Μια από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες των τελευταίων ετών σημειώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 12 Ιουνίου στην Ινδία, όταν η πτήση AI171 της Air India, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωσή της από το διεθνές αεροδρόμιο Sardar Vallabhbhai Patel του Αχμενταμπάντ. Το αεροσκάφος τύπου Boeing 787-8 Dreamliner, που μετέφερε συνολικά 242 άτομα (230 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος), κατέπεσε σε κατοικημένη περιοχή, προκαλώντας ανείπωτη καταστροφή και δεκάδες θανάτους στο έδαφος.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, οι 229 επιβάτες και 12 μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους, ενώ ο μοναδικός επιζών νοσηλεύεται στο νοσοκομείο. «Ο επιζών είναι Βρετανός υπήκοος ινδικής καταγωγής. Η Air India εκφράζει τα θερμά της συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων. Οι προσπάθειές μας τώρα επικεντρώνονται εξ ολοκλήρου στις ανάγκες όλων των πληγέντων, των οικογενειών τους και των αγαπημένων τους προσώπων» ανέφερε η εταιρεία.
Η περιοχή της συντριβής, η Meghani Nagar, μετατράπηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε ένα τοπίο καταστροφής, καθώς το αεροπλάνο συνετρίβη σε πολυώροφο κτίριο που φιλοξενούσε γιατρούς και φοιτητές ιατρικής του τοπικού ιατρικού κολεγίου. Ο απολογισμός είναι τραγικός: 241 νεκροί, δεκάδες τραυματίες και ένα ερώτημα να πλανάται: τι πήγε τόσο στραβά σε μια πτήση που διήρκεσε μόλις… μισό λεπτό;
Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις, συνολικά οι νεκροί ξεπερνούν τους 260.
Η μαρτυρία του μοναδικού επιζώντα
Ανάμεσα στους επιβαίνοντες, μόνο ένας επέζησε: ο 40χρονος Vishwash Kumar Ramesh, Βρετανός υπήκοος ινδικής καταγωγής, που καθόταν στη θέση 11A. Σύμφωνα με τον ίδιο, όλα συνέβησαν «σε λιγότερο από ένα λεπτό». «Τριάντα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, ακούστηκε ένας εκκωφαντικός θόρυβος. Έπειτα χάος. Σηκώθηκα με αίματα, με πτώματα γύρω μου. Έτρεξα. Κάποιος με έβαλε σε ασθενοφόρο», αφηγείται μέσα από το νοσοκομείο Asarwa στο Αχμενταμπάντ, όπου νοσηλεύεται με τραύματα στο στήθος και τα πόδια.
Η επιβίωσή του θεωρείται θαύμα. Ο ίδιος και ο αδελφός του Ajay Kumar Ramesh βρίσκονταν σε διαφορετικές σειρές, ταξιδεύοντας πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από οικογενειακή επίσκεψη. Ο Ajay είναι μεταξύ των δεκάδων αγνοούμενων που ακόμη αναζητούνται στα συντρίμμια.
Η θέση 11A και το παιχνίδι της μοίρας
Η επιβίωση του Vishwash φέρνει στο προσκήνιο τη θέση 11A – μια θέση που σε πολλά αεροπλάνα θεωρείται «δύσκολη». Σε ορισμένα μοντέλα δεν έχει παράθυρο, βρίσκεται κοντά στην τουαλέτα ή στην κουζίνα και δέχεται περισσότερο θόρυβο ή ψυχρά ρεύματα. Σε αυτή την τραγωδία, αποδείχθηκε σωτήρια. Ίσως η θέση του στο σκάφος, δίπλα στην έξοδο κινδύνου ή σε πιο προστατευμένο σημείο της καμπίνας, να του έδωσε την ελάχιστη πιθανότητα επιβίωσης.
Τα πρώτα στοιχεία για τα αίτια
Η αιτία της τραγωδίας δεν έχει ακόμη επισήμως επιβεβαιωθεί, ωστόσο εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τα πλάνα από τις κάμερες ασφαλείας και τις πρώτες εικόνες του δυστυχήματος υποστηρίζουν ότι το αεροσκάφος δεν κατάφερε ποτέ να ανακτήσει επαρκές ύψος. Η πορεία του παρέμεινε χαμηλή και ασταθής, μέχρι τη στιγμή που συνετρίβη με σφοδρότητα στο έδαφος.
Μαρτυρίες από τον πύργο ελέγχου αλλά και τεχνικοί δείκτες δείχνουν ότι το Boeing εξέπεμψε σήμα SOS δευτερόλεπτα μετά την απογείωση. Το ύψος πτήσης δεν ξεπέρασε τα 625 πόδια, ενώ το σήμα στο Flightradar24 χάθηκε απότομα, δείγμα πιθανής σοβαρής τεχνικής αστοχίας ή απώλειας ισχύος.
Ο πρώην κυβερνήτης Σάουραμπ Μπατνάγκαρ ανέφερε ως πιθανό σενάριο την εισρόφηση πουλιών στους κινητήρες. «Εάν υπήρξε σύγκρουση με σμήνος πουλιών, αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει την απώλεια ώθησης», είπε. Από την άλλη, άλλοι ειδικοί όπως ο Μάρκο Τσαν μιλούν για ανθρώπινο λάθος: σε βίντεο της συντριβής φαίνεται το σύστημα προσγείωσης εκτεταμένο, ενώ τα πτερύγια (flaps) έχουν ανασυρθεί, κάτι που δεν συνάδει με τα πρωτόκολλα απογείωσης. Αν πράγματι έγινε πρόωρη αναδίπλωση, το Dreamliner δεν θα μπορούσε να πάρει σωστά ύψος.
265 σοροί στο νοσοκομείο – Πάνω από 240 επιβάτες στην πτήση
Σύμφωνα με την αστυνομία, 265 σοροί έχουν μεταφερθεί στο πολιτικό νοσοκομείο της Αχμενταμπάντ. Η πτήση της Air India με αριθμό AI171, η οποία μετέφερε 242 επιβάτες, συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή της από το αεροδρόμιο Σαρντάρ Βαλαμπάι Πατέλ.
Νεκροί δύο μέλη πληρώματος από τη Μανιπούρ
Ο πρώην Πρωθυπουργός της Μανιπούρ, Ν. Μπίρεν Σινγκ, επιβεβαίωσε τον θάνατο δύο μελών του πληρώματος καμπίνας που επέβαιναν στο αεροσκάφος της Air India το οποίο συνετρίβη την Πέμπτη στην Αχμενταμπάντ. Μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα Χ (πρώην Twitter), ανέφερε:
«Με βαριά καρδιά ανακοινώνω ότι δύο νεαρά μέλη του πληρώματος καμπίνας από τη Μανιπούρ, η Κονγκραμπαϊλάτπαμ Νγκάνθοϊ Σάρμα και ο Λαμνούνθεμ Σίνγκσον, βρίσκονταν ανάμεσα στα θύματα της σημερινής συντριβής.»
Ο Σινγκ τόνισε πως οι δύο νέοι υπηρετούσαν με υπερηφάνεια και αφοσίωση, και ότι η απώλειά τους είναι μεγάλο πλήγμα για τις οικογένειές τους αλλά και για ολόκληρη την κοινότητα.
Νεκρή μέλος πληρώματος και γνωστή travel influencer
Ανάμεσα στα θύματα επιβεβαιώθηκε και η Ρόσνι Ρατζέντρα Σονγκάρ, μέλος του πληρώματος καμπίνας και δημοφιλής ταξιδιωτική influencer στο Instagram. Τον θάνατό της ανακοίνωσε με ανάρτησή του στο Χ ο βουλευτής της Μαχαράστρα, Ραβίντρα Τσαβάν.
Θύματα φοιτητές και συγγενείς γιατρών – Πολλοί τραυματίες
Το αεροπλάνο της Air India, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη πάνω στις εγκαταστάσεις της Ιατρικής Σχολής BJ στην Αχμενταμπάντ, προκαλώντας δεκάδες θανάτους και τραυματισμούς. Όπως ανακοίνωσε η κοσμήτορας της σχολής, Δρ. Μινάκσι Παρίκχ:
«Τέσσερις φοιτητές Ιατρικής που διέμεναν στο φοιτητικό κατάλυμα σκοτώθηκαν. Δεκαεννέα άτομα τραυματίστηκαν, εκ των οποίων πέντε νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση. Δύο φοιτητές τρίτου έτους αγνοούνται.»
Ανάμεσα στους νεκρούς είναι και η σύζυγος ενός γιατρού, ενώ συγγενείς άλλων γιατρών έχουν τραυματιστεί. Τρία μέλη μίας οικογένειας γιατρού αγνοούνται.
Αγνώριστα τα πτώματα – Συγκλονιστικές δηλώσεις αστυνομικών
Σύμφωνα με την αξιωματούχο της αστυνομίας Βίντι Τσόνταρι, τα περισσότερα πτώματα είναι απανθρακωμένα σε τέτοιο βαθμό που δεν είναι δυνατόν να ταυτοποιηθούν με γυμνό μάτι. Όπως δήλωσε στο Associated Press, μεταξύ των θυμάτων είναι και οι φοιτητές που διαμένουν στους κοιτώνες της σχολής Ιατρικής, στο κτίριο που επλήγη άμεσα από τη συντριβή.
Τραμπ: «Ίσως το χειρότερο δυστύχημα στην ιστορία της αεροπορίας»
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε το δυστύχημα ως ένα από τα φρικιαστικότερα στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Μιλώντας σε δημοσιογράφους στον Λευκό Οίκο, δήλωσε:
«Ήταν ένα τρομακτικό δυστύχημα. Επικοινώνησα με την ινδική κυβέρνηση και δήλωσα ότι είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε με όποιον τρόπο μπορούμε. Αν χρειαστεί, θα στείλουμε άμεσα βοήθεια.»
Θρήνος στην Ινδία – Εθνικό σοκ
Η τραγωδία συγκλόνισε την Ινδία. Οι συγγενείς των επιβατών συγκεντρώθηκαν στο πολιτικό νοσοκομείο του Αχμενταμπάντ αναζητώντας πληροφορίες, ενώ οι αρχές ξεκίνησαν τεστ DNA για την ταυτοποίηση των σορών. Η πτήση μετέφερε κυρίως Ινδούς (169), αλλά και Βρετανούς (53), Πορτογάλους (7) και έναν Καναδό.
Θρήνος επικρατεί και στο Ιατρικό Κολέγιο BJ, καθώς τουλάχιστον πέντε φοιτητές σκοτώθηκαν στον κοιτώνα όπου έπεσε το αεροπλάνο, ενώ πολλοί άλλοι τραυματίστηκαν προσπαθώντας να διαφύγουν πηδώντας από τα παράθυρα του γεμάτου κτιρίου.
Το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας εξέφρασε συλλυπητήρια στην ινδική κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για «τραγωδία που συγκλονίζει την παγκόσμια κοινή γνώμη».
Το ιστορικό του Boeing 787 και οι συνέπειες για την Boeing
Το Dreamliner, ένα από τα πιο προηγμένα και αποδοτικά αεροσκάφη της Boeing, έχει μέχρι σήμερα πραγματοποιήσει πάνω από 5 εκατομμύρια πτήσεις χωρίς θανατηφόρο δυστύχημα. Περισσότερα από 1.175 αεροσκάφη του τύπου πετούν σε εταιρείες παγκοσμίως. Η Air India διαβεβαίωσε ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε περάσει επιτυχώς όλους τους ελέγχους.
Η Boeing, που ήδη βρίσκεται υπό πίεση λόγω προβλημάτων με τα 737 MAX και πρόσφατα τεχνικά σφάλματα, εξέδωσε ανακοίνωση δηλώνοντας πως βρίσκεται σε άμεση επαφή με την Air India και τις ινδικές αρχές, ενώ εκφράζει τη θλίψη της για το συμβάν. Ωστόσο, το δυστύχημα αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τη φήμη της εταιρείας και θέτει εκ νέου ερωτήματα για την αξιοπιστία των κατασκευαστικών διαδικασιών.
Εντοπίστηκε το ένα «μαύρο κουτί» – Συνεχίζονται οι έρευνες
Οι αρχές έχουν ήδη εντοπίσει το ένα από τα δύο καταγραφικά πτήσης (black box) του αεροσκάφους. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το πίσω καταγραφικό, το οποίο περισυνελέγη από τις αρχές πολιτικής αεροπορίας. Συνεχίζονται οι προσπάθειες για την ανεύρεση του δεύτερου καταγραφικού, που βρίσκεται στο εμπρόσθιο μέρος του αεροσκάφους.
Συνεχίζεται η έρευνα – Το ερώτημα παραμένει
Η υπόθεση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η Υπηρεσία Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων της Ινδίας έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες ανάκτησης των μαύρων κουτιών, ενώ συνεργάζεται με τεχνικούς της Boeing και διεθνείς εμπειρογνώμονες.
Το ερώτημα παραμένει αναπάντητο: ήταν τεχνικό σφάλμα, ανθρώπινο λάθος ή εξωτερικός παράγοντας η αιτία της τραγωδίας; Όποια κι αν είναι η απάντηση, για τις οικογένειες των θυμάτων θα παραμείνει μια ανοιχτή πληγή.