ΑΣΑΦΕΙΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΒΟΑΚ: Η θέση της Λότζια και η συζήτηση για τις υπογειοποιήσεις

Οι υπογειοποίσεις τμημάτων του ΒΟΑΚ μέσα στον πολεοδομικό ιστό και η δημιουργία στεγάστρων που μπορούν να αποφορτίσουν κυκλοφοριακά τις κομβικές οδικές συνδέσεις τέθηκαν στο επίκεντρο της χθεσινής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου που συγκλήθηκε με φόντο τα δρομολογούμενα έργα του βόρειου οδικού άξονα που αναμένεται να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα στο Ηράκλειο που θα καθορίσει την εικόνα και τη λειτουργία της πόλης τις επόμενες δεκαετίες.

Χθες αυτό που επιβεβαίωσε το Δημοτικό Συμβούλιο είναι η ειλημμένη θέση του για τη δημιουργία νέας χάραξης στο Κακό Όρος με την κατασκευή τούνελ προκειμένου να εκτονωθούν οι οξυμμένες κυκλοφοριακές ανάγκες της όδευσης, η δημιουργία ελλειψοειδή κόμβου στο Μπεντεβή, οι οδικές συνδέσεις της Παπαναστασίου και της βιομηχανικής περιοχής με το ΒΟΑΚ.

Στο κεντρικό κάδρο της συζήτησης τέθηκε η πρόταση της παράταξης «Συν Εργασία» του Ευριπίδη Κουκιαδάκη ο οποίος εισηγήθηκε την «υπογειοποίηση  τμήματος ή τμημάτων της οδού από  το  Γιόφυρο  έως τη  Νέα Αλικαρνασσό   μήκους  τριών έως  τεσσάρων  χιλιομέτρων   και   πλάτους 23 περίπου μέτρων,  που  εξασφαλίζει 70. 000- 92.000 τμ. ελεύθερων δημοτικών χώρων στη ραχοκοκκαλιά της πυκνοδομημένης  πόλης μας   αξίας  εβδομήντα έως ενενήντα     περίπου εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να υφίσταται  πλέον ανάγκη  κατασκευής  πολλών ανισόπεδων κόμβων και παράπλευρων οδών με δαπάνες του Δήμου».

«Όχι» στην κατάργηση του κόμβου της Φοινικιάς

Στη διάρκεια της συζήτησης έδωσε το «παρών» ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλογου Άι Γιάννη Χωστού κ.Καρακωνσταντάκης περιέγραψε τις γενικότερες συνθήκες εγκατάλειψης της περιοχής  που την ίδια ώρα που ακούει για την «ανάπτυξη» και ζει σε συνθήκες ανασφάλειας στερούμενη βασικά έργα υποδομής, όπως είναι πεζοδρόμια, οδεύσεις πρόσβασης στα σχολεία. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ασχοληθεί ο Δήμος Ηρακλείου σοβαρά με την περιοχή να δώσει λύση στο γεφυράκι τύπου Μπέλεϊ και να εφαρμόσει το σχέδιο πόλης για να ξεμπλοκάρει μια περιοχή που δεν μπορεί να ανασάνει και να εξυπηρετηθεί.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη διάνοιξη της Ευαρέστου όπου ο πρόεδρος του συλλόγου τόνισε ότι εκτός από την σύνδεσή της με το ΒΟΑΚ υπάρχει και ένα σημαντικό τμήμα που απαιτεί διανοίξεις και διαμόρφωση από το Δήμο Ηρακλείου.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μ.Κουμαντάκης εξέφρασε την αγωνία της ευρύτερης περιοχής της Φοινικιάς των Μαλάδων του Γιόφυρου και του επιχειρείν  δηλώνοντας κατηγορηματικά αντίθετοι στην κατάργηση των κόμβων εισόδου εξόδου της ευρύτερης περιοχής της Φοινικιάς στο ΒΟΑΚ. Όπως είπε,  μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει μια κυκλοφοριακά εμφραγματική κατάσταση σε μια ολόκληρη περιοχή στην οποία δραστηριοποιούνται τουλάχιστον 300 επιχειρήσεις, εντός του ΒΙΟΠΑ στις οποιες εργάζονται περισσότεροι από 3.000 εργαζόμενοι. Όπως είπε, η μόνη λύση είναι ο ανασχεδιασμός και η αναβάθμιση των υφιστάμενων κόμβων της Φοινικιάς, ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν τον αυξημένο κυκλοφοριακό όγκο των οχημάτων προτείνοντας ακόμα την κατασκευή νέου κόμβου βορείως του ΒΟΑΚ στο ύψος αμέσως μετά τη γέφυρα του Άι Γιάννη του Χωστού με έξοδο προς το Ρέθυμνο.

Οι προτεινόμενες λύσεις

Ο πρόεδρος ΤΕΕ ΤΑΚ κ. Γ.Ταβερναράκης τόνισε ο ΒΟΑΚ διχοτομεί το Ηράκλειο και στο πρόβλημα αυτό η πρώτη λύση είναι υπογείωση τμημάτων του ΒΟΑΚ ή κατασκευή στεγάστρου.  Με τον τρόπο αυτό θα γίνει νέα μηκοτομή με μικρό κόστος που θα ενώσει το Ηράκλειο. Ο ίδιος έθεσε το ζήτημα του παράπλευρου δικτύου το οποίο τόνισε ότι θα έπρεπε να είναι πιο εκτεταμένο και όχι να μεταφέρεται στο Δήμο Ηρακλείου το κόστος  κατασκευής του. Παράλληλα ανέδειξε και το θέμα της διευθέτησης των τεσσάρων ποταμών και συγκεκριμένα του  Καρτερού, του Γαζανού, του Γιόφυρου και του Κατσαμπά και τόνισε ότι θα πρέπει να  διεκδικήσουμε να μην χρεωθεί ο Ηρακλειώτης διόδια.

Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ κ.Γιώργος Αγαπάκης περιέγραψε αναλυτικά όλο το πλαίσιο εξέλιξης των μελετών, όπως και τον συνολικότερο σχεδιασμό του υπουργείου. Ο ίδιος έθεσε το ζήτημα των διαβάσεων οι οποίες θα πρέπει να ενισχυθούν και πρότεινε επίσης τη δημιουργία στεγάστρων με τη βοήθεια των οποίων θα μπορεί να καλυφθούν οι σύγχρονες κυκλοφοριακές ανάγκες. Παράλληλα παρουσίασε την πρόταση που έχει καταθέσει ο ΟΑΚ για την αναβάθμιση της σύνδεσης της Ευαρέστου και για τη δημιουργία στεγάστρων σημειώνοντας ότι θα λύσουν σοβαρά προβλήματα στην επικοινωνία της πόλης βόρεια νότια στην Ούλαφ Πάλμε, την Ιωνίας, τη ΒΙΠΕ.

Τι υποστηρίζει η αντιπολίτευση

Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Γ.Κουράκης τόνισε ότι είμαστε φανατικοί υπέρ του νέου ΒΟΑΚ, ενώ υπογράμμισε ότι δυστυχώς για την Κρήτη δεν υπάρχει περιφερειακή δικαιοσύνη, σημειώνοντας ότι είναι η τελευταία περιοχή της χώρας που δρομολογείται ένα τόσο σημαντικό έργο υποδομής.

Ο ίδιος επανέλαβε την προηγούμενη απόφαση που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο και ειδικότερα για τη νέα χάραξη στο Κακό Όρος με τη δημιουργία τούνελ με την προοπτική να δώσει διέξοδο στις οξυμμένες κυκλοφοριακές ανάγκες της όδευσης που μεταξύ άλλων θα σηκώσει και το μεγαλύτερο βάρος της μετακίνησης του αεροδρομίου. Ο ίδιος τόνισε ότι η Κρήτη δικαιούται  σύγχρονο, μεγάλο οδικό δίκτυο και προέβλεψε ότι όλα όσα έχει ήδη αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο θα υλοποιηθούν και με μεγαλύτερη πίεση η πρόταση που έχει κατατεθεί για τη δημιουργία σκεπαστρων θα γίνει πράξη.

Ο κ. Λυγερός σημείωσε ότι είναι πολύ σημαντικό να μην καθυστερήσει το έργο που δρομολογείται, προσθέτοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό το θέμα των διοδίων.

Ο Δημήτρης Βρύσαλης έθεσε το ερώτημα για το ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο της συντήρησης και κατασκευής αυτού του έργου, τονίζοντας σκωπτικά ότι δεν έχει γίνει καμία συζήτηση για διόδια  τα οποία θα κληθεί να πληρώσει από την τσέπη του ο Ηρακλειώτης. Μάλιστα σχολίασε δηκτικά ότι πολιτικά το ζητούμενο είναι διευκολυνθεί ο ανάδοχος και όχι οι ανάγκες του πολίτη.

Ο Πέτρος Ινιωτάκης τόνισε ότι στην κατασκευή του ΒΟΑΚ υπάρχουν επιχειρηματικά συμφέροντα για την κατασκευή του έργου το οποίο δρομολογείται σε μια περίοδο που τα οικονομικά υλικά έχουν εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη. Πρόσθεσε ότι είναι κομβικό να θεραπεύσουμε ζητήματα που αν δε λυθούν θα χαθούν και πρόσθεσε ότι είναι κομβικό να μπουν κόκκινες γραμμές που αποφασίστηκαν στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η Ευαγγελία Σχοιναράκη – Ηλιάκη τόνισε ότι θα πρέπει να γίνει κοινή συνεδρίαση του Περιφερειακού και του Δημοτικού Συμβουλίου για να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση και διαχείριση. Το έργο της αναβάθμισης του ΒΟΑΚ δεν πρέπει ούτε λεπτό να καθυστερήσει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα γίνει με προχειρότητα.

Ο Μανόλης Βασιλάκης  τόνισε ότι στηρίζει την παλιά απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπως και την πρόταση Κουκιαδάκη, προσθέτοντας ότι  πρέπει το Σώμα να δει θετικά  τη δημιουργία στεγάστρων, διότι δεν προβλέπονται κατεδαφίσεις  των υφιστάμενων δρόμων.