Τον σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής που αποσκοπεί όχι απλά σε «μια πιο καθαρή πόλη», αλλά «σε μια καθαρή πόλη, όπως δεν έχει υπάρξει στο παρελθόν το Ηράκλειο» παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, μαζί με τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Περιβάλλοντος & Ενέργειας Νίκο Γιαλιτάκη και το υπηρεσιακό στέλεχος της Υπηρεσίας Καθαριότητας, αναπληρωτή Προϊστάμενο του Τμήματος Αποκομιδής Απορριμμάτων Μιχάλη Ροβίθη.
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναφέρθηκε στην μεταρρύθμιση που θα γίνει από την Δημοτική Αρχή στην πολύ βασική υπηρεσία της καθαριότητας, στις παραδοχές και τους στόχους που έχουν τεθεί, επισήμανε ότι το επίπεδο στο οποίο εκτελείται σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις αλλά και στις υποχρεώσεις του Δήμου και τόνισε: «Όμως, αυτό για το οποίο συζητάμε και το πλαίσιο μέσα στο οποίο θέτουμε το σχέδιο για την μεταρρύθμιση της καθαριότητας, δεν εξαρτάται από αυτή τη βραχύχρονη συγκυρία. Αυτό για το οποίο ερχόμαστε να μιλήσουμε δεν είναι να κάνουμε το Ηράκλειο πιο καθαρό. Είναι να κάνουμε το Ηράκλειο καθαρό όπως δεν έχει υπάρξει ποτέ. Και αυτό είναι θέμα στοχοθεσίας. Είναι θέμα επιδιώξεων και αυτές τις επιδιώξεις τις σταθμίζουμε σύμφωνα με αυτό που θεωρούμε ότι πρέπει να αποτελεί απαίτηση όλων μας».
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός έθεσε ένα ερώτημα το οποίο μπορεί να λάβει και άμεση απάντηση με την εμπειρία του καθενός: «Έχει υπάρξει το Ηράκλειο μια πολύ καθαρή πόλη; Διότι βεβαίως γνωρίζουμε ότι στην Υπηρεσία της Καθαριότητας έχουν υπάρξει διακυμάνσεις. Έχουν υπάρξει στιγμές στις οποίες έχουν εκδηλωθεί κρίσεις στην και έχουν υπάρξει και άλλες στιγμές στις οποίες υπήρξε η αίσθηση μιας κανονικότητας. Εγώ θέλω να πάμε εκεί: Όταν λέμε ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα στην καθαριότητα, όταν δεν υπάρχει κρίση στην καθαριότητα, είμαστε ευχαριστημένοι; Ήμασταν ευχαριστημένοι; Αλλά κυρίως πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι; Είναι αυτό το οποίο θέλουμε για το παρόν και το μέλλον της πόλης;». Ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ότι πρέπει να έχουμε μια φιλοδοξία για την πόλη, να επιτύχουμε ένα επίπεδο υπηρεσιών το οποίο θα είναι αντίστοιχο με τα επίπεδα που επιτυγχάνουν οι ευρωπαϊκές πόλεις που χαρακτηρίζονται καθαρές, αλλά και ελληνικές πόλεις οι οποίες έχουν επιτύχει ένα επίπεδο καθαριότητας το οποίο είναι αυτό το οποίο θεωρούμε ότι αξίζουν οι Ηρακλειώτες. Και αυτό θα πρέπει να το εκλάβουμε εξ αρχής ως μια απαίτηση και αυτό ορίζει ένα στόχο.
Ο δήμαρχος μίλησε και για την σημερινή κατάσταση στην οποία επιχειρεί η Υπηρεσία Καθαριότητας, για το σύστημα το οποίο χαρακτηρίζεται από μια χρόνια εγγενή αστάθεια και έχει πλέον ξεπεράσει τα όριά του, λειτουργώντας σχεδόν στα 2/3 από εργαζομένους με σύμβαση, αλλά και τις κυκλικές κρίσεις που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια λόγω των συγκυριών που έχουν να κάνουν και από την κατεύθυνση την οποία έχουν λάβει δικαστικές αποφάσεις. Αναφέρθηκε επίσης στην αλλαγή του ευρύτερου τοπίου, στην αύξηση του φυσικού αντικειμένου της καθαριότητας με την προσθήκη σημείων όπως τα Ενετικά Τείχη και η χερσαία ζώνη, στην αύξηση της κινητικότητας και των ροών ξένων επισκεπτών, στις ιδιαίτερες ανάγκες διαφόρων περιοχών, στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης των αποβλήτων, σε δεδομένα δηλαδή που ορίζουν ένα πολλαπλό πλαίσιο απαιτήσεων: «Εδώ μιλάμε για την καθαριότητα του δημότη, από το σπίτι στη δουλειά του, στη βόλτα του, στην κίνηση του μέσα στην πόλη. Συζητώντας για το ζήτημα αυτό βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το ζήτημα της αποκομιδής και του οδοκαθαρισμού. Και τα δύο είναι πάρα πολύ σημαντικά αν θέλουμε να έχουμε μια πόλη η οποία θα είναι καθαρή, δεν θα εγκυμονεί κινδύνους ούτε για το περιβάλλον, ούτε για τη δημόσια υγεία, και η οποία θα μας ικανοποιεί και αισθητικά και θα συμβάλει στην καλή μας ψυχολογία για να δραστηριοποιούμαστε μέσα από τις καθημερινές μας διαδρομές».
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ότι ο νέος σχεδιασμός έχει ως αυτονόητο πυρήνα τον αστικό ιστό αλλά αφορά το σύνολο του Δήμου: «Μιλάμε για ένα καθαρό Δήμο και για τη δραστική αναβάθμιση των υπηρεσιών καθαριότητας στο σύνολο του Δήμου. Μελετήθηκε και με τη συνδρομή ειδικών επιστημόνων εκ των κορυφαίων στον ελλαδικό χώρο, σε συνεργασία με εμάς. Αυτό το σχέδιο το οποίο παρουσιάζεται, δεν είναι ένα σχέδιο το οποίο παραγγέλθηκε, παραλήφθηκε και παρουσιάζεται. Είναι ένα σχέδιο το οποίο έχει την σφραγίδα της Δημοτικής Αρχής. Βεβαίως και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά διότι η εμπειρογνωμοσύνη, η τεχνογνωσία, απαιτεί τη συνδρομή απολύτως ειδικών για να συνταχθεί, να συγκροτηθεί ένα τέτοιο σχέδιο. Και θέλω να ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο τον Αντιδήμαρχο Νίκο Γιαλιτάκη, τον εκ των Προϊσταμένων της Υπηρεσίας Μιχάλη Ροβίθη και τον Ειδικό μου Σύμβουλο Σπύρο Δοκιανάκη. Δουλέψαμε πάρα πολύ και δουλέψαμε και για αρκετό χρόνο για να φτάσουμε στην πρόταση η οποία τίθεται στο σχέδιο το οποίο προτιθέμεθα να θέσουμε σε εφαρμογή».
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό, ο Αλέξης Καλοκαιρινός επεσήμανε ότι περιλαμβάνει αναδιάταξη και ενίσχυση της Υπηρεσίας Καθαριότητας και αφορά σε ένα μεικτό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει ανάθεση συγκεκριμένων καθηκόντων σε εξωτερικό συνεργάτη (ο οποίος θα προσφέρει στον μηχανισμό καθαριότητας 151 άτομα προσωπικό, 16 οχήματα διαφόρων κατηγοριών, και δεκάδες μηχανήματα και εξοπλισμό) και ειδικότερα:
1.Την πλήρη αποκομιδή των ανακυκλώσιμων από το σύνολο του Δήμου.
2.Την πλήρη και άμεση απομάκρυνση των ογκωδών και των πρασίνων από το σύνολο του Δήμου.
3.Τις Υπηρεσίες Καθαριότητας στην 1η Δημοτική Κοινότητα συμπεριλαμβανομένων των Τειχών και της ευρείας χερσαίας ζώνης από το Παγκρήτιο μέχρι την Νέα Αλικαρνασσό.
Η αναδιάταξη αυτή αναθέτει στο επιχειρησιακό εκτελεστικό σκέλος στην Υπηρεσία Καθαριότητας:
1.Την αποκομιδή των συμμείκτων, από το σύνολο του Δήμου, πέραν της 1ης Δημοτικής Κοινότητας.
2.Τον οδοκαθαρισμό επίσης στο σύνολο του Δήμου πέραν της 1ης Δημοτικής Κοινότητας.
3. Τον επιτελικό ρόλο διαρκούς σχεδιασμού, ανασχεδιασμού, ελέγχου και εποπτείας του συνόλου των Υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου των υπηρεσιών του εξωτερικού συνεργάτη.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Αλέξης Καλοκαιρινός στις παραμέτρους που έθεσε η Δημοτική Αρχή αναφορικά με τις εργασιακές σχέσεις: «Το ζήτημα του εργασιακού περιβάλλοντος ήταν μια από τις βασικές μας έγνοιες. Γνωρίζουμε ότι σήμερα οι άνθρωποι που εργάζονται στην καθαριότητα, οι δικοί μας άνθρωποι, έχουν ξεπεράσει τα όρια της κόπωσης. Επιχειρούν ευσυνείδητα στο μέτρο των δυνάμεων τους, και πέρα από το μέτρο των δυνάμεων τους, αλλά το ζήτημα είναι ακριβώς αυτό: Το πέρα από τα μέτρα των δυνάμεων τους. Μέσα από το σχήμα το οποίο προτείνουμε θα επέλθει μια κανονικότητα που θα περιλαμβάνει και την ανάπαυση, θα υπάρχει η ανάσα, θα κάνουν οι εργαζόμενοι τη δουλειά για την οποία είναι καταλληλότεροι και αρκετοί από αυτούς θα αναλάβουν επιτελικότερους ρόλους».
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναφέρθηκε και στον ΟΕΥ του Δήμου Ηρακλείου, τονίζοντας ότι προβλέπει θέσεις και υπάρχει μια μεγάλη δυνατότητα μέσα από την οποία προφανώς και θα ενεργοποιηθούν θέσεις, τόνισε ότι στόχος είναι αυτό το εγχείρημα να έχει τη μέγιστη απόδοση, ώστε: «Να είναι αυτή που οφείλει να είναι, και που θα φέρει το Ηράκλειο στο επίπεδο να είναι καθαρό όπως ποτέ δεν υπήρξε στο παρελθόν. Στα επίπεδα στα οποία πρέπει να βρίσκεται μια ευρωπαϊκή πόλη με αυτά τα χαρακτηριστικά, αυτή τη δυναμική και αυτή την προοπτική στην οποία θέλουμε να συμβάλλουμε ως Δημοτική Αρχή. Αυτά είναι τα βασικά μας δεδομένα. Θεωρώ ότι αυτή η στιγμή είναι η στιγμή για να κάνουμε ένα ποιοτικό άλμα. Οφείλουμε να το κάνουμε. Θα το κάνουμε με σεβασμό στους πολίτες, με σεβασμό στους εργαζομένους και με συναίσθηση της ευθύνης που έχουμε απέναντι στην πόλη αυτή και στους ανθρώπους της».
Ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Περιβάλλοντος & Ενέργειας Νίκος Γιαλιτάκης παρουσίασε αναλυτικά τον σχεδιασμό, ο οποίος περιγράφεται συνοπτικά στον ακόλουθο πίνακα, όπου φαίνεται η υφιστάμενη κατάσταση και η κατάσταση με το προτεινόμενο σύστημα:
Υφιστάμενη κατάσταση | Προτεινόμενο σύστημα | |
Δρομολόγια απορριμματοφόρων σύμμεικτων απορριμμάτων | 29 (μεγάλα απορριμματοφόρα) | 35 (μεγάλα απορριμματοφόρα), συν ενίσχυση της υπηρεσίας “ραντεβού”, συν ανανέωση του στόλου με συμβατικά και ηλεκτρικά οχήματα, επέκταση δικτύου υπόγειων κάδων, εγκατάσταση 5 ηλιακών κάδων με συμπίεση |
Δρομολόγια απορριμματοφόρων ανακυκλώσιμου υλικού | 6 έως 7 | 9, προσθήκη νέων οχημάτων, επέκταση δικτύου υπόγειων κάδων |
Οδοκαθαριστές | 63 | 208 (218 τους θερινούς μήνες), στην 1η ΔΚ διπλή (πρωί-απόγευμα) έως και τριπλή (και νύχτα) βάρδια καθημερινά |
Συλλογή ογκωδών αντικειμένων και πράσινων αποβλήτων | 1 συνεργείο και δυο μηχανήματα | Δημιουργούνται επιπλέον 5 συνεργεία με νέο εξοπλισμό, ειδική εφαρμογή (App) και υπηρεσία ραντεβού στις συνοικίες |
Επόπτες καθαριότητας | 14 | 20 |
Συνεργείο ολοκληρωμένης επέμβασης σε κοινόχρηστους χώρους | Δεν υπάρχει | Δημιουργούνται 2 μεικτά συνεργεία, των 5 ατόμων |
Συνεργείο για την αφισορύπανση/graffiti | Δεν υπάρχει | Δημιουργούνται 2 συνεργεία των 2 ατόμων |
Ολοκληρωμένο συνεργείο οδοσάρωσης | 1 συνεργείο | Δημιουργούνται 3 συνεργεία των 2 ατόμων, επιπλέον από τα 5 σάρωθρα του εξωτερικού συνεργάτη που θα επιχειρούν καθημερινά στην 1η ΔΚ |
Συνεργείο πλυσίματος κάδων | Δεν υπάρχει | Δημιουργούνται 2 συνεργεία |
Συνεργείο πλυσίματος οδών | 1 συνεργείο | Δημιουργούνται 2 συνεργεία επιπλέον από τα 2 συνεργεία του εξωτερικού συνεργάτη για την 1η ΔΚ |
Συνεργείο διαχείρισης κάδων απορριμμάτων | 2 άτομα | Δημιουργείται 1 συνεργείο 5 ατόμων |
Συνεργείο ΒΟΑΚ – Περιφερειακών Δρόμων | Δεν υπάρχει | Δημιουργείται 1 συνεργείο 3 ατόμων |
Συνθήκες εργασίας | Συσσώρευση χιλιάδων ρεπό και ημερών αδειών | Ομαλοποίηση εργασιακών ρυθμών |
Σταθερότητα αποκομιδής/οδοκαθαρισμού | Ακυρώσεις δρομολογίων λόγω έκτακτων συνθηκών (ασθενειών, απουσιών, βλαβών, κλπ) | Πλήρης και σταθερή αποκομιδή, άμεση αποκατάσταση βλαβών |
Ο αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τμήματος Αποκομιδής Απορριμμάτων Μιχάλης Ροβίθης αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το εναπομείναν προσωπικό στην εργασιακή του καθημερινότητα, λόγω της υποστελέχωσης που οδηγεί σε συσσώρευση ρεπό και ημερών αδείας, καθώς και στις προοπτικές που δημιουργούνται για την εξέλιξή του μέσα από τον συγκεκριμένο σχεδιασμό.
Είχαν προηγηθεί αναλυτική ενημέρωση και συζήτηση στην Δημοτική Ομάδα της παράταξης «Δικαίωμα στην Πόλη», καθώς και ενημέρωση του Συλλόγου Εργαζομένων στην Υπηρεσία Καθαριότητας.
Ακολουθεί την ερχόμενη Δευτέρα 14/7 η ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Τα βασικά σημεία του προτεινόμενου σχεδιασμού για μια καθαρή πόλη
Οι στόχοι της Δημοτικής Αρχής
·Η προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, σε συνδυασμό με τη δραστική αναβάθμιση της εικόνα καθαριότητας στο σύνολο του Δήμου.
· Η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών καθαριότητας και η επίτευξη δεικτών αποτελέσματος με καθημερινό οδοκαθαρισμό, αποκομιδή με αυτόματο σχεδιασμό δρομολογίων και ραντεβού, καθώς και το άδειασμα καλαθιών απορριμμάτων ακόμα και τις νυχτερινές ώρες κατά τη θερινή περίοδο.
· Η προσαρμοστικότητα των προγραμμάτων αποκομιδής και καθαριότητας, αναλόγως των διακυμάνσεων της παραγωγής των αποβλήτων στον Δήμο (τουριστική περίοδος, ειδικά και έκτακτα γεγονότα), αυξάνοντας τη συχνότητα και το προσωπικό σε περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας και παρέχοντας υψηλό επίπεδο υπηρεσιών σε όλες τις γειτονιές του Δήμου.
· Η προσθήκη νέων περιοχών δράσης στο σχεδιασμό: Ενετικά τείχη (ισόπεδο τμήμα, προμαχώνες, πύλες και τάφρος), Χερσαία Ζώνη (στο σύνολο του παραλιακού μετώπου από τον Καράβολα μέχρι τη Νέα Αλικαρνασό), στον ΒΟΑΚ και στους περιφερειακούς δρόμους του Δήμου.
·Η επάρκεια καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού (οδηγών, εργατών καθαριότητας κλπ).
·Η χρήση επαρκούς και σύγχρονου στόλου αποκομιδής και καθαριότητας, η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του Δήμου και η χρήση σύγχρονων εργαλείων παρακολούθησης, καταγραφής και σχεδιασμού δρομολογίων.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, απαιτείται δραστική ενίσχυση σε προσωπικό, αναδιάρθρωση της λειτουργίας και εκσυγχρονισμός μέσων και μηχανημάτων. Οπότε, υπήρχαν δυο επιλογές:
1.Να αρκεστεί ο Δήμος Ηρακλείου να ζητήσει την κάλυψη κενών θέσεων με μόνιμες προσλήψεις προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, σε άγνωστο χρόνο (υπενθυμίζεται ότι επιτυχόντες αντίστοιχου διαγωνισμού της περιόδου 2021-22 δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί, ενώ κανείς δεν γνωρίζει πότε θα τοποθετηθούν. Η δε λύση των συμβασιούχων δημιουργεί κενά εβδομάδων στην καθαριότητα, με τα γνωστά αποτελέσματα). Καθώς επίσης και να αναζητήσει χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία δεν υπάρχουν, για τον εξοπλισμό. Η επιλογή αυτής της λύσης όμως, θα είχε ως συνέπεια τη διατήρηση της σημερινής κατάστασης για αρκετά (έως και πολλά) χρόνια.
2.Να υλοποιήσει άμεσα την δέσμευση της Δημοτικής Αρχής για καθαρή πόλη, υλοποιώντας τη μελέτη με την συνδρομή εξωτερικού συνεργάτη, ο οποίος θα αναζητηθεί με διεθνή διαγωνισμό για τα επόμενα δυο συν δυο χρόνια. Το ύψος του διεθνούς διαγωνισμού θα είναι περίπου 8,5 εκ. ευρώ, η εξοικονόμηση που προκύπτει για την υπηρεσία ανέρχεται περίπου στα 2,5 ευρώ, συνεπώς, η πραγματική επιπλέον δαπάνη για την προσθήκη αυτών των υπηρεσιών καθαριότητας, θα ανέρχεται στο ποσό των 6 εκ. ευρώ.
Ο επανασχεδιασμός των υπηρεσιών αποκομιδής και οδοκαθαρισμού έγινε με γνώμονα την:
·Βελτιστοποίηση της συλλογής των σύμμεικτων αποβλήτων, των ανακυκλώσιμων υλικών, των πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
·Ενίσχυση του οδοκαθαρισμού.
·Παροχή πρόσθετων υπηρεσιών (αντιμετώπιση αφισορύπανσης, καθαρισμό γκράφιτι, πλύσιμο κάδων και δρόμων κ.α.)
Παράμετροι του προτεινόμενου σχεδιασμού:
·Οι όλο και αυξανόμενες παραγόμενες ποσότητες ογκωδών αποβλήτων.
·Ο υφιστάμενος τρόπος ελλιπούς απομάκρυνσης των πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
·Η επιθυμητή και σταθερή συχνότητα συλλογής απορριμμάτων.
·Οι ιδιαιτερότητες της κάθε χωρικής ενότητας (για παράδειγμα, εντός της 1ης ΔΚ, ιδιαίτερα της περιοχής εντός των Τειχών, το οδικό δίκτυο είναι ιδιαίτερα στενό και απαιτείται η χρήση μικρών οχημάτων τύπου Cander).
·Η κατανομή του πληθυσμού και η περιοδικότητα του (τουριστική περίοδος, επιβάρυνση 1ης ΔΚ).
Η διαδικασία αποκομιδής και οδοκαθαρισμού
· Για τα σύμμεικτα απορρίμματα:
Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με 21 δρομολόγια μεγάλων απορριμματοφόρων και τα δρομολόγια των ραντεβού στο κέντρο της πόλης. Ο εξοπλισμός παρουσιάζει βλάβες, χρειάζεται εκσυγχρονισμός των παλαιότερων οχημάτων (candair), υπάρχει έλλειψη προσωπικού λόγω αποχωρήσεων, συνταξιοδοτήσεων και της μεταβλητότητας των συμβασιούχων εργαζομένων, καθώς και δύσκολες εργασιακές συνθήκες που οδηγούν σε συσσώρευση ρεπό και αδειών στο προσωπικό. Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού είναι χρονοβόρες και παρατηρείται δυσχέρεια στην απόκτηση νέου εξοπλισμού, λόγω καθυστερήσεων στις χρηματοδοτήσεις.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό, προστίθενται επιπλέον 5 δρομολόγια αποκομιδής, προστίθενται στον στόλο 5 οχήματα, επιτυγχάνεται άμεση κάλυψη βλαβών/ζημιών, αποκτάται καταρτισμένο και σταθερό προσωπικό, ενισχύεται ο μηχανισμός ελέγχου, βελτιώνονται αισθητά οι εργασιακές συνθήκες και αναπτύσσονται περαιτέρω οι υπόγειοι κάδοι.
· Για τα ανακυκλώσιμα υλικά:
Σήμερα, η προβληματική αποκομιδή πραγματοποιείται από 6 έως 7 δρομολόγια, με εξοπλισμό που έχει παραχωρηθεί από την ΕΕΑΑ. Παρατηρείται έλλειψη μόνιμου προσωπικού και επικρατεί αβεβαιότητα για το μέλλον, λόγω της αδυναμίας ανταπόκρισης σε πιθανές αλλαγές που προκύπτουν από τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό γίνεται οριζόντια ανάθεση της αποκομιδής ανακυκλώσιμων υλικών, εξασφαλίζεται πλήρης και σταθερή αποκομιδή, ενισχύεται η αποκομιδή με ραντεβού στο κέντρο της 1ης Δ.Κ., προστίθενται στον στόλο 2 νέα οχήματα, ενισχύεται ο μηχανισμός ελέγχου και ο Δήμος με καταρτισμένο προσωπικό, τυχόν βλάβες θα καλύπτονται άμεσα, ενώ υπάρχει και η προοπτική απόκτησης νέου εξοπλισμού μέσω του Ολιστικού Σχεδίου Χωριστής Συλλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών.
· Για τα πράσινα και τα ογκώδη αντικείμενα:
Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με παλιό εξοπλισμό (2 μηχανήματα έργου) κατόπιν τηλεφωνικών ραντεβού και ελέγχου των εποπτών, όμως, δεν καλύπτεται μεγάλο μέρος των αναγκών απομάκρυνσης και εντοπίζονται διαρκώς σημεία ανεξέλεγκτης τοποθέτησης.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό η αποκομιδή θα γίνεται σε σταθερούς τομείς με 5 τακτικά δρομολόγια καθημερινά, σε συνδυασμό με ραντεβού σε συγκεκριμένα σημεία. Τα δρομολόγια θα διαμορφώνονται κατόπιν αιτημάτων σε ψηφιακή πλατφόρμα (App), τηλεφωνικά και μετά από έλεγχο των εποπτών. Προστίθενται στον στόλο 6 νέα οχήματα, οι όποιες βλάβες θα καλύπτονται άμεσα, θα υπάρχει μηχανισμός ελέγχου, άμεση αναφορά και παρακολούθηση των σημείων απόρριψης.
·Για τον οδοκαθαρισμό:
Σήμερα δεν καλύπτεται το μεγαλύτερο μέρος του Δήμου, λόγω της ελλειμματικής στελέχωσης. Εντός των τειχών απασχολούνται 16 άτομα, ενώ στο υπόλοιπο αστικό κομμάτι 34, στις Δημοτικές κοινότητες 3 και στις λαϊκές αγορές 10. Δεν περιλαμβάνεται οδοκαθαρισμός στα Ενετικά Τείχη και στην Χερσαία Ζώνη, παρατηρούνται μεγάλες δυσκολίες στην κάλυψη επιπλέον αναγκών (ΒΟΑΚ και περιαστικών οδών) και το πλύσιμο των δρόμων γίνεται από ένα πλυντήριο μόνο όταν αυτό είναι εφικτό. Ο εξοπλισμός είναι παλιός και απαιτείται εκσυγχρονισμός, ενώ δεν μπορούν να καλυφθούν οι έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν για την εξυπηρέτηση άλλων υπηρεσιών και φορέων.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό επιτυγχάνεται 100% κάλυψη όλου του Δήμου Ηρακλείου, προστίθενται στον στόλο 10 νέα σάρωθρα πεζού χειριστή, 6 φυσητήρες πεζού χειριστή, 45 χειραμαξίδια και 3 οχήματα, ενώ τυχόν βλάβες του εξοπλισμού θα καλύπτονται άμεσα. Παράλληλα, καλύπτονται οι απαιτήσεις για επιπλέον προσωπικό, το οποίο από 63 άτομα σήμερα, αυξάνεται σε 208 (218 τους θερινούς μήνες). Ειδικότερα, στην 1η Δ.Κ. θα επιχειρούν 72 οδοκαθαριστές, με επιπλέον 10 τους θερινούς μήνες (από 16 σήμερα), στο υπόλοιπο αστικό κομμάτι 100 άτομα (από 34 σήμερα), στις κοινότητες 20 άτομα (από 3 σήμερα) και στις λαϊκές αγορές 16 (από 10 σήμερα). Επίσης, θα υπάρχει καθημερινή οδοσάρωση στην 1η ΔΚ, οδοσάρωση κεντρικών οδών των συνοικιών ανά 15 μέρες περίπου, πλύσιμο των δρόμων της 1ης ΔΚ τρεις φορές την εβδομάδα και ανά 15 ημέρες περίπου των κεντρικών οδών των συνοικιών. Επιπλέον, τυχόν βλάβες του εξοπλισμού θα καλύπτονται άμεσα και θα καλύπτονται και έκτακτες ανάγκες.
Το προσωπικό του οδοκαθαρισμού διαμορφώνεται:
Επιπλέον
·Το πλύσιμο των κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης θα γίνεται ανά 15 ημέρες περίπου.
·Δημιουργούνται δυο συνεργεία για την καθημερινή απομάκρυνσης πανό, αφισών, καθαρισμό επιφανειών από γκράφιτι, κ.α..
·Δημιουργούνται δυο μεικτά συνεργεία πλήρους επέμβασης (5 ατόμων το κάθε ένα) για εκτέλεση πολλαπλών εργασιών (καθαριότητα, βαψίματα, συντηρήσεις, κ.α.) σε έναν κοινόχρηστο χώρο, π.χ. σε ένα πάρκο.
·Δημιουργούνται τρία συνεργεία μηχανικής οδοσάρωσης.
·Δημιουργούνται δυο συνεργεία των δυο ατόμων για πλύσιμο κάδων και δρόμων.
·Ενισχύεται το συνεργείο αντικατάστασης/τοποθέτησης κάδων με 5 άτομα (από 1 οδηγό και 1 άτομο σήμερα).
·Τοποθετούνται νέοι ηλιακοί αυτοσυμπιεζόμενοι κάδοι στην 1η ΔΚ.
·Παρέχονται στους πολίτες δωρεάν μεγασάκοι απόθεσης κλαδεμάτων και πράσινων αποβλήτων.
·Εξασφαλίζεται επιχειρησιακή σταθερότητα χωρίς διακυμάνσεις.
·Εξασφαλίζεται ευελιξία ανάλογη με την επισκεψιμότητα της πόλης, καθώς και στις επερχόμενες αλλαγές στις απαιτήσεις διαχείρισης των διαφορετικών ρευμάτων αποβλήτων.
·Εξασφαλίζεται σταθερότητα στην κατανομή προσωπικού στην περιφέρεια του Δήμου.
Με το προτεινόμενο μεικτό σύστημα, η Υπηρεσία Καθαριότητας θα εξοικονομήσει πόρους σε έμψυχο δυναμικό και μηχανολογικό εξοπλισμό:
Έμψυχο δυναμικό
·17 οδηγούς
·2 χειριστές
·31 συνοδούς
·36 οδοκαθαριστές
Μηχανολογικός εξοπλισμός
·2 φορτηγά δυαξονικά
·1 φορτηγό μικρό τύπου Cander
· 2 πλυντήρια κάδων
· 1 πλυντήριο ρυμουλκούμενο
· 4 δορυφορικά μικρά απορριμματοφόρα
·1 τσαπάκι
Εν κατακλείδι, με την εφαρμογή του μεικτού συστήματος καθαριότητας, εξασφαλίζεται:
· Πλήρης οδοκαθαρισμός σε όλη την πόλη.
· Μόνιμος οδοκαθαριστής σε κάθε Τοπική Κοινότητα.
· Απομάκρυνση ογκωδών αποβλήτων σε ανεξέλεγκτες χωματερές και εκτέλεση εισαγγελικών παραγγελιών σε καθημερινή βάση.
· Πλύσιμο κάδου ανά 15 ημέρες περίπου.
· Πλύσιμο οδοστρώματος κεντρικών οδών συνοικιών ανά 15 ημέρες περίπου.
· Μηχανική σάρωση σε κάθε συνοικία ανά 15 ημέρες περίπου.
· Άμεση σημειακή παρέμβαση στους κοινόχρηστους χώρους ανά γειτονιά του Ηρακλείου για το σύνολο των αναγκών της καθαριότητας.
· Εξάλειψη της αφισορύπανσης με άμεση επέμβαση.
· Καθαρισμός ΒΟΑΚ και περιφερειακών δρόμων ανά 15 ημέρες περίπου.
· Παροχή στους εργαζόμενους των ρεπό και αδειών προηγουμένων ετών που έχουν συσσωρευθεί.
· Μεταφορά, τοποθέτηση και μετακίνηση κάδων, εντός της εβδομάδας, σύμφωνα με τις αποφάσεις της αρμόδιας Επιτροπής.
· Έγκαιρος καθαρισμός των δημοτικών οικοπέδων.
· Αποκομιδή και απομάκρυνση απορριμμάτων πέριξ του καταυλισμού των Ρομά ανά δύο (2) ημέρες.
· Εξυπηρέτηση άλλων δημοτικών υπηρεσιών και φορέων (Αστυνομική Δ/νση, Τελωνείο, Δικαστήρια, Περιφέρεια Κρήτης, κ.α.).
Ενδεικτική εμπειρία άλλων Δήμων από την εφαρμογή του μεικτού συστήματος.
Δήμος Χερσονήσου: Ανάθεση των υπηρεσιών αποκομιδής οικιακών αποβλήτων (ογκώδη, ΑΥ) και οδοκαθαρισμού. Διάρκεια: 4 έτη και 1 έτος προαίρεση.
Δήμος Θεσσαλονίκης: Ανάθεση των υπηρεσιών αποκομιδής ογκωδών αποβλήτων και οδοκαθαρισμού. Διάρκεια: 4 έτη και 4 έτη προαίρεση.
Δήμος Ρεθύμνης: Ανάθεση των υπηρεσιών αποκομιδής συμμείκτων, ογκωδών και ανακυκλώσιμων αποβλήτων. Διάρκεια: 2 έτη και 1 έτος προαίρεση
ΔΙΑΔΥΜΑ: Ανάθεση υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων στους Δήμους της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Διάρκεια: 3 έτη και 2 έτη προαίρεση
ΔΕΔΙΣΑ (Δήμος Χανίων): Ανάθεση της παροχής κατάλληλου προσωπικού για την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων στο ΕΜΑΚ και ΧΥΤΥ και εργασιών συλλογής και μεταφοράς. Διάρκεια: 3 έτη και 1 έτος προαίρεση.
Υπάρχουν επίσης πολλοί ακόμα Δήμοι ανά την Ελλάδα που αξιοποιούν το μεικτό σύστημα με την συνδρομή εξωτερικού συνεργάτη σε διάφορους τομείς της καθαριότητας (Ηράκλειο Αττικής, Κως, Κέρκυρα, Ρόδος, Κόρινθος, Αλεξανδρούπολη, Καρπενήσι, Ζάκυνθος, Ιεράπετρα, κ.α.).