Αεροδρόμιο Καστελλίου: Ξεχειλίζει η αγανάκτηση τοπικών κοινωνιών και αυτοδιοίκησης 

Στον απόηχο των πανηγυρικών κυβερνητικών δηλώσεων για την πρόοδο των εργασιών του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελλίου, που προσεγγίζει το 60% περίπου του συνολικού έργου, ξεχειλίζει η αγανάκτηση των τοπικών κοινωνιών και της Αυτοδιοίκησης για τις αδικαιολόγητες και προκλητικές καθυστερήσεις όλων των συνοδών έργων, που δεν έχουν καν προβλεφθεί, ενώ θεωρητικά έπρεπε να προχωράνε και να εκτελούνται παράλληλα.

Οδικές συνδέσεις, αντιπλημμυρικά έργα, βιολογικοί καθαρισμοί· βρίσκονται όλα στον αέρα και αντιμετωπίζονται αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις χαρακτηριστική αδιαφορία… Έτσι, στον απόηχο της επίσκεψης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Δημήτρη Αναγνώπουλο, και τη γενική γραμματέα Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, καταγράφεται έντονη δυσαρέσκεια από τους Δήμους Μινώα και Χερσονήσου, που παρακολουθούν τη γρήγορη εξέλιξη του εργοταξίου του αεροδρομίου και την απελπιστική καθυστέρηση έργων, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του νέου στην αρμοδιότητα, κυρίως, του Υπουργείου Υποδομών, ενώ βρίσκονται στο σημείο μηδέν.

«Στον αέρα» δεκάδες έργα που τώρα έπρεπε να εκτελούνται

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα αναφέρει ο δήμαρχος Μινώα, Βασίλης Κεγκέρογλου, ο οποίος εξηγεί ότι, παρά τα υπομνήματα που έχουν σταλεί για τις οδικές συνδέσεις και την οδοποιία, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Ο ίδιος εξηγεί ότι υπάρχουν δεκάδες ανοικτά ζητήματα με τη σύνδεση του αεροδρομίου με Μεσσαρά και νότιο Ρέθυμνο (και συγκεκριμένα τη διαδρομή Πραιτώρια – Μεσοχωριό – Καστελλιανά – Αρκαλοχώρι – αεροδρόμιο και τη βελτίωση της σύνδεσης με Ιεράπετρα). Αντίστοιχα, δεν έχουν προχωρήσει τα έργα που αφορούν στη βελτίωση της ασφάλειας του δρόμου Ηράκλειο-Βιάννος, που θα σηκώσει πολύ μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο απ’ αυτόν που έχει εκτιμηθεί. Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη, καμιά ενέργεια για τοπικές οδικές συνδέσεις αεροδρόμιο – Θραψανό, αεροδρόμιο – Ευαγγελισμός, γήπεδο Ρουσσοχωριών – Αρκαλοχώρι, Κόμβος Αυλής – Αρκαλοχώρι, Καστέλλι – ΙΜ Καλλέργη, Καστέλλι – Λύττος – Ασκοί – Αβδού, Περιφερειακός Καστελλίου, σύνδεση (Εναλλακτική) αεροδρομίου με Οροπέδιο Λασιθίου στο τμήμα Περίβολος Γερακίου – Αγία Άννα – Οροπέδιο. Ο δήμαρχος σημειώνει ότι υπάρχουν σοβαρά ανοικτά ζητήματα με την αποκατάσταση της δημοτικής και αγροτικής οδοποιίας που καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό από τη διέλευση των βαρέως τύπου εργοταξιακών οχημάτων των εργολάβων του έργου. Την ίδια ώρα, το συμφωνημένο με την προηγούμενη Δημοτική Αρχή σχέδιο για την υδροδότηση του αεροδρομίου, ακόμη δεν έχει ακόμη ξεκινήσει να υλοποιείται.

Το Υπουργείο αρνείται να συζητήσει τη διάθεση της εκροής του Βιολογικού Καθαρισμού για άρδευση, επιμένοντας στην διάθεση των νερών των πηγαδιών, κάτι που θα προκαλέσει μη αντιστρεπτή βλάβη

Ο κ. Κεγκέρογλου τονίζει ότι, δυστυχώς, δεν έχει προχωρήσει η σύνδεση των γύρω οικισμών με τον Βιολογικό του αεροδρομίου, προκειμένου να υπάρχει και η πρώτη ύλη για την δοκιμαστική λειτουργία και πιστοποίηση του Βιολογικού, που πρέπει να γίνει πολύ πριν την έναρξη λειτουργίας του. Μάλιστα, όπως σημειώνει, «το Υπουργείο αρνείται να υιοθετήσει, ακόμη και να συζητήσει την πρότασή μας για τη διάθεση της εκροής του Βιολογικού Καθαρισμού για άρδευση αντί της προβλεπόμενης απ’ ευθείας διάθεσή της στον υδροφόρο ορίζοντα μέσω των πηγαδιών, κάτι που θα προκαλέσει μη αντιστρεπτή βλάβη!». Εκτός των άλλων, ο δήμαρχος υπογραμμίζει την ανάγκη υπογειοποίησης της γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας κατά το τμήμα Λαγός – Μονή Καλλέργη – Καστέλλι και την ταυτόχρονη «αποκατάσταση» κατασκευή του δρόμου Καστέλλι – ΙΜ Καλλέργη. Και μέσα σε όλα αυτά, δύο χρόνια μετά τις συζητήσεις για την ανάγκη Τούνελ και παρά τις θετικές γνωμοδοτήσεις των περιφερειακών θεσμικών οργάνων, ακόμη δεν εκδόθηκε η Απόφαση για την ΜΠΕ. Ο κ. Κεγκέρογλου σημειώνει ότι στην τελευταία επίσκεψη, ο υφυπουργός είπε ότι θα εξεταστεί η δυνατότητα για τα αντιπλημμυρικά. Όπως φαίνεται, από τα παραπάνω, οι ολιγωρίες και οι καθυστερήσεις του Υπουργείου Υποδομών είναι χαρακτηριστικές σε μια σειρά θέματα. Ας αφήσει λοιπόν την προπαγάνδα που διαρρέει και προφανώς θα ξεδιπλώσει ότι για τις καθυστερήσεις και την αλλαγή του χρονοδιαγράμματος, ευθύνεται ο Δήμος και η τοπική κοινωνία που διεκδικεί.

Τα SOS του Ζ. Δοξαστάκη για το Αεροδρόμιο Καστελλίου

Την ανάγκη για δημιουργία τρίτης λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) Ηράκλειο – Χερσόνησος, τη μελέτη και τροχροδρόμηση μέσου σταθερής τροχιάς από και προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι (Δ.Α.Η.Κ.), καθώς και την επικαιροποίηση και οριστικοποίηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του νέου αεροδρομίου, επισήμανε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Χερσονήσου, κ. Ζαχαρίας Δοξαστάκης, κατά την επίσκεψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρίστου Δήμα, στο Καστέλλι. Επιπλέον, ο δήμαρχος αναφέρθηκε στην ανάγκη άμεσης έναρξης των εργασιών κατασκευής της σήραγγας στην θέση «Ξερόκαμπος» και την πρόβλεψη κατασκευής στον αυτοκινητόδρομο Χερσόνησος – Δ.Α.Η.Κ. κάτω διαβάσεων, για την εξυπηρέτηση των ιδιοκτησιών. Αναφέρθηκε, επίσης, στην πρόταση που έχει κατατεθεί από τους όμορους Δήμους στο Δ.Α.Η.Κ. και αφορά την εκπόνηση Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος και ζήτησε τη χρηματοδότησή του. Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός παραβρέθηκε σε αυτοψία του εργοταξίου του νέου αεροδρομίου, συνοδευόμενος από στελέχη του Υπουργείου, εκπροσώπους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και της αναδόχου εταιρείας, βουλευτές, τον περιφερειάρχη Κρήτης, καθώς και τους δημάρχους Μινώα Πεδιάδας και Χερσονήσου. Η πρόοδος των εργασιών εκτιμάται, σύμφωνα με τον κ. υπουργό, ότι έχει φθάσει στο 60% συνολικά, με τις υποδομές των διαδρόμων να έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό που ξεπερνά το 80%. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ο δήμαρχος Χερσονήσου προχώρησε σε σειρά σημαντικών επισημάνσεων. Ειδικότερα, επισήμανε την απουσία σαφούς χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της σήραγγας σύνδεσης και τις επιπτώσεις που ενδέχεται να έχει στο χρόνο ολοκλήρωσης του όλου έργου και την δυσλειτουργία, που θα προκύψει, εάν δεν προβλεφθεί τρίτη λωρίδα κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση στο κομβικό τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. προς Χερσόνησο. Επίσης, σημείωσε την ανάγκη επανεξέτασης της μη πρόβλεψης μέσου σταθερής τροχιάς, τονίζοντας ότι θα είναι παγκόσμια πρωτοτυπία η έλλειψη τέτοιας υποδομής σε ένα τόσο σημαντικό και νέο αεροδρόμιο. Σημείωσε την ανάγκη επανεξέτασης της σκοπιμότητας κατασκευής του κόμβου Αγριανών και την ανάγκη ενημέρωσης για την ακριβή όδευση του δικτύου ΑΔΜΗΕ, που θα ηλεκτροδοτήσει το Δ.Α.Η.Κ. και για το αν έχει εγκριθεί η τεχνική μελέτη υλοποίησης του έργου. Σύμφωνα με τον ίδιο, «το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι αποτελεί ένα έργο εθνικής σημασίας, με προοπτική να αλλάξει το αναπτυξιακό τοπίο της Κρήτης. Η Δημοτική Αρχή στηρίζει αυτό το σημαντικό έργο υποδομής για την Κρήτη και θα συνεχίσει να διεκδικεί την πλήρη και ολοκληρωμένη ενημέρωση, καθώς και την προώθηση όλων των απαραιτήτων συμπληρωματικών υποδομών, με γνώμονα την ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών».