ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟ ΕΛΜΕΠΑ Ευήκοα ώττα έτοιμα ν’ ακούσουν τους προβληματισμούς των εφήβων

Οι έφηβοι έχουν την ανάγκη να μιλήσουν, αρκεί να βρουν πρόθυμα αυτιά να τους ακούσουν!

Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στέκεται στο πλευρό μαθητών Λυκείων της Κρήτης και οι επιστήμονές του δηλώνουν παρόντες για να βοηθήσουν σε ό,τι τους απασχολεί.

Ζητήματα φύλου, σεξουαλικής υγείας, ακόμα και οπλοκατοχής μπαίνουν στο μικροσκόπιο του προγράμματος «Δράσεις ενάντια στις επικίνδυνες συμπεριφορές, την παραβατικότητα και την χρήση ουσιών από εφήβους. Παρέμβαση στο άτομο, την οικογένεια, το σχολείο, την κοινότητα».

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Κρήτης και τη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας και υλοποιείται από το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας και Κοινωνικής Εργασίας (https://socialresworklab.hmu.gr) με επιστημονική υπεύθυνη τη Νικολέτα Ράτσικα, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου.

Η Νικολέτα Ράτσικα, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ελληνικού 	Μεσογειακού Πανεπιστημίου
Η Νικολέτα Ράτσικα, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου

Είναι μια πολυσχιδής δράση διάρκειας 18 μηνών, που θέλει να παρέμβει προληπτικά και να  ανοίξει ένα διάλογο προβληματισμού με τους νέους της Κρήτης σχετικά με τα ζητήματα των επικίνδυνων συμπεριφορών που μπορούν να φτάσουν έως και την παραβατική συμπεριφορά και να υπονομεύσουν  κατ’ αυτό τον τρόπο, το μέλλον τους.

Η παρέμβαση αυτή έχει τρεις δράσεις.

Η πρώτη δράση απευθύνεται σε εφήβους μαθητές, τους γονείς τους και τους καθηγητές των σχολείων των έξι επιλεγμένων δήμων και αφορά στην ασφαλή οδήγηση και τη χρήση αλκοόλ, την οπλοχρησία, τον εκφοβισμό συνομιλίκων, την σωματική και σεξουαλική υγεία και τα θέματα φύλου και ισότητας και πραγματοποιείται μετά από έγκριση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης.

Η δεύτερη δράση αφορά στη λειτουργία μιας κινητής ομάδας που θα προσφέρει συμβουλευτική σε νέους και γονείς σχετικά με τα ζητήματα αυτά, κυρίως σε απομακρυσμένες περιοχές που δεν υπάρχει εύκολη πρόσβαση σε συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Η τρίτη δράση είναι μια έρευνα πεδίου που απευθύνεται σε νέους 18-25 ετών, προκειμένου να διερευνηθούν οι δικές τους στάσεις και αντιλήψεις και το αξιακό σύστημα που τις καθορίζει.

Η κ. Ράτσικα αναφέρει στην «Π» πως η έναρξη του προγράμματος έγινε ουσιαστικό φέτος, ήδη έχουν υλοποιηθεί παρεμβάσεις στο Λύκειο Τυμπακίου και το ΕΠΑΛ Μοιρών.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, την τρέχουσα σχολική περίοδο, οι επιστήμονες θα εστιάσουν στα Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ των δήμων Φαιστού, Γόρτυνας και Ανωγείων και την ερχόμενη χρονιά στους δήμους Μυλοποτάμου, Αποκόρωνα και Οροπεδίου Λασιθίου.

Από συναντήσεις που έχουν ήδη γίνει σε σχολεία του δήμου Φαιστού
Από συναντήσεις που έχουν ήδη γίνει σε σχολεία του δήμου Φαιστού

Η κ. Ράτσικα αναφέρει πως οι μαθητές ζητούν ακόμα περισσότερη επικοινωνία με τους ειδικούς, έτσι στήνεται μία σχολή νέων για να μπορούν να έχουν ατομική ή ομαδική συμβουλευτική. Ο δήμος Φαιστού θα εξασφαλίσει μία αίθουσα, όπου θα γίνονται οι συναντήσεις.

«Στόχος μας είναι να πάμε και στο πιο απομακρυσμένο χωριό, να ανοίξουμε έναν διάλογο προβληματισμού με τα νέα παιδιά για θέματα που, δυστυχώς, είναι επίκαιρα», τονίζει η καθηγήτρια του ΕΛΜΕΠΑ.

Η αρχή έγινε από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κρήτης, πιλοτικά σε δύο δήμους για να διερευνηθεί πώς αντιμετωπίζουν οι νέοι ορισμένα ζητήματα. Ωστόσο, το περιφερειακό συμβούλιο έδειξε ενδιαφέρον και αποφασίστηκε να επεκταθεί. Οι αρμόδιοι επέλεξαν δήμους απομακρυσμένους από τα αστικά κέντρα, όπου οι κάτοικοι, νέοι και γονείς, δεν έχουν άμεση πρόσβαση σε υπηρεσίες συμβουλευτικής. Τα παιδιά δεν έχουν τις ίδιες προσλαμβάνουσες με τα παιδιά της πόλης.

Δυστυχώς, δεν ήταν εφικτό να επιλεγούν οι δήμοι όλη της Κρήτης.

Έφηβοι και σεξουαλική υγεία, οπλοκατοχή, παράνομη οδήγηση… θέματα που μπαίνουν στο μικροσκόπιο των επιστημόνων
προειδοποιούν για κινητοποιήσεις

Το πρόγραμμα έχει πιλοτικό χαρακτήρα, είναι στο χέρι της περιφέρειας να κρίνει αν θα αξιοποιήσει τα αποτελέσματά του και αν επεκταθεί, αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται σε μαθητές Α΄και Β΄ τάξης Λυκείου.

Όπως αναφέρει η κ. Ράτσικα στην «Π», υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από πλευράς μαθητών, για ζητήματα που αφορούν στο φύλο, της σχέσεις, τη σεξουαλική υγεία, την παρενόχληση από άτομα ίδιας ηλικίας. Ακόμα, στο τραπέζι μπαίνουν και θέματα, όπως η οπλοχρησία και η παράνομη οδήγηση. Εξάλλου, είναι γνωστό πως ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές, πολλοί μαθητές οδηγούν χωρίς δίπλωμα ή στα σπίτια τους υπάρχουν όπλα.

«Δεν περιμένουμε να αλλάξει η μορφή της τοπικής κοινωνίας, όμως, περιμένουμε κάποια παιδιά να προβληματιστούν, και αυτό είναι μια αρχή», σχολιάζει η καθηγήτρια.

Όπως λέει, περισσότερο ανάγκη να μιλήσουν στους ειδικούς έχουν τα κορίτσια.

Σημαντικό ρόλο στη ζωή των μαθητών έπαιξε η πανδημία, καθώς για δύο χρόνια ήταν απομονωμένοι και είναι δύσκολο τώρα να βάλουν όρια στη συμπεριφορά τους.