Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανέβηκε χθες τα σκαλιά του καμπαναριού της Παναγίας των Παρισίων για να ανοίξει επισήμως τους βόρειους και νότιους πύργους του καθεδρικού ναού, σχεδόν εξίμισι χρόνια μετά την καταστροφή του κτιρίου από πυρκαγιά το 2019.
Οι πύργοι της Παναγίας των Παρισίων ανοίγουν σήμερα επισήμως για το κοινό. Ο αποκατεστημένος ναός παρουσιάστηκε πέρυσι τον Δεκέμβριο, όταν οι παγκόσμιοι ηγέτες συγκεντρώθηκαν για να παραστούν στην τελετή επαναλειτουργίας του καθεδρικού ναού του Παρισιού στη Γαλλία, πέντε χρόνια αφότου οι φλόγες κατέκαψαν τον ιστορικό χώρο.
Στην τελετή παρευρέθησαν 1.500 αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένων της Πρώτης Κυρίας Τζιλ Μπάιντεν, του Ντόναλντ Τραμπ, που είχε μεν εκλεγεί πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών αλλά δεν είχε ορκιστεί ακόμη, του ιδεολογικού του συμμάχου Ελον Μασκ της πλατφόρμας Χ και της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla, του πρίγκιπα Γουίλιαμ, του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι και της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι. Παρούσα ήταν και η τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Οι γοτθικές φιγούρες, που είχαν καταστραφεί μετά την πυρκαγιά του Απριλίου 2019, στο πλαίσιο της 42ης έκδοσης των Ευρωπαϊκών Ημερών Κληρονομιάς στο Παρίσι, αποκαλύφθηκαν χθες για πρώτη φορά.
Εκατομμύρια τουρίστες
Ο καθεδρικός ναός, ορόσημο γοτθικής αρχιτεκτονικής στην καρδιά της πρωτεύουσας της Γαλλίας, χτίστηκε γύρω στο 1260 μ.Χ. και έμεινε όρθιος για 850 χρόνια, έχοντας περισσότερους επισκέπτες από τον Πύργο του Αϊφελ ή το Λούβρο. Η Παναγία των Παρισίων προσείλκυε περισσότερους από 13 εκατομμύρια τουρίστες παγκοσμίως ετησίως πριν από την πυρκαγιά. Για την ανακατασκευή χρειάστηκαν 1.200 βελανιδιές, που κόπηκαν από δάση σε όλη τη Γαλλία για να αντικατασταθεί ο σκελετός της οροφής, και 1.000 εργάτες οικοδομών.
Επιθυμία του Εμανουέλ Μακρόν ήταν άλλωστε η αντικατάσταση των βιτρό, μέσα στο 2026, από έργα σύγχρονης τέχνης συμπεριληπτικής θεματολογίας, έχοντας εξαρχής τη στήριξη του αρχιεπισκόπου. Ομόφωνη ωστόσο ήταν η αντίδραση της Εθνικής Επιτροπής Κληρονομιάς και Αρχιτεκτονικής (CNPA), που επικαλέστηκε τον «Χάρτη της Βενετίας» (1965). Ο «χάρτης» αυτός ορίζει τους διεθνώς αναγνωρισμένους κανόνες για την ορθή αποκατάσταση ιστορικών μνημείων και απαιτεί τη διατήρηση των αυθεντικών στοιχείων, εκτός και αν κάτι τέτοιο είναι αδύνατο.
Τελικά τα βιτρό του 19ου αιώνα, τα οποία είχε φιλοτεχνήσει τότε ο αρχιτέκτονας και συγγραφέας Βιολέ-λε-Ντικ, θα δώσουν τη θέση τους στις δημιουργίες της 43χρονης καλλιτέχνιδος Κλερ Ταμπουρέ, που συνεργάζεται με το στούντιο γυαλιού Simon-Marq στη Ρενς.
Η νικήτρια του διαγωνισμού εδρεύει στην Αμερική και αρκετά έργα της βρίσκονται στο Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Αντζελες (LACMA), αλλά και στη συλλογή του παγκοσμίου φήμης επιχειρηματία Φρανσουά Πινό.