Την παρέμβαση του υπουργού Υποδομών Κ.Καραμανλή, του υφυπουργού υποδομών κκ. Γ.Καραγιάννη και στον υφυπουργού στον Πρωθυπουργό Χ.Τριαντόπουλο για μια σειρά κρίσιμων προβλημάτων που ναρκοθετούν κάθε προσπάθεια αποκατάστασης των σεισμόπληκτων περιοχών ζητά το ΤΕΕ/ΤΑΚ με σχετική επιστολή του κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την αντιμετώπισή τους. Την ίδια ώρα αναδεικνύει και το μείζον θέμα που αφορά στο περίφημο τιμολόγιο της ΔΑΕΦΚ το οποίο αποτελεί ημίμετρο, αφού μετά την αναθεώρησή του, οι αυξήσεις δεν έχουν αποδοθεί αναλογικά με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, σε όλες τις εργασίες.
Ειδικότερα το Επιμελητήριο στην επιστολή του κάνει αναφορά στις εμπλοκές που υπάρχουν σε ό,τι αφορά στα ακίνητα στα οποία δεν έχει γίνει σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, στον αποκλεισμό των προκάτ των ξύλινων ή μεταλλικών κτισμάτων από τις επιδοτήσεις και στις οδυνηρές παρενέργειες της υποστελεχωμένης Πολεοδομίας Καστελίου.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «κρίνεται αναγκαίο και σκόπιμο να δοθεί λύση για τους ιδιοκτήτες κατοικιών σε οικοδομή χωρίς σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας: η νομοθεσία αντιμετωπίζει το κτήριο ως μία ενιαία και αδιαίρετη ιδιοκτησία ακόμα και αν αυτό περιλαμβάνει ανεξάρτητες κατοικίες / διαμερίσματα τα οποία πιθανόν να αποτελούν την κύρια και μοναδική κατοικία για κάθε οικογένεια. Σε τέτοιες περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να κατανείμουν το όριο των 180€/τ.μ. έως τα 150τ.μ, ενώ το συνολικό εμβαδόν του κτηρίου είναι πολλαπλάσιο.
Άλλο ένα ζήτημα στο οποίο θα πρέπει να δοθεί άμεσα λύση είναι ότι η ΔΑΕΦΚ επιδοτεί για ανακατασκευή κτήρια τα οποία είναι κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδεμα ή με μεταλλικό σκελετό, αφήνοντας εκτός, επιλογές όπως φέρουσα τοιχοποιία από πέτρα ή δομικό πλίνθο, προκάτ ξύλινα ή μεταλλικά. Τα κτήρια αυτά μελετώνται με τους σύγχρονους αντισεισμικούς κανονισμούς, γίνονται αποδεκτά από την Υπηρεσία Δόμησης και αδειοδοτούνται όπως τα κτήρια από οπλ. σκυρόδεμα.
Επίσης, ειδικά τα προκάτ κτίρια εκτός του ότι έχουν πλήρη αντισεισμική επάρκεια (για ισόγεια και διώροφα κτήρια που είναι κατά βάση αυτά που επλήγησαν στους οικισμούς), αποτελούν και μία οικονομική λύση με κόστος από 700-900€/τ.μ.. Η ΔΑΕΦΚ επιχορηγεί την ανακατασκευή με 800€/τ.μ. συμπεριλαμβανομένης της κατεδάφισης του παλιού κτηρίου, το κόστος έκδοσης άδειας δόμησης, ένσημα κλπ., οπότε η λύση των προκάτ θα αποτελούσε μία βιώσιμη επιλογή για τον ιδιοκτήτη που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να οικοδομήσει κτήριο από μπετόν με 1300 ευρώ/τ.μ..
Υποστελέχωση Πολεοδομίας
Η υποστελέχωση της ΥΔΟΜ Καστελλίου παραμένει ένα πολύ σοβαρό και ανεπίλυτο πρόβλημα το οποίο έχει κάνει εμφανή την ύπαρξή του με την πολύμηνη καθυστέρηση στην έκδοση απλής βεβαίωσης για τη θέση ενός κτηρίου εντός ή εκτός οικισμού. Δεν έχει υπάρξει καμία πρόβλεψη για τους οικονομικά ασθενέστερους ώστε να δοθούν κρατικές εγγυήσεις στις τράπεζες για λήψη δανείου αποκατάστασης ή ανακατασκευής του κτηρίου τους.
Η επιδότηση τόκου δεν σημαίνει τίποτα για έναν πολίτη που δεν έχει πιστοληπτική ικανότητα, δηλαδή υψηλά εισοδήματα και “γεμάτο” Ε9. Άρα τα οικονομικά ευάλωτα νοικοκυριά θα μείνουν άστεγα, συμβάλλοντας ακόμα περισσότερο στην οικονομική τους ανέχεια. Από την εμπειρία μας στους ελέγχους κατά τις αρχικές αυτοψίες της ΔΑΕΦΚ, αμέσως μετά τον σεισμό, αλλά και από την ανάληψη φακέλων ιδιοκτητών, έχουμε δει συμπολίτες μας σε απόγνωση, που έχουν χάσει την κύρια κατοικία τους, δεν μπορούν να λάβουν δάνειο μέσω της ΔΑΕΦΚ χωρίς κρατική εγγύηση ενώ παράλληλα καλούνται να συμβάλλουν κατά πολύ περισσότερο του 20% στην επισκευή/ανακατασκευή καθώς οι τιμές που δίνονται έχουν σοβαρές αποκλίσεις από την πραγματικότητα.
Καθυστερήσεις στις εγκρίσεις
Η διαδικασία της έγκρισης από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, την Αρχαιολογία και του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για την επισκευή κτηρίων που δεν είναι χαρακτηρισμένα μνημεία ή δεν γειτνιάζουν με μνημεία αλλά απλά προϋφίσταται του 1955, δημιουργεί προβλήματα στην έκδοση των αδειών και επιφόρτιση των αρμόδιων υπηρεσιών.
Για παράδειγμα ένα κτήριο από οπλισμένο σκυρόδεμα με Οικοδομική Άδεια του 1950, σε μη παραδοσιακό οικισμό, χωρίς γειτνίαση σε μνημείο θα πρέπει να περάσει τη διαδικασία αυτή, πράγμα που σημαίνει μεγάλη επιφόρτιση οικονομική και χρονική για τον ιδιοκτήτη αλλά και τις υπηρεσίες.
Η απαίτηση για βεβαίωση ΥΔΟΜ για τη θέση ιδιοκτησίας (εντός ή εκτός οικισμού) δημιουργεί μεγάλη καθυστέρηση κι επιφόρτιση στην ήδη υποστελεχομένη ΥΔΟΜ. Επιπλέον θεωρούμε ότι η βεβαίωση είναι εκ του περισσού καθώς δεν απαιτείται για την έκδοση καμίας οικοδομικής άδειας, και η θέση του ακινήτου τεκμηριώνεται πάντοτε από το τοπογραφικό διάγραμμα του μηχανικού.
Μείζον θέμα με τις μεσοτοιχίες
Μεγάλα προβλήματα έχει προκαλέσει η στατική συσχέτιση των κτηρίων που μοιράζονται μεσοτοιχίες. Κατά την παραλαβή βλαβών από την αρμόδια υπηρεσία έχει παρουσιαστεί η εξής προβληματική κατάσταση. Στην Κρήτη είναι σύνηθες το φαινόμενο κτήρια διαφορετικής χρονολογίας κατασκευής, και σε ανεξάρτητα οικόπεδα να μοιράζονται μεσοτοιχίες. Από την ΔΑΕΦΚ υπάρχει η απαίτηση εφόσον υφίστανται μεσοτοιχίες, όλα τα κτήρια που έχουν αυτή τη συσχέτιση να εξετάζονται στατικά ως ενιαίο σύνολο.
Αυτή η απαίτηση δεν υφίσταται όταν εκδίδεται οικοδομική άδεια ενισχύσεων μέσω ΥΔΟΜ και το κάθε κτήριο εξετάζεται ως ανεξάρτητο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πρέπει ένας ιδιοκτήτης να επωμιστεί την στατική μελέτη για κτήρια που δεν αφορούν τη δική του ιδιοκτησία, βρίσκονται σε άλλα αυτοτελή οικόπεδα, και επιβάλλεται να πάρει και τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών των άλλων κτιρίων.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ολόκληρα τετράγωνα σε οικισμούς ενώνονται με μεσοτοιχίες, άρα ο ιδιοκτήτης θα επωμιστεί το ακραίο οικονομικό βάρος μίας στατικής μελέτης ενισχύσεων για όλο το τετράγωνο ακόμα και αν έχει στην κατοχή του ένα μικρό κτήριο. Να υπάρχει δυνατότητα να μελετηθεί ανεξάρτητα το κάθε κτήριο που ανήκει σε αυτοτελές και ανεξάρτητο οικόπεδο με βάση το ΠΔ 690/1948 περί θεωρητικών μεσοτοιχιών».
Το τιμολόγιο της ΔΑΕΦΚ
Το ΤΕΕ ΤΑΚ ζητά «οι αυξήσεις που έχουν δοθεί στο τιμολόγιο να δοθούν αναλογικά και στα ανώτατα όρια προϋπολογισμού των επισκευών/ανακατασκευών, πχ μεσοσταθμικές αυξήσεις 30% στα άρθρα να συνεπάγονται και 30% αύξηση του ανώτατου ορίου για επισκευή ή ανακατασκευή. Θεωρούμε ορθό να οριστεί στο κεντρικό ΤΕΕ, επιτροπή για την έρευνα αγοράς και τεκμηριωμένη εισήγηση τιμών άρθρων.
Οι αμοιβές των μηχανικών να αποτελούν επιδοτούμενη δαπάνη.
Να προστεθούν άρθρα στο τιμολόγιο τα οποία θα αφορούν την διαχείριση των αποβλήτων οικοδομής καθώς και την διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων (πχ αμίαντος)».