Η προκαταρκτική έκθεση του Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB) για τη συντριβή αεροσκάφους της Air India τη 12η Ιουνίου, από την οποία σκοτώθηκαν 260 άνθρωποι, «φωτίζει» τις δραματικές στιγμές που προηγήθηκαν της καταστροφής και συγκεκριμένα στις ενέργειες των πιλότων.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που αναλύθηκαν από τον καταγραφέα πτήσης, οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμου –που χρησιμοποιούνται για την ενεργοποίηση ή απενεργοποίηση των κινητήρων όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος– μετακινήθηκαν από τη θέση «λειτουργία» στη θέση «διακοπή» λίγο μετά την απογείωση.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια ώθησης και στους δύο κινητήρες του Boeing 787–8 Dreamliner, γεγονός που οδήγησε στην πτώση του αεροσκάφους.
Χάος στο πιλοτήριο – «Γιατί έκοψες την παροχή καυσίμων;»
Το Cockpit Voice Recorder κατέγραψε έναν διάλογο μεταξύ των δύο πιλότων. Σύμφωνα με την έκθεση, ένας από τους πιλότους ρώτησε τον άλλον γιατί «έκοψε», αναφερόμενος προφανώς στην απώλεια ισχύος. Ο δεύτερος αρνήθηκε ότι έκανε κάτι τέτοιο.
Η έκθεση δεν προσδιορίζει ποιος από τους δύο μιλούσε κάθε φορά. Ωστόσο, την ώρα της απογείωσης, ο συγκυβερνήτης είχε τον έλεγχο του αεροσκάφους, ενώ, ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.
Μόλις οι διακόπτες επανήλθαν στη θέση πτήσης, ενεργοποιήθηκε η αυτόματη διαδικασία επανεκκίνησης των κινητήρων. Ωστόσο, η εξέλιξη ήταν ετεροχρονισμένη:
Ο ένας κινητήρας βρισκόταν ήδη σε διαδικασία ανάκτησης ώσης τη στιγμή της πρόσκρουσης. Ο δεύτερος είχε μεν επανεκκινήσει, αλλά δεν είχε ακόμη ανακτήσει ώση.
Δεν εντοπίζονται μηχανικά σφάλματα
Η έκθεση σημειώνει ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος συστάσεις προς την Air India, τη Boeing ή τη GE Aerospace –κατασκευάστρια των κινητήρων GEnx–1B– καθώς δεν έχει διαπιστωθεί κάποιο μηχανικό σφάλμα στο αεροσκάφος ή στους κινητήρες.
«Στο παρόν στάδιο της έρευνας, δεν υπάρχουν συστάσεις για τους χειριστές και τους κατασκευαστές του B787–8 και / ή του κινητήρα GE GEnx–1B», αναφέρει το πόρισμα.
Αν και πρόκειται για προκαταρκτικά ευρήματα, είναι πλέον σαφές ότι η προσοχή των αρχών επικεντρώνεται στις ενέργειες του πληρώματος του πιλοτηρίου.
Η τραγωδία της πτήσης 171 έχει προκαλέσει παγκόσμιο σοκ, όχι μόνο για τον αριθμό των θυμάτων, αλλά και το γεγονός ότι πρόκειται για το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα με αεροσκάφος Dreamliner.