή των συμμείκτων, από το σύνολο του Δήμου, πέραν της 1ης Δημοτικής Κοινότητας.
2. Τον οδοκαθαρισμό επίσης στο σύνολο του Δήμου πέραν της 1ης Δημοτικής Κοινότητας.
3. Τον επιτελικό ρόλο διαρκούς σχεδιασμού, ανασχεδιασμού, ελέγχου και εποπτείας του συνόλου των Υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου των υπηρεσιών του εξωτερικού συνεργάτη.
Καταλήγοντας ο Αλέξης Καλοκαιρονος ανέφερε:
Η Υπηρεσία θα ενισχυθεί στο μέλλον με το προσωπικό που θα χρειάζεται και με έναν λελογισμένο αριθμό συμβασιούχων, τέτοιον ώστε να μην εξαρτάται η απόδοσή της από την ρευστότητα αυτού του καθεστώτος.
Το σχέδιο έχει προσαρμοστικότητα και διάγνωση αναγκών ως προς τους άξονες και τις περιοχές. Θα είναι ένα σχέδιο προσαρμόσιμο. Το παρουσιάζουνε με συναίσθηση ευθύνης. Θεωρούμε ότι είναι δυνατόν να επιτελέσουμε αυτό το ποιοτικό άλμα έτσι ώστε να ζήσουμε σε μια καθαρή πόλη. Και αυτό το σχέδιο θα το υπηρετήσουμε με την Υπηρεσία Καθαριότητας επικεφαλής και με όλες μας τις δυνάμεις.
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο αντιδήμαρχος, Νίκος Γιαλιτάκης, ο οποίος παρουσίασε λεπτομερώς το νέο σχέδιο δράσης για την αναβάθμιση των υπηρεσιών καθαριότητας και την ενίσχυση της καθημερινότητας στην πόλη.
Όπως ανέφερε ο κ. Γιαλιτάκης
Ο επανασχεδιασμός των υπηρεσιών αποκομιδής και οδοκαθαρισμού έγινε με γνώμονα:
- Βελτιστοποίηση της συλλογής των σύμμεικτων αποβλήτων, των ανακυκλώσιμων υλικών, των πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
- Ενίσχυση του οδοκαθαρισμού.
- Παροχή πρόσθετων υπηρεσιών όπως αντιμετώπιση αφισορύπανσης, καθαρισμό γκράφιτι, πλύσιμο κάδων και δρόμων.
Παράμετροι του προτεινόμενου σχεδιασμού:
- Οι αυξανόμενες ποσότητες ογκωδών αποβλήτων.
- Ο υφιστάμενος τρόπος ελλιπούς απομάκρυνσης πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
- Η επιθυμητή και σταθερή συχνότητα συλλογής απορριμμάτων.
- Οι ιδιαιτερότητες της κάθε χωρικής ενότητας (π.χ. 1η Δημοτική Κοινότητα, στενοί δρόμοι, ανάγκη για μικρά οχήματα τύπου Cander).
- Η κατανομή του πληθυσμού και η περιοδικότητα (τουριστική περίοδος, επιβάρυνση 1ης ΔΚ).
Διαδικασία αποκομιδής και οδοκαθαρισμού
Για τα σύμμεικτα απορρίμματα:
Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με 21 δρομολόγια μεγάλων απορριμματοφόρων και δρομολόγια ραντεβού στο κέντρο της πόλης. Υπάρχουν προβλήματα λόγω παλαιού εξοπλισμού, έλλειψης προσωπικού και δύσκολων εργασιακών συνθηκών. Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού είναι χρονοβόρες, ενώ υπάρχει δυσκολία στην προμήθεια νέου εξοπλισμού.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:
- Προστίθενται 5 επιπλέον δρομολόγια και 5 νέα οχήματα.
- Εξασφαλίζεται άμεση κάλυψη βλαβών, σταθερό προσωπικό, ενισχυμένος μηχανισμός ελέγχου.
- Βελτιώνονται οι εργασιακές συνθήκες και ενισχύονται οι υπόγειοι κάδοι.
Για τα ανακυκλώσιμα υλικά:
Σήμερα η αποκομιδή γίνεται με 6-7 δρομολόγια, με εξοπλισμό της ΕΕΑΑ, αλλά υπάρχει έλλειψη μόνιμου προσωπικού και αβεβαιότητα για το μέλλον.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:
- Γίνεται οριζόντια ανάθεση της αποκομιδής.
- Προστίθενται 2 νέα οχήματα και ενισχύεται η αποκομιδή ραντεβού στο κέντρο της 1ης Δ.Κ.
- Ενισχύεται ο μηχανισμός ελέγχου, ενώ βλάβες καλύπτονται άμεσα.
- Προβλέπεται απόκτηση νέου εξοπλισμού μέσω του Ολιστικού Σχεδίου Χωριστής Συλλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών.
Για τα πράσινα και ογκώδη αντικείμενα:
Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με παλιό εξοπλισμό, κατόπιν τηλεφωνικών ραντεβού και εποπτείας, χωρίς να καλύπτονται όλες οι ανάγκες.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:
- Καθιερώνεται σταθερό πρόγραμμα αποκομιδής με 5 τακτικά δρομολόγια καθημερινά και ραντεβού σε συγκεκριμένα σημεία.
- Τα αιτήματα γίνονται και μέσω ψηφιακής πλατφόρμας (App).
- Προστίθενται 6 νέα οχήματα.
- Ενισχύεται η παρακολούθηση σημείων απόρριψης.
Για τον οδοκαθαρισμό:
Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του Δήμου δεν καλύπτεται λόγω έλλειψης προσωπικού και παλιού εξοπλισμού. Οι ανάγκες σε Ενετικά Τείχη, Χερσαία Ζώνη, ΒΟΑΚ, περιαστικές οδούς και πλύσιμο δρόμων δεν καλύπτονται επαρκώς.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:
- Εξασφαλίζεται 100% κάλυψη όλου του Δήμου.
- Προστίθενται 10 νέα σάρωθρα, 6 φυσητήρες, 45 χειραμαξίδια, 3 οχήματα.
- Το προσωπικό αυξάνεται από 63 άτομα σήμερα σε 208 (ή 218 θερινούς μήνες).
- Στην 1η Δ.Κ. θα επιχειρούν 72 οδοκαθαριστές (από 16 σήμερα), στο υπόλοιπο αστικό κομμάτι 100 άτομα (από 34), στις κοινότητες 20 άτομα (από 3), στις λαϊκές αγορές 16 (από 10).
- Καθημερινή οδοσάρωση στην 1η Δ.Κ., οδοσάρωση κεντρικών οδών συνοικιών ανά 15 μέρες, πλύσιμο δρόμων της 1ης Δ.Κ. τρεις φορές την εβδομάδα και των συνοικιών ανά 15 μέρες.
- Άμεση κάλυψη βλαβών και έκτακτων αναγκών.
Επιπλέον:
- Το πλύσιμο κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης θα γίνεται ανά 15 ημέρες περίπου.
- Δημιουργούνται δύο συνεργεία για την καθημερινή απομάκρυνση πανό, αφισών και καθαρισμό επιφανειών από γκράφιτι.
- Δημιουργούνται δύο μεικτά συνεργεία πλήρους επέμβασης (5 ατόμων το κάθε ένα) για πολλαπλές εργασίες καθαριότητας, βαψίματα, συντηρήσεις σε κοινόχρηστους χώρους, όπως πάρκα.
- Δημιουργούνται τρία συνεργεία μηχανικής οδοσάρωσης.
- Δημιουργούνται δύο συνεργεία των δύο ατόμων για πλύσιμο κάδων και δρόμων.
- Ενισχύεται το συνεργείο αντικατάστασης/τοποθέτησης κάδων με 5 άτομα (από 1 οδηγό και 1 άτομο σήμερα).
- Τοποθετούνται νέοι ηλιακοί αυτοσυμπιεζόμενοι κάδοι στην 1η ΔΚ.
- Παρέχονται στους πολίτες δωρεάν μεγασάκοι απόθεσης κλαδεμάτων και πράσινων αποβλήτων.
- Εξασφαλίζεται επιχειρησιακή σταθερότητα χωρίς διακυμάνσεις.
- Εξασφαλίζεται ευελιξία ανάλογα με την επισκεψιμότητα της πόλης και τις επερχόμενες αλλαγές στη διαχείριση διαφορετικών ρευμάτων αποβλήτων.
- Εξασφαλίζεται σταθερότητα στην κατανομή προσωπικού στην περιφέρεια του Δήμου.
Εν κατακλείδι, με την εφαρμογή του μεικτού συστήματος καθαριότητας, εξασφαλίζεται:
- Πλήρης οδοκαθαρισμός σε όλη την πόλη.
- Μόνιμος οδοκαθαριστής σε κάθε Τοπική Κοινότητα.
- Απομάκρυνση ογκωδών αποβλήτων από ανεξέλεγκτες χωματερές και εκτέλεση εισαγγελικών παραγγελιών σε καθημερινή βάση.
- Πλύσιμο κάδου ανά 15 ημέρες.
- Πλύσιμο οδοστρώματος κεντρικών οδών συνοικιών ανά 15 ημέρες.
- Μηχανική σάρωση σε κάθε συνοικία ανά 15 ημέρες.
- Άμεση σημειακή παρέμβαση στους κοινόχρηστους χώρους ανά γειτονιά του Ηρακλείου για το σύνολο των αναγκών της καθαριότητας.
- Εξάλειψη αφισορύπανσης με άμεση επέμβαση.
- Καθαρισμός ΒΟΑΚ και περιφερειακών δρόμων ανά 15 ημέρες.
- Παροχή ρεπό και αδειών στους εργαζόμενους για προηγούμενα έτη που έχουν συσσωρευθεί.
- Μεταφορά, τοποθέτηση και μετακίνηση κάδων εντός της εβδομάδας, σύμφωνα με τις αποφάσεις της αρμόδιας Επιτροπής.
- Έγκαιρος καθαρισμός δημοτικών οικοπέδων.
- Αποκομιδή και απομάκρυνση απορριμμάτων πέριξ του καταυλισμού των Ρομά ανά δύο (2) ημέρες.
- Εξυπηρέτηση άλλων δημοτικών υπηρεσιών και φορέων (Αστυνομική Δ/νση, Τελωνείο, Δικαστήρια, Περιφέρεια Κρήτης κ.α.).