BOAK: Η αποζημίωση των αναδόχων εκτινάσσει το κόστος του έργου

Με βαρέλι δίχως πάτο μοιάζουν οι αποζημιώσεις του ΒΟΑΚ, αφού ένα μήνα μετά τις «θετικές ζημιές» ύψους 21 εκατ. που πληρώσαμε στον ανάδοχο του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, έρχεται και δεύτερη οικονομική διεκδίκηση από το εργοληπτικό σχήμα ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ζητά αποζημίωση ύψους 124 εκατ. ευρώ (!) για καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην απόδοση των απαλλοτριωθέντων χώρων στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, προφανώς όχι με ευθύνη του αναδόχου.

Η ελληνική κοινωνία πληρώνει πανάκριβα το μάρμαρο της επικοινωνιακής προβολής της Κυβέρνησης, που πανηγυρίζει την κατασκευή του ΒΟΑΚ, ενώ είναι υπόλογη για τις απαράδεκτες ελλείψεις στην προετοιμασία του έργου, που έχουν σαν αποτέλεσμα ο ανάδοχος του έργου να έχει τραβήξει χειρόφρενο και να εισπράττει αποζημιώσεις, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, που όφειλε να έχει τελειώσει.

Πριν ακόμα αρχίσουμε να πληρώνουμε διόδια στον ΒΟΑΚ, καλούμαστε να πληρώνουμε αστρονομικές αποζημιώσεις στα ανάδοχα εργοληπτικά σχήματα

Πριν ακόμα αρχίσουμε να πληρώνουμε διόδια στον ΒΟΑΚ, καλούμαστε να πληρώνουμε αστρονομικές αποζημιώσεις στα ανάδοχα εργοληπτικά σχήματα, με ευθύνη της Κυβέρνησης, που δεν φρόντισε να προετοιμάσει σωστά τα έργα, αλλά έτρεξε να τα συμβασιοποιήσει για να κεφαλαιοποιήσει επικοινωνιακά οφέλη, τονίζουν στην «Π» δήμαρχοι της Κρήτης.

«Δεν είναι στραγάλια τα εκατομμύρια να τα σκορπάμε δεξιά και αριστερά», έλεγαν χθες με πικρία στην «Π» δήμαρχοι του νησιού, σχολιάζοντας σκωπτικά ότι οι ίδιοι είναι αναγκασμένοι να εκλιπαρούν για χρηματοδοτήσεις έργων, που έχει ανάγκη η κοινωνία, την ίδια ώρα που μοιράζονται αφειδώς κονδύλια γιατί η Κυβέρνηση δεν διασφάλισε, πριν, να συμβασιοποιήσει το έργο, να ολοκληρώσει όλη την απαιτούμενη διαδικασία των απαλλοτριώσεων.

Η νέα «καμπάνα» οικονομικής αποζημίωσης ύψους 124 εκατ. ευρώ

Η μια μετά την άλλη έρχονται οι διεκδικήσεις των αποζημιώσεων των έργων του ΒΟΑΚ, αφού μετά τις «θετικές ζημιές» ύψους 21 εκατ., που πληρώσαμε στον ανάδοχο του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, έρχεται και δεύτερη οικονομική διεκδίκηση του εργοληπτικού σχήματος ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ζητά αποζημίωση για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη ύψους 124 εκατ. ευρώ (!) για καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην απόδοση των απαλλοτριωθέντων χώρων, όχι με δική του υπαιτιότητα.

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι την ίδια ώρα που η Κυβέρνηση πανηγυρίζει επικοινωνιακά την κατασκευή του ΒΟΑΚ, οι απαράδεκτες ελλείψεις στην προετοιμασία του έργου έχουν σαν αποτέλεσμα ο ανάδοχος του έργου να έχει τραβήξει χειρόφρενο και να εισπράττει αποζημιώσεις, περιμένοντας να κλείσουν οι ανοικτές εκκρεμότητες, οι οποίες έπρεπε να έχουν τακτοποιηθεί πριν από τη συμβασιοποίηση του έργου.

Έτσι, παράλληλα με την παράταση των 16,3 μηνών που παίρνει το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, ο ανάδοχος του έργου ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, καθώς αφορούν την έλλειψη ωριμότητας των απαλλοτριώσεων, αιτείται αποζημίωση ύψους 124 εκατ. ευρώ!

Η εξέλιξη αυτή έρχεται, για να επιβεβαιώσει εμφατικά πόσο ακριβά καλείται να πληρώσει η κοινωνία «το μάρμαρο» της έλλειψης ωριμότητας ενός έργου, το οποίο έχει γίνει εφαλτήριο της επικοινωνιακής κυβερνητικής πολιτικής, που προβάλλει πανηγυρικά την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.

Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι γνωστό, η παράδοση του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη αρχικά είχε οριστεί για την 21η Απριλίου 2027. Όμως, ο ανάδοχος του έργου υπέβαλε αίτημα παράτασης της προθεσμίας του έργου, κυρίως λόγω της καθυστέρησης απόδοσης απαλλοτριωθέντων χώρων, γεγονός που προκάλεσε αλυσιδωτή καθυστέρηση στην εξέλιξη του έργου.

Απότοκο της καθυστέρησης του έργου είναι και το αίτημα της αποζημίωσης 124 εκατ. ευρώ, το οποίο καλείται να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο, καθώς για την αναβολή παράδοσης του δρόμου, δεν έχει ευθύνη το ανάδοχο σχήμα ΑΚΤOR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Υποδομών αποφάσισε νέα προθεσμία παράδοσης του έργου μετάθεσης της προγραμματισμένης παράδοσης του έργου και παράλληλα έχει δεχτεί το δικαίωμα αποζημίωσης του αναδόχου, το ποσό της οποίας, όπως σημειώνεται, «θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών δικαιολογητικών και την εξέτασή τους από την Αναθέτουσα Αρχή».

Βάσει των όσων καταγράφονται στην απόφαση του Υπουργείου, «δεν διαπιστώθηκαν εργασίες, τις οποίες θα μπορούσε να εκτελέσει ο κατασκευαστής και Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ), προκειμένου να περιοριστούν ή να αποκατασταθούν οι καθυστερήσεις στο έργο»· κατά συνέπεια, «η μη έγκαιρη παράδοση των χώρων κατασκευής μεταθέτει την ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών, η οποία με τη σειρά της αναγκαστικά μεταθέτει την προγραμματισμένη ημερομηνία διαθεσιμότητας υπηρεσιών και την απώτερη ημερομηνία της Σύμβασης Σύμπραξης».

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου

Όπως είναι γνωστό, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη περιλαμβάνουν, μήκος αυτοκινητοδρόμου 22,44 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.

Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Θα κατασκευαστούν 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.) και 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.). Προβλέπεται η κατασκευή συνολικά 5 νέων ανισόπεδων κόμβων. Τέλος, θα υπάρχει και 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ).

Είναι το δεύτερο τμήμα, στο οποίο ξεκινούν οι κατασκευές, μετά το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, στο οποίο τα έργα είναι πλέον εμφανή σε μεγάλο μήκος του δρόμου. Αυτό το τμήμα των 14,5 χιλιομέτρων αναμένεται να είναι και το πρώτο που θα ολοκληρωθεί. Κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο και εκτελείται από την ΤΕΡΝΑ και την AKTOR. Το έργο κόστους 186 εκατ. ευρώ είναι επίσης ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης.