Με στόχο την απλούστευση των διαδικασιών και την ταχύτερη πρόσβαση των πολιτών σε ιατρική φροντίδα, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, από αύριο 1η Οκτωβρίου, αλλάζει το σύστημα των ιατρικών ραντεβού στα νοσοκομεία.
Τονίζει ότι θα είναι πιο φιλικό και εύχρηστο, διαθέσιμο όλο το 24ωρο και όλες τις ημέρες της εβδομάδας.
Μέχρι σήμερα εάν κάποιος ήθελε να κλείσει ραντεβού με κάποιο γιατρό σε ένα νοσοκομείο, καλούσε το τηλέφωνο του συγκεκριμένου νοσοκομείου ή το 1535. Αυτοί οι τρόποι καταργούνται, προκειμένου να διασφαλιστούν η ενιαία καταγραφή, η διαφάνεια και η δυνατότητα ελέγχου.
Έτσι από 1η Οκτωβρίου οι πολίτες θα μπορούν να κλείνουν ραντεβού δωρεάν μέσω:
• Της εθνικής τηλεφωνικής γραμμής 1566.
• Της εφαρμογής MyHealth App.
• Της ιστοσελίδας finddoctors.gov.gr.
Οι πολίτες θα συνεχίσουν να έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίζουν ραντεβού είτε τηλεφωνικά με τη δομή, είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία.
Παράλληλα από 1η Οκτωβρίου, όλα τα ραντεβού των Τακτικών Εξωτερικών Ιατρείων θα πρέπει να αναρτώνται αποκλειστικά στην πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ.
Ο Ιατρικός Σύλλογος Ηρακλείου εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την εφαρμογή νέου συστήματος ραντεβού χωρίς να έχει προηγηθεί μια μεταβατική περίοδος.
Ο πρόεδρος Αλέξανδρος Πατριανάκος μεταξύ άλλων διερωτάται τι θα γίνει με τα ραντεβού που έχουν ήδη προγραμματιστεί.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος μεταξύ άλλων σημειώνει :
Η απόφαση αυτή, με το ιδιαίτερα στενό χρονοδιάγραμμα και την απουσία επαρκών διευκρινίσεων, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Τι θα συμβεί με τα ήδη προγραμματισμένα ραντεβού.
Πώς θα συνεχίσουν να λειτουργούν τα εξειδικευμένα ιατρεία, που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό χρονίως πασχόντων.
Κατά πόσο τα Νοσοκομεία μπορούν να αντέξουν ένα επιπλέον βάρος πρωτοβάθμιας περίθαλψης, χωρίς να διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία τους.»
Ένωση Εργαζομένων Βενιζελείου : Θα προκληθεί οργανωτικό χάος
Η Ένωση Εργαζομένων Βενιζελείου εκφράζει την έντονη ανησυχία της αναφορικά με την αιφνίδια και δίχως επαρκή διαβούλευση και υλοποίηση μέτρων από το Υπουργείο Υγείας, τα οποία εγείρουν σοβαρούς κινδύνους για την εύρυθμη λειτουργία των νοσηλευτικών μονάδων, την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας υγείας και την αξιοπρεπή άσκηση των καθηκόντων του υγειονομικού και τεχνικού προσωπικού.
Σε ανακοίνωση,τονίζει:
“Η κατεπείγουσα και υποχρεωτική εφαρμογή της Εγκυκλίου από 1 Οκτωβρίου 2025, που ορίζει την αποκλειστική διάθεση 12 ραντεβού/εβδομάδα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ για τους ειδικευμένους ιατρούς (πλην εργαστηριακών), εισάγει μεθοδολογικές και λειτουργικές αστοχίες:
Η άμεση μετάπτωση προγραμματισμένων ραντεβού, εντός ασφυκτικού πλαισίου, εγκυμονεί τον κίνδυνο απώλειας δεδομένων, διπλοκρατήσεων και οργανωτικού χάους στα εξωτερικά ιατρεία, με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στους ασθενείς.
Η οριζόντια επιβολή του μέτρου δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των εξειδικευμένων ιατρείων, τα οποία εξυπηρετούν χρόνιους ασθενείς με συγκεκριμένα πρωτόκολλα παρακολούθησης, διαταράσσοντας την συνέχεια της θεραπευτικής αγωγής.
Η υποχρεωτική ανάληψη πρόσθετου φόρτου πρωτοβάθμιας δραστηριότητας από τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες μονάδες (νοσοκομεία), χωρίς ταυτόχρονη ενίσχυση πόρων και προσωπικού, απειλεί την εύρυθμη λειτουργία του κεντρικού ιατρικού, νοσηλευτικού και κλινικού έργου.
Οι κλινικές των νοσοκομείων δεν κάνουν μόνο νοσηλείες, αλλά συχνά επιτελούν και πρόσθετο επεμβατικό έργο (διαγνωστικές και θεραπευτικές πράξεις) που δεν καταγράφεται ως «εξωτερικό ιατρείο».
Αν κάθε γιατρός δεσμευτεί υποχρεωτικά μία ημέρα την εβδομάδα σε εξωτερικά ιατρεία, αυτό το κρίσιμο έργο θα πάει πίσω εις βάρος των ασθενών.
Η επιλογή της άμεσης και υποχρεωτικής εφαρμογής, δίχως προηγούμενη τεκμηριωμένη διαβούλευση με τους θεσμικούς φορείς και τους άμεσα εμπλεκόμενους εργαζομένους, συνιστά πρόβλημα διαφάνειας και δημοκρατικής νομιμότητας, εκθέτοντας το σύστημα σε τεχνικές και οργανωτικές αστοχίες.
Ενώ χαιρετίζεται η επένδυση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) για την υγεία, η υλοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού καταγράφει σοβαρές αντιφάσεις και ανορθολογισμό:
Έργα υλοποιούνται με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, χωρίς να προηγηθούν τεχνικές μελέτες προσαρμογής στις ιδιαιτερότητες του κάθε νοσοκομείου και χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση με τους χρήστες (υγειονομικούς).
Τα Τμήματα Πληροφορικής των νοσοκομείων παραμένουν υποστελεχωμένα και με περιορισμένους πόρους για την αντιμετώπιση κρίσιμων λειτουργιών όπως η διασύνδεση, η ασφάλεια, ο συγχρονισμός και η συντήρηση των συστημάτων.
Η εφαρμογή της «άντλησης ραντεβού» (pull) από την ΗΔΙΚΑ, χωρίς την πλήρη αμφίδρομη διασύνδεση και ροή δεδομένων (push/pull) με τα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων, δημιουργεί κίνδυνο αποσυντονισμού και απώλειας κρίσιμων λειτουργιών (π.χ. ακυρώσεις, επαναπρογραμματισμοί).
Υπογραμμίζεται ότι ένα αξιόπιστο ψηφιακό σύστημα υγείας απαιτεί ισχυρή υποστήριξη σε ανθρώπινο δυναμικό, πέραν της τεχνολογίας:
Άμεση πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού και διάθεση κονδυλίων για υποστήριξη, συντήρηση, αναβαθμίσεις και ασφάλεια των συστημάτων.
Η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου απαιτεί την άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων σε νοσηλευτικό, τεχνικό, βοηθητικό και λοιπό υγειονομικό προσωπικό. Η ενσωμάτωση νέων ψηφιακών συστημάτων χωρίς ενίσχυση προσωπικού συνιστά πρόσθετη επιβάρυνση σε ήδη εξαντλημένο ανθρώπινο δυναμικό.
Η Ένωση Εργαζομένων Βενιζελείου προτείνει τα ακόλουθα άμεσα μέτρα για τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας:
Παροχή μεταβατικής περιόδου για την ασφαλή μετάπτωση των ραντεβού, την αποφυγή προβλημάτων διασταύρωσης και τη διεξαγωγή ουσιαστικού διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Σχεδιασμός και σταδιακή εφαρμογή πλήρους αμφίδρομης ροής δεδομένων μεταξύ των Πληροφοριακών Συστημάτων Νοσοκομείων και της ΗΔΙΚΑ, με δοκιμαστική λειτουργία, αξιολόγηση και διόρθωση πριν από την καθολική χρήση.
Άμεση ενίσχυση των Τμημάτων Πληροφορικής και κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων σε όλο το φάσμα του νοσηλευτικού, βοηθητικού και τεχνικού προσωπικού.
Άμεση δημόσια διαβούλευση του σχεδίου υλοποίησης, δημοσιοποίηση των σχετικών μελετών και λήψη υπόψη των παρατηρήσεων των επαγγελματιών υγείας.
Καλούμε το Υπουργείο Υγείας να μην μετατρέψει τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε πείραμα χωρίς υποστήριξη, το οποίο θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια και την προσβασιμότητα των πολιτών στις υπηρεσίες υγείας” καταλήγει η ανακοίνωση.
Τι λέει το υπουργείο Υγείας
Από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου Υγείας υποστηρίζει ότι θα μειωθεί πάρα πολύ ο χρόνος αναμονής, για όλες τις ειδικότητες.
«Σήμερα, στο ΕΣΥ εξετάζονται περισσότεροι από 500.000 πολίτες τον μήνα. Με τις αλλαγές που εισάγουμε , ο αριθμός αυτός θα ξεπεράσει τους 830.000 ασθενείς μηνιαίως, εξασφαλίζοντας ταχύτερη πρόσβαση και αμεσότερη φροντίδα για τον πολίτη» είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους.
Η ένταξη των δημόσιων νοσοκομείων στα ψηφιακά ραντεβού σημαίνει, όπως έχει δηλώσει ο Υπουργός Υγείας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ότι προστίθενται 7 εκατομμύρια ραντεβού τον χρόνο σε σχέση με 3 εκατομμύρια που ήταν διαθέσιμα με το υπάρχον σύστημα. Σύμφωνα με τον ίδιο, με τους νέους τρόπους προγραμματισμού ραντεβού για τους ιδιώτες συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ οι τρεις μήνες αναμονής για ραντεβού, έχουν γίνει μερικές ημέρες.