Σοβαρό πονοκέφαλο προκαλεί στην Περιφέρεια Κρήτης, αλλά και στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργεια, η επόμενη ημέρα μετά την ολοκλήρωση και της λεγόμενης «μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης», που περνά μέσα από τις αναγκαίες εργασίες εναέριων γραμμών μεταφοράς για τη σύνδεση με το εθνικό σύστημα.

Σοβαρό πονοκέφαλο προκαλεί στην Περιφέρεια Κρήτης, αλλά και στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργεια, η επόμενη ημέρα μετά την ολοκλήρωση και της λεγόμενης «μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης», που περνά μέσα από τις αναγκαίες εργασίες εναέριων γραμμών μεταφοράς για τη σύνδεση με το εθνικό σύστημα.

Υπενθυμίζεται ότι, ο σταθμός στην περιοχή της Δαμάστας ο οποίος και βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης είναι εκείνος που θα «υποδεχθεί» ως τερματικός, το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης και Αττικής. Από κει κι έπειτα ακολουθείται μια απαραίτητη διαδικασία δημιουργίας ενός νέου δικτύου, το οποίο και αποτελείται από εναέριες κυρίως γραμμές που θα συνδέσουν στην ουσία, το νέο σύστημα με το εθνικό σύστημα. Οι εναέριες γραμμές θα κινηθούν δυτικά της Δαμάστας και θα φθάσουν μέχρι και τα Χανιά.

Όπως είχε εξηγήσει και η διοίκηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή, ένα τέτοιο παράλληλο έργο είναι απόλυτα αναγκαίο για την Κρήτη, αλλά και για την μεγαλύτερη δυνατή μεταφορά ενέργειας. Στο πλαίσιο των συζητήσεων που έχουν εκκινήσει αναφορικά με την χωροθέτηση των νέων πυλώνων της γραμμής μεταφοράς, πραγματοποιήθηκε χθες ευρεία σύσκεψη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, αναφορικά με το έργο «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150kV Χανιά–Δαμάστα». Η συνάντηση διοργανώθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, ως ο αρμόδιος φορέας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης της διαδικασίας διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, με σκοπό την ενημέρωση και συζήτηση επί των θεμάτων που έχουν προκύψει για την εκτέλεσή του εντός χρονοδιαγράμματος.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν στελέχη της Διοίκησης και τεχνικοί προϊστάμενοι των έργων του ΑΔΜΗΕ και ειδικότερα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος κ. Μάνος Μανουσάκης, ο Αντιπρόεδρος & Γεν. Διευθυντής Τεχνολογίας, Ανάπτυξης Συστήματος & Στρατηγικής κ. Γιάννης Μάργαρης, ο Διευθυντής Νέων Έργων κ. Μιχάλης Χατζηπάνος, ο Διευθυντής Ariadne Interconnection κ. Άγγελος Σταματέλος, η Ειδική Σύμβουλος – Γραφείο Προέδρου κ. Άλκηστη Φλώρου, η Διευθύντρια Κλάδου Περιβαλλοντικής, Κοινωνικής & Εταιρικής Διακυβέρνησης κ. Ειρήνη Τσέβη.

Συμμετείχαν επίσης ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης με τους Αντιπεριφερειάρχες Χανίων, Ηρακλείου και Τομέα Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, καθώς και οι επικεφαλής των ΟΤΑ στους οποίους χωροθετούνται τα έργα που σχεδιάζονται ή/και υλοποιούνται, ο Πρόεδρος ΠΕΔ Κρήτης και Δήμαρχος Ρεθύμνου Γεώργιος Μαρινάκης, οι Δήμαρχοι Χανίων, Αποκόρωνα, Αμαρίου, Μυλοποτάμου και Μαλεβιζίου.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση το σχεδιασμό, οι εναέριες γραμμές μεταφοράς… εκκινούν από Μαλεβίζι κι ακολουθούν μια διαδρομή προς Χανιά μέσω των Δήμων Μυλοποτάμου, Αμαρίου Ρεθύμνου, Αποκόρωνα και Χανιών.

Στη διάρκεια της σύσκεψης ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής παρουσίασε το σχέδιο και το πλάνο δράσης, αναλύοντας τα σημεία απ’ όπου θα περάσει το δίκτυο και επεξηγώντας παράλληλα, ότι ειδικά σε κατοικημένες περιοχές θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την υπογειοποίηση του δικτύου.

Στο σύνολο τους οι δήμαρχοι εξέφρασαν τις επιφυλάξεις τους για την επένδυση, χωρίς ωστόσο να την αρνούνται. Όλοι συμφώνησαν πως είναι αναγκαία και ασφαλώς απαραίτητη, αν και είχαν τις ενστάσεις τους σε σχέση με τις χωροθετήσεις και το βαθμό των οχλήσεων που θα δημιουργήσουν στους δήμους τους.

Ενώ όμως οι περισσότερες αντιδράσεις κι ενστάσεις κρίθηκαν ως ένα βαθμό αναμενόμενες κι έγινε μια προσπάθεια προκειμένου να καμφθούν οι όποιες αμφιβολίες και να αρθούν οι φόβοι, η πλευρά του Αποκόρωνα και ο δήμαρχος εξέφρασαν εντονότατες αντιδράσεις που πυροδότησαν το κλίμα μέσα στη συνεδρίαση και προκάλεσαν πολλαπλές ενστάσεις.

ΔΙΧΑΖΟΥΝ ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΠΟΥ ΘΑ ΦΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΛΕΒΙΖΙ Αντιδρούν οι Δήμοι στις εναέριες γραμμές
Η συνεδρίαση βέβαια, ούτως ή άλλως είχε πολλές τεχνικές δυσκολίες, καθώς έπρεπε όλοι οι δήμαρχοι να τοποθετηθούν, να παρουσιάσουν θέσεις και απόψεις, αλλά και να προτείνουν λύσεις. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε το γεγονός πως η συνεδρίαση διήρκησε αρκετές ώρες, ενώ οι εντάσεις δεν έλλειψαν από αυτή.

Η κατάσταση ωστόσο έφθασε πολλές φορές στα άκρα, με την πλευρά του Αποκόρωνα να ζητά να μην τοποθετηθούν καν πυλώνες στην Κρήτη και οι συνδέσεις να ακολουθήσουν μια υποθαλάσσια όδο. Κάτι τέτοιο βέβαια, αναλύθηκε πως τεχνικά δεν θα μπορούσε να συμβεί οπότε και δεν υπήρχε κάποιο νόημα στην εξέταση της συγκεκριμένης εναλλακτικής.

Οι απαντήσεις πάντως, δεν φάνηκε να πείθουν το δήμαρχο Αποκόρωνα, ο οποίος έδειξε να αντιδρά εντονότατα και τελικά αποχώρησε από τη συνεδρίαση εν μέσω έντασης και διαξιφισμών.

Οι υπόλοιποι δήμαρχοι πάντως, η Περιφέρεια και ο ΑΔΜΗΕ συνέχισαν τη συνεδρίαση σε σχέση με την χωροθέτηση του δικτύου, ενώ οι συζητήσεις αναμένεται να έχουν και συνέχεια.

Σε αυτή τη συνέχεια, σημαντικός αναμένεται να είναι ο ρόλος της Περιφέρειας και του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη, καθώς πλέον ανοίγει ένας νέος κύκλος διαβούλευσης. Η Περιφέρεια τώρα και η αρμόδια Αντιπεριφέρεια καλούνται να υλοποιήσουν ανεξάρτητες συναντήσεις με κάθε έναν Δήμο ξεχωριστό και να προχωρήσουν τη διαβούλευση για να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση σε κάθε περιοχή.

Το στοίχημα πλέον είναι μεγάλο, αφού η ομαλή εξέλιξη της διαδικασία θεωρείται κρίσιμη για όλη τη δουλειά που έχει γίνει μέχρι τώρα. Παρ’ όλα αυτά κρίνεται πως επειδή ακριβώς το στοίχημα είναι μεγάλο, θα επικρατήσουν οι πιο ήρεμες φωνές και θα βρεθούν οι κοινά αποδεκτές λύσεις σε όλους τους Δήμους που δεν θα ναρκοθετούν το εγχείρημα.