Αρχίζει τις επόμενες ημέρες η αξιολόγηση των υπηρεσιών που παρέχουν τα υποστελεχωμένα δημόσια νοσοκομεία, από τους ίδιους τους ασθενείς που νοσηλεύονται.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, «η βαθμολογία θα ανακοινώνεται από το Υπουργείο συνεχώς, και στα νοσοκομεία με χαμηλό βαθμό ικανοποίησης θα καλείται ο διοικητής να εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό και τι πρόκειται να κάνει για να βελτιώσει την κατάσταση.
Ποια θα είναι η διαδικασία: Με το εξιτήριό τους και σε διάστημα έως 72 ωρών, θα αποστέλλεται στο κινητό ένας σύνδεσμος μέσα στον οποίο θα μπορούν να απαντάνε σε στοχευμένες ερωτήσεις αναφορικά με τη νοσηλεία τους.
Πατώντας το link θα εισάγουν τον ΑΜΚΑ τους, ωστόσο το σύστημα είναι δομημένο έτσι ώστε η ταυτοποίηση να καταστρέφεται αμέσως και να προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα.
Το ερωτηματολόγιο θα περιλαμβάνει 32 ερωτήσεις κατηγοριοποιημένες σε θεματικές ενότητες. Από την εισαγωγή τους, στα επείγοντα ή με τακτικό ραντεβού, μέχρι την κλινική ή/και τα χειρουργεία, τα εργαστήρια και τις εξετάσεις στις οποίες υποβλήθηκαν, οι πολίτες θα τροφοδοτούν με τις απαντήσεις τους μία ψηφιακή δεξαμενή με δεδομένα για το ΕΣΥ.
Τα ερωτήματα στα οποία θα απαντούν όσοι χρειάστηκε να νοσηλευτούν σε γενικά και πανεπιστημιακά νοσοκομεία είναι χωρισμένα σε επτά ενότητες:
- Προσβασιμότητα
- Οργάνωση και Συντονισμός Φροντίδας
- Ποιότητα Φροντίδας και Προσωπικό
- Υποστήριξη και Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων
- Καθαριότητα και Υγιεινή
- Υποστήριξη και Ενημέρωση κατά την έξοδο από το νοσοκομείο
- Συνολική Αξιολόγηση της παρεχόμενης Φροντίδας
Μερικές από τις ερωτήσεις που θα περιλαμβάνει είναι:
«Πόσο καθαρό ήταν το δωμάτιο που νοσηλευτήκατε;», «Υπήρχαν σαπούνια και αντισηπτικά για την υγιεινή των χεριών των ασθενών και των επισκεπτών;».
«Σας δόθηκαν πληροφορίες για το τι πρέπει να προσέχετε όταν βγείτε από το νοσοκομείο;», «Είχατε εμπιστοσύνη στους γιατρούς σας;». Και «πώς θα βαθμολογούσατε την εμπειρία σας;».
«Δεν φοβόμαστε την αξιολόγηση,κάνουμε ό,τι μπορούμε»
Οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία, οι οποίοι καταγγέλλουν συνεχώς τα προβλήματα υποστελέχωσης, τονίζουν ότι η αξιολόγηση θα δείξει όλες τις παθογένειες που υπάρχουν και δεν βελτιώνονται, ακριβώς λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό.
«Δεν φοβόμαστε την αξιολόγηση, εμείς οι εργαζόμενοι σε πραγματικά δύσκολες συνθήκες κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε. Το ερώτημα είναι, θα διορθώσει αυτά που πρέπει το Υπουργείο Υγείας, ή θα αρκεστεί σε μια καταγραφή;» είπε στην «Π» ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του ΠΑΓΝΗ και μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της ΠΟΕΔΗΝ, Κυριάκος Θεοδωσάκης.
Σε μια μόνιμη λίστα αναμονής
Όπως έχει γράψει η «Π»,σε μια μόνιμη λίστα αναμονής, είτε πρόκειται για ιατρικό ραντεβού είτε για χειρουργείο, ή για εξέταση στα ΤΕΠ βρίσκονται οι ασθενείς που προσπαθούν να εξυπηρετηθούν στα δημόσια νοσοκομεία της Κρήτης.
Οι τραγικά υποστελεχωμένες και υποχρηματοδοτούμενες μονάδες περίθαλψης, κάνουν ό,τι μπορούν για να ανταπεξέλθουν σε ένα τεράστιο όγκο καθημερινής δουλειάς και οι εργαζόμενοι στην Υγεία έχουν φθάσει στα όριά τους.
Ολοένα και περισσότεροι ασθενείς βρίσκουν καταφύγιο στα δημόσια νοσοκομεία, γιατί αδυνατούν να πληρώνουν ιδιώτες, αλλά το προσωπικό δεν είναι αρκετό για να τους προσφέρει τις υπηρεσίες που χρειάζονται.
Σήμερα, περισσότεροι από 9.000 άνθρωποι, βρίσκονται σε λίστες χειρουργείων.
Σχεδόν 500-600 πολίτες συνωστίζονται καθημερινά και περιμένουν επί ώρες στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων και χιλιάδες άλλοι περιμένουν για μήνες μέχρι να κλείσουν πρωινό ραντεβού.
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι σοβαρά υποστελεχωμένη και δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο της.
Η σοβαρή υποστελέχωση
Στο ΠΑΓΝΗ που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος, οι κενές οργανικές θέσεις ξεπερνούν τις 600, μόνο στην νοσηλευτική υπηρεσία οφείλονται πάνω από 30.000 μέρες ρεπό και άδειες, και πάνω από 40 νοσηλευτές παραιτήθηκαν το 2024.
Η κατάσταση στις δομές του ΕΣΥ στην Κρήτη συνεχώς επιδεινώνεται λόγω αποχωρήσεων γιατρών και προσωπικού.
Σημαντικές κλινικές και τμήματα υπολειτουργούν και κάθε μήνα μένουν πολλές κενές εφημερίες σε κρίσιμες ειδικότητες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές δυσκολίες και κίνδυνοι στην αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών και να γίνονται συχνά διακομιδές ασθενών σε άλλα νοσοκομεία.
Χαρακτηριστική περίπτωση τα νοσοκομεία του ν.Λασιθίου που εφημερεύουν την μια χωρίς ακτινολόγο,την άλλη χωρίς αναισθησιολόγο ή χωρίς χειρουργό.