Αδιαλλαξία Ταχιάου για το ραντάρ στον λόφο Παπούρα
Στην πλατεία Ελευθερίας διαμαρτυρήθηκαν οι κάτοικοι του Αρκαλοχωρίου για την επιχειρούμενη αλλοίωση του μνημείου

  • Δεν συνέτρεξαν λόγοι για την άρση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου για τη μη παράκαμψη του ΒΟΑΚ

  • Ικανοποίηση στον Δήμο Μαλεβιζίου για τον πλήρη κόμβο στο ΠΑΓΝΗ

Στα άκρα οδηγείται η πολύκροτη υπόθεση της κατασκευής ραντάρ στον λόφο της Παπούρας, αφού η πρόσφατη κάθοδος του υφυπουργού Υποδομών, κ. Ταχιάου, κατέγραψε την αδιαλλαξία που υπάρχει από την πλευρά της Κυβέρνησης, σε σχέση με την επιλογή του χώρου όπου βρίσκεται το μνημείο, το οποίο ο Δήμος Μινώα δηλώνει αποφασισμένος να υπερασπιστεί με κάθε τρόπο.

Η σύγκρουση του κ. Ταχιάου με τον δήμαρχο Β. Κεγκέρογλου ήταν μετωπική, αφού ο υφυπουργός επέμενε ότι δεν υπάρχει καμία άλλη εναλλακτική λύση για την εγκατάσταση του ραντάρ πλην της Παπούρας, διότι η θέση που βρίσκεται, εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη κάλυψη στην προσέγγιση και στην απογείωση των αεροσκαφών.

Ένταση στη διάρκεια της σύσκεψης μεταξύ Ταχιάου-Κεγκέρογλου

Τα κρισιμότερα σημεία, είπε ο κ. Ταχιάος, εντοπίζονται στα τρία πρώτα λεπτά της απογείωσης και στα 8 τελευταία της προσγείωσης ενός αεροσκάφους, οπότε και έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ο μεγαλύτερος κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος.

Μάλιστα, ο κ. Ταχιάος, που πραγματοποίησε επίσκεψη στο εργοτάξιο του αεροδρομίου Καστελλίου, σημείωσε ότι «η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική και αντικατοπτρίζει την πρόοδο του έργου.

Πρόκειται για μια εντυπωσιακή εξέλιξη, έναν σύγχρονο και αναβαθμισμένο χώρο που θα αλλάξει ριζικά το τοπίο της Κρήτης». Στον αντίποδα όλων αυτών, ο δήμαρχος Βασίλης Κεγκέρογλου απάντησε ότι υπάρχουν συνολικά 11 κορυφές, από τις οποίες οι έξι δεν έχουν ενδείξεις αρχαίων ευρημάτων και θα πρέπει να μπουν στο κάδρο της έρευνας, στο πλαίσιο της αναζήτησης εναλλακτικής λύσης.

Επίσης, όπως τόνισε ο δήμαρχος, κάθε λάθος που θα γίνει στην περίπτωση μας, θα είναι μοιραίο, διότι κάθε ζημιά ή καταστροφή που μπορεί να προκληθεί στο μνημείο είναι μη αναστρέψιμη. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ό,τι χαθεί από το μνημείο, χάνεται για πάντα και εδώ οι ευθύνες είναι αμείλικτες.

Οι δύο πλευρές (Ταχιάος και Κεγκέρογλου) στην Περιφέρεια, συνομίλησαν για περιορισμένο χρόνο σε πολύ υψηλούς τόνους και με μεγάλη ένταση και λεκτικές συγκρούσεις, που αποτύπωσαν το αδιέξοδο που υπάρχει σε επίπεδο συνεννόησης. Στη συνέχεια, ο δήμαρχος βγήκε από την αίθουσα μαζί με δεκάδες πολίτες, που αντέδρασαν μαζικά για τη διάσωση του σπουδαίου Μνημείου στον λόφο της Παπούρας.

Ο δήμαρχος Βασίλης Κεγκέρογλου και πλήθος φορέων και πολιτών, εξέφρασαν για μία ακόμη φορά την απόλυτη αντίθεσή τους στα σχέδια του υφυπουργού Υποδομών, κ. Νίκου Ταχιάου, για την εγκατάσταση ραντάρ στον ιστορικό λόφο της Παπούρας, ζητώντας να επιλεγεί εναλλακτική τοποθεσία που δεν θα επηρεάζει το σπουδαίο μνημείο.

Όπως είναι γνωστό, από νωρίς το πρωί του Σαββάτου, έξω από την Περιφέρεια πραγματοποιήθηκε μεγάλη κινητοποίηση πολιτών που έσπευσαν να διαμαρτυρηθούν για τα σχέδια του Υπουργείου που οδηγούν στην καταστροφή του μνημείου, όπου ο δήμαρχος τόνισε χαρακτηριστικά: «αν δεν υπήρχε η Παπούρα, δεν θα μπορούσε να γίνει αεροδρόμιο;».

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «στις 30 Οκτωβρίου, η Ελλάδα θα βραβευτεί για την αρχαιολογική αποκάλυψη του Μνημείου στον λόφο της Παπούρας με το International Archaeological Discovery Award “Khaled al-Asaad” 2025, που φέρει το όνομα του Σύριου αρχαιολόγου, που εκτελέστηκε από τον ISIS, επειδή δεν πρόδωσε τη θέση του αρχαίου θησαυρού της πατρίδας του.

Στις 12 Οκτωβρίου, στις 12 το μεσημέρι, στον Κινηματογράφο Cinobo Όπερα, στην Αθήνα (Ακαδημίας 57), σε εκδήλωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, θα γίνει η παρουσίαση της ταυτότητας του μνημείου από την υπεύθυνη ανασκαφής της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου.

Και ενώ η αρχαιολογική έρευνα συνεχίζεται, πρέπει τάχιστα να προχωρήσει το έργο της στερέωσης και προστασίας για να μην καταρρεύσει το μνημείο και στη συνέχεια να αναδειχθεί και να καταστεί επισκέψιμο.

Το Υπουργείο Υποδομών έχει άλλα σχέδια. Μετά από μεγάλη καθυστέρηση και ολιγωρίες, ανακοινώνει άρον άρον τετελεσμένα για την τοποθέτηση του ραντάρ και του τηλεπικοινωνιακού πύργου, στον λόφο της Παπούρας, ένθεν κακείθεν του μνημείου».

Στον Δήμο Ηρακλείου

Χωρίς να σημειωθούν εξελίξεις τέτοιες που να οδηγήσουν στην άρση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο το πρωί στη Λότζια μια ακόμα συνάντηση του υφυπουργού Υποδομών, κ. Ταχιάου, με τον δήμαρχο, Α. Καλοκαιρινό και στελέχη της Δημοτικής Αρχής.

Σε καλό κλίμα η συνάντηση στη Λότζια

Μετά το τέλος της συνάντησης, ο δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ότι «σε συνέχεια της συνεννόησης, στην οποία βρισκόμαστε εδώ και πολλούς μήνες, με αντικείμενο την βελτίωση του ΒΟΑΚ στο τμήμα της λεγόμενης “παράκαμψης Ηρακλείου”, δηλαδή στο τμήμα αυτό το οποίο διχοτομεί σήμερα την πόλη.

Συνολικά, αυτό το οποίο προδιαγράφεται είναι ένα κυκλοφοριακό σύστημα ισόπεδο και ανισόπεδο, στο οποίο οι κόμβοι του ΒΟΑΚ, που βελτιώνονται ή και αυξάνονται, συνδέονται με κόμβους, οι οποίοι δημιουργούνται στα στέγαστρα τα οποία έχουμε προτείνει.

Δημιουργείται λοιπόν ένα κυκλοφοριακό σύστημα σε δύο επίπεδα, ισόπεδο και ανισόπεδο, το οποίο μπορεί να προδώσει στο Ηράκλειο χαρακτηριστικά μιας κυκλοφοριακά λειτουργικής πόλης με αναβάθμιση της ασφάλειας, τόσο της οδικής, όσο και της ασφάλειας, σε περίπτωση εκτάκτου γεγονότος πολιτικής προστασίας.

Με βάση τη συζήτηση που έχουμε κάνει, αυτό το αντικείμενο θα πρέπει να τεθεί μελετητικά, καταλήγοντας σε ένα συμπληρωματικό έργο. Επιδιώκουμε αυτή η ανάθεση να γίνει άμεσα, έτσι ώστε να καταλήξουμε σε αποτέλεσμα το οποίο θα αφορά σε συμπληρωματική μελέτη και συμπληρωματικό έργο, περνώντας από την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την έγκριση των περιβαλλοντικών πόρων, που θεωρούμε ότι θα μπορούσε να γίνει συνολικά πριν από τα τέλη του ερχόμενου έτους».

Στον Δήμο Μαλεβιζίου

Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου, Μενέλαος Μποκέας, μετά τη συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο, κατά την οποία εξετάστηκαν τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούν το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ειδικότερα την παράκαμψη του πολεοδομικού συγκροτήματος Γαζίου και Ηρακλείου.

Από τη συνάντηση Ταχιάου-Μποκέα

Ο Μενέλαος Μποκέας χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι, τόσο το Υπουργείο, όσο και ο μελετητής του παραχωρησιούχου, έχουν αντιληφθεί πλήρως τη σημασία της απρόσκοπτης εγκάρσιας κίνησης, βόρεια και νότια του νέου ΒΟΑΚ, για το πολεοδομικό συγκρότημα του Γαζίου.

Όπως υπογράμμισε, «το Υπουργείο αναγνωρίζει εμπράκτως τη βαρύτητα αυτής της πρότασης, υιοθετώντας ήδη μία από τις βασικές παρεμβάσεις που είχε προτείνει ο Δήμος Μαλεβιζίου, τη δημιουργία πλήρους κόμβου στο ΠΑΓΝΗ, αντί του ημικόμβου που προβλεπόταν στην αρχική μελέτη, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών».

Παράλληλα, ο δήμαρχος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη μελετητική προσέγγιση, αναφορικά με τις πρόσθετες προτάσεις του Δήμου, που αφορούν τη δημιουργία άνω στεγάστρων για την ασφαλή και ανεμπόδιστη κίνηση οχημάτων και πεζών, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη σύνδεση μεταξύ του βόρειου και του νότιου τμήματος της πόλης του Γαζίου.

Επίσης, στο πλαίσιο της ίδιας μελέτης προβλέπεται και η αναβάθμιση του υφιστάμενου παράπλευρου οδικού δικτύου, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή κυκλοφοριακή λειτουργία της περιοχής.